Evangélikus Élet, 2002 (67. évfolyam, 1-52. szám)

2002-08-25 / 34. szám

6. oldal 2002. AUGUSZTUS 25. Evangélikus Élet Jártunkban - keltünkben Ot este a székelyeknél „Egyet kell nekünk tenni: hinni, hogy nála van az igazság, az élet fonása. Minden - mondom —, minden tőle függ! Milyen érzés hinni az Istenben? Olyan, mint ma a tó vizén lebegni. Ha el­hitted, hogy fenntart a viz, semmi másra nem volt szükség, mint átélni a lebegés érzését. Ha hiszed, hogy Isten az éltető erő, ő gondoskodik teremtményeiről: ró­lad, fenyőről, kézműves árusról, kürtös­kalácsról, szükséges vagy örömöt jelentő élményekről. Csak: lebegjünk az Isten­ben való hitben!" A fenti gondolatok augusztus 8-án hangzottak el az esti áhítaton Erdélyben, a Görgényi-havasokban, 1300 m maga­san, közelebbről egy bucini turistaház­ban, ahol a Berzsenyi Líceum nyári tá­borának bázisa volt. Az esti áhítat vezetője, a fenti mondatok fogalmazója Budaker Dóra hittantanár volt, aki a tavi lebegés érzését abból a friss élményből merítette, amelyet aznap 39 licista és 6 tanár élhetett meg Parajdon (ahol veze­tőnk szerint olyan sós a víz, mint a Holt­tengerben) és a festői szépségű Szovátán, a Medve-tóban fürödve. Úgy hiszem, hogy a testvéri közös­ségben eltöltött egész hét egyfajta „lebe­gés” volt az erdélyi túra résztvevői számára... Gazdag programunk során az Isten által teremtett világ számos csodá­jában gyönyörködhettünk. Például a Tordai-hasadéknál, vagy amikor a széke­lyek szentnek tartott hegyének tetejéről, a madarasi Hargitáról pillanthattunk le a Maros és az Olt forrására. A vállalkozó kedvűek akár csónakázhattak is a Gyil­kos-tavon. És persze végiggyalogoltuk a Békás-szorost, ahol egyébként nem kis örömünkre - éppen ott kiránduló - volt és mostani licisták egy kis csoportjával találkoztunk. És felnézhettünk az Oltár­kőre, amelyen a nyugvó keresztet állító­lag az az Erőss Zsolt hegymászó cserélte fel az addig ott éktelenkedett vörös csil­laggal, aki idén a Himalája - a világ te­tejének számító - csúcsára is feljutott. A kolozsvári Házsongárdi temetőben - többek között - Reményik Sándor sírjá­nál is elhelyeztünk egy nemzetiszín sza­lagot, és ugyanezt tettük Farkaslakán, Tamási Áron sírjánál. Egyik legszebb re­neszánsz emlékünk, a gyergyószárhegyi Lázár-kastély még így torzóként is me­seszép, de érdemes volt hajnalban ki­menni Kolozsvár főterére, és megtekin­teni Mátyás király szülőházát. A már említett Parajdon a hegy gyom­rában is alkalmunk volt fogalmat alkotni arról az irdatlan sótömegről, amely a feje­delemség gazdagságának egyik forrása volt, s amely még ma is képes volna mint­egy ötven évig egymaga fedezni a világ sószükségletét. (E sóbánya termeiben ma­napság egyébként asztmás gyermekeket is kezelnek.) Leírhatatlan élmény volt, amikor a bánya templomrészén felcsen­dült katolikus testvéreink Mária-éneke - magyarul! És élmény volt látni Szatmár­németi szép főterét, gyönyörűséges sze­cessziós házait. Az Isten alkotta táj, és az ember alkot­ta világ gyönyörűségei mellett, megis­merkedhettünk a dolgos és barátságos székelyekkel, megízlelhettük finom éte­leiket, melyekről a turistaház lelke, a mindig mosolygó Rózsika néni gondos­kodott. (Néhány licista számára a hajna­lonként előttük fejt friss tej íze is az új­donság erejével hatott.) Mindenkit elgondolkodtatott Szászré- genben a szász evangélikus gyülekezet története és jelene, amit a magyarul is na­gyon szépen beszélő fiatal szász lelkész ismertetett. Korondon csodaszép fazekas­munkákban, szőttesekben és fafaragások­ban gyönyörködhettünk. Mindezért köszönet az Úrnak, a részt vevő licistáknak és kollégáimnak - Budaker Dóra. Czákler Judit, Hubert Pál, Sötét-Ormos Judit tanároknak -, akik fél­tő szeretettel gondoskodtak mindenkiről, valamint - külön is - Jakab László tanár úrnak, a tábor szervezőjének. Babies Csaba Ökumenikus „felkerekedés” Meleg, júliusi kora reggel volt, amikor gyülekezetünk 38 tagjával hagyományos, nyári kirándulásra indultunk Kissomlyóról - Budapestre. Év eleje óta terveztük, hogy megnézzük a Parlamentet, a koronázási ékszere­I ket. A buszbaszállás után Cserági István lelkészünk vezetésével közösen kértük Urunk áldását utunkra. Mire Budapestre értünk, már kedélyes, testvéri beszélge­tésjó hangulat alakult ki. Szívesen nyújtóztattuk ki tagjainkat, s gyönyörködtünk a Citadelláról fővárosunk látképében. Később hét pesti testvérünk csatlakozott hozzánk, majd valamivel II óra előtt léptük át az Országház kapuját. Mindnyá­jan áhítattal álltunk meg a monumentális előtérben, s hallgattuk az építésről- épületről szóló, részletes tájékoztatót. A parlamenti látogatást követően utunk a kelenföldi gyülekezetbe vezetett. Nagy volt a forróság, s kicsit már elfáradtunk a kora hajnali felkerekedés, hosszú utazás után. Nagy örömünkre Szeverényi János esperes szeretettel invitált mind­nyájunkat üdítőre, kávéra. (Ezúton is szeretnénk köszönetét mondani a fogadó gyülekezetnek és lelkipásztorának.) A hűvös templomban ülve hallgattunk történelmi-történeti összefoglalót a ke­lenföldi egyházközségről és templomról. Komoly lelki felüdülést nyújtott Szebenyovszky László zenés bizonyságtétele. Az ő lelkesedése, hite által is erő­södött bennünk Jézus Krisztus iránti szeretetünk, az ökumenizmus iránti elkötele­zettségünk. (E sorok írója legf őképp azért adhatott mégis hálát, hogy egy fiatal testvérünk, aki már más utakon járt egy ideje, a bizonyságtétel elhangzása után I sírva ölelte át, mondván: „Olyan jó, hogy eljöttem!") Nagy élmény volt még a Millenáris Parkban rácsodálkozni az emberi tudás eredményeire, és a késő délutánban futotta még erőnkből eljutni nemzetünk színhá­zához is. Az együtt töltött nap végén fogalmazódott meg bennünk, hogy milyen jó test­véri szeretetheti együtt lenni, katolikusnak, reformátusnak, evangélikusnak, ki­csinynek és idősnek (a 7 éves Béniké is tudott „ beszélgetni" a 78 éves Ilus néni­vel). Ismét meggyőződhettünk arról, hogy úgy nyújtunk a világ fiainak gyönyörködésre méltó „festményt" az Úr vásznán, ha együtt vagyunk békesség­ben, örömben, hitben. Cserági Istvánná Régi vágyam teljesült, amikor a közel­múltban Kairóban tölthettem néhány napot, hiszen Egyiptomról már sokat olvastam, tanultam, sőt tanítottam, ám személyesen még sohasem volt al­kalmam eljutni a „Közel-Kelet főváro­sába”. Első nagy élményem az volt, hogy megpillanthattam a Nílust. Gazdag nö­vényzet szegélyezi a partját, és apró ha­jók sokasága vesztegel a sás között. Sok kicsiny gyerek bukdácsol a bozótban. Egész családok tengetik ilyen hajókon az életüket: ez a lakásuk. Kairó alatt a hatal­mas folyó kettéágazik, és kialakítja a pompás szigetet. Ezen a szigeten - a vá­ros egyik legszebb részén - van többek között a magyar nagykövetség is. Egyiptom a Nílus ajándéka, szokták mondani. Az ország ugyanis valójában terméketlen sivatagon terül el, csak az a része lakható, amelyik a Nílus árterüle­tén fekszik. Ezen a Nílus által megtermé­kenyített keskeny sávon lehet talajt mű­velni, emberi életet élni. Még itt, a városban is nagyon meleg van, de a fo­lyó felől jövő hűsítő szél elviselhetővé teszi a hőséget. A piramisoknál azonban nincs menedék: mindenfelé csak a Sza­hara homokja égeti a látogató cipőjét. A nagyszerű látványért számunkra elkép­zelhetetlen forróságot kell elszenvedni. Mint tudjuk, a Szent Család is Egyip­tomba menekült a gyilkos Heródes pri­békjei elől. Állítólagos tartózkodási he­lyükön ma templom hirdeti a történet emlékét. A városon kívül, akárcsak Jé­zus idejében, általában ma is szamárhá­ton közlekednek a bennszülöt­tek. Gyakori látvány a főváros közelében - sőt még a város ut­cáin is előfordul néha - a juha- it terelgető pásztor. Egyiptom lakóinak túlnyo­mó többsége, 90 százaléka mo­hamedán. Vallásuk előírása szerint a nők csak az arcukat hagyhatják szabadon, testük többi részét mindenkor földig érő lepellel fedik. Sokan még az arcuk egy részét is eltakar­ják. A mohamedán templomok valóságos építészeti csodák. A dzsámi mellé épített karcsú to­rony, a minaret arra szolgál, hogy a müezzin innen hivja imára éneklő hangon az embe­reket, akiknek vallásosságát mi sem bizonyítja jobban, mint­hogy akár teljes napokat is szí­vesen eltöltenek a dzsámikban. A szép, tiszta szőnyegeken el­Evangélikusok Kairóban üldögélnek egész családok: beszélget­nek, eszegetnek, alszanak'a kellemes hű­vösben. Vallásuk alappillére a béke sze- retete, és erre igen büszkék is. A semmittevés legfeljebb a látogatót zavarja. Laknak azonban eb­ben a városban keresz­tények is. Az ősi kopt szertartást követő ke­resztények külön vá­rosnegyedben élnek. Nagyon értékes múze­umban, gyönyörűséges színes üvegablakokkal ellátott épületben őrzik a múlt értékeit. Óegyip­tomi nyelven írt szöve­geik között szép keresz­tény jelképek sokasága látható. A kopt nyelv görög betűket használ, és ezt egészíti ki 7 kü­lön jellel. Mint külföldön min­dig, megérkezésemkor azonnal elkezdtem ér­deklődni az evangéli­kusok felől. Ezúttal azonban még a telefon­könyvben sem találtam nyomát protestáns gyü­lekezetnek. Már le is A kopt Szent György-templom tettem arról, hogy találok, amikor egy pén­teki napon a lakásomból kilépve, a ház előtt útbaigazítást kértem egy ismeretlen, láthatóan nem egyiptomi embertől. Gal­lérjáról ítélve lelkész lehetett. Szívesen felelt a kérdésemre. További érdeklődé­semre elárulta, hogy evangélikus lelkész, és most indul istentisz- teleire. Taxit hí­vott, hogy el ne késsen. Úti célomat azonnal megváltoztattam, és én is elmen­tem vele az evangélikus templomba. Kiderült, hogy az Amerikai Egyesült Államokból jött, Észak-Karolina állam­ból, és már fél évnél is régebben szolgál itt Kairóban segédlelkészként. O játszott az orgonán a fél 9-kor kezdődő istentisz­teleten. A lelkész honfitársa volt, Maryland- ből érkezett Kairóba 1993-ban. Mint megtudtam, a gyülekezet meglepően népes: mintegy 120 tagja van. Igaz, a nyári időszakra való tekintettel (sokan elutaztak nyaralni) ottj áriamkor mind­össze húszán lehettek. Közülük öten- hatan szudáni menekültek voltak, ott ugyanis véres polgárháború dúl. A gyü­nak a rómabeliekhez írott leveléből hangzott el a 14. vers, majd a magvetőről szóló példázatot is felolvasták a Máté 13-ból. A lelkész a két ige kapcsolódását magyarázta igen világosan. Nagyon szép volt az istentisztelet ze­nei része is, a közös éneklés hol orgona, hol zongorakísérettel hangzott el, végül - „Béke legyen veled!” köszöntéssel - mindenki kezet rázott a többiekkel. Az istentisztelet után kávét, teát fo­gyasztottak a jelenlevők a templom kert­helyiségében, ahol kellemesen elbeszél­gettünk. Kérdésemre a lelkész elmondta, hogy azért tartanak pénteken istentiszteletet, mert Egyiptomban a péntek a heti mun­kaszüneti nap. Ilyenkor elvben mindenki ráér templomot látogatni. Azért ebben a gyülekezetben vasárnaponként is van is­tentisztelet, de arra kevesebben tudnak eljönni. Megkérdeztem azt is, hogy a mohamedán többség nem haragszik-e a kicsiny evangélikus gyülekezetre. Öröm­mel hallottam, hogy vasárnaponként az egyiptomi állam, amelynek hivatalos vallása a mohamedán, rendőri védelmet Istentisztelet utáni testvéri csevegés a kairói evangélikus templom kertjében Az A1 Azhar-mecset belső udvara lekezethez tartozónak mondotta magát néhány katolikus is. A szép nagy gótikus templom 1909- ben a presbiteriánusok számára épült. 1961-től ökumenikus jellegű lett, 1973- ban került át az evangélikus egyház tu­lajdonába. Szeretettel fogadtak, mint az egyedüli magyart, és kérték, hogy röviden mutat­kozzam be. Az Apostoli Hitvallás után követke­zett az igehirdetés. Először Pál apostol­biztosit az evangélikus templomnak és a híveknek. Ezt az oltalmat anélkül adják, hogy külön kérni kellett volna. Elgondol­kodtató persze, hogy erre a biztonsági in­tézkedésre miért van egyáltalán szükség, de tudni kell, hogy a térségben vallási és nemzetiségi ellentétek miatt időről időre véres háborúk dúlnak. Kairóban minden­esetre még egyszer sem fordult elő, hogy az evangélikus gyülekezetből bárkit tá­madás ért volna vallása miatt. Dr. Berényi Zsuzsanna Ágnes > 1 i t