Új Dunántúli Napló, 1991. november (2. évfolyam, 299-328. szám)

1991-11-30 / 328. szám

1991. november 30., szombat aj Dunántúli napló 7 Nehéz helyzetben a szállodák Új üzletpolitikára van szükség Erdélyi útinapló A megőrzés könyvei Szék Egyre kevesebb külföldi ér­kezik, aki átmenetileg Pécsett vagy a határ menti városok, fal­vak szállodáiban, panzióiban töltene el egy-egy éjszakát. A Jugoszláviában kialakult hely­zet miatt a forgalom jelentősen csökkent. Pécsett a Nádor, a Pannónia és a Palatínus Szálloda a Hun­garHotels szállodalánchoz tar­tozik, ami átalakult és Hungária Szálloda Rt. néven működik to­vább.- Az egész szállodalánc pri­vatizációja a jelentős adósságok miatt hiúsult meg - mondja Varga Csaba igazgató. - A hite­lek kifizetése miatt eladásra ke­rülnek a száz szobánál kisebb és a veszteséges szállodák. Pécsett egyetlen hotelt sem értékesít az Rt., sőt megkezdődhet a Nádor szálloda felújítása is, ami több szakaszban valósul meg - foly­tatja Varga Csaba. - A rekonst­rukciós program most kerül a részvénytársaság igazgató-ta­nácsa elé. Az első lépésben - a jövő év elején - a Széchenyi téri a fürdőszobás szobákat állítjuk helyre, amelyeket stílbútorok­kal rendezünk be. A kávéház is eredeti szépségében várja majd a vendégeket. A tervek szerint fél év alatt minden elkészül. Ebben az évben a Palatínus Szálloda kihasználtsága hatvan fölötti, míg a Pannóniáé ötven százalékos volt. A sok rendez­vény nagy szerepet játszott eb­ben, mert az átutazó turista for­galom visszaesett. Pécsett elsősorban Ausztriá­ból és Németországból érkezett turistákkal sikerült pótolni a visszaesést. A Graz és Graz- kömyéki utazási irodákkal jó kapcsolatot alakítottak ki a pé­csiek. Az utóbbi időben egyre nagyob szerepet kaptak a sport- programok. Elsősorban serdülő és ifi teniszezők és futballcsapa­tok jönnek edzőtáborozni Ausztriából, Németországból. Eddig csak a Palatínusban száll­tak meg, idén már a Pannóniá­ban is béreltek szobát. A díszburkolat miatt a Kos­suth Lajos utcába nem lehet au­tóval behajtani. Jelenleg a Szé­chenyi térről a Nádor szálloda gazdasági bejáratán át visznek be mindent kézben a Palatí­nusba. A Kossuth Lajos utcában lakó gépkocsitulajdonosok is kapnak eseti engedélyt. A Pala­tínus szállodának is szüksége lenne rá. Előfordult már, hogy a mozgássérült vendég nem tu­dott bejönni autóval a szállo­dáig, csak botokkal, mert a taxi sem hajthatott be az utcába.-A legnagyobb gondot az je­lenti - folytatja Varga Csaba - hogy ugyan a korábbi tanácsi vezetéssel megegyeztünk ab­ban, hogy a Déryné utca felől a Nádor és a Pannónia egy közös gazdasági bejárót kap. Ahol ki lehetne alakítani egy parkolót, vagy lehetőség lenne akár egy kétszintes parkolóház megépí­tésére is. Ehhez azonban sza­nálni kellene épületeket, de az önkormányzatnak erre most nincs pénze. A Mecsek Tourist szállodája a Hotel Hunyor, Pécs egyik leg­szebb pontján fekszik. Elsősor­ban tranzitszálloda, a kétcsilla­gos kategóriába tartozik. Nem­rég egy apartmann-házzal bőví­tették. Kétágyas és franciaágyas szobái egyaránt vannak.- Üzletpolitikánk legfőbb eleme, hogy a saját árkategóri­ánkban a lehető legjobbat kell adni a vendégeknek, magas színvonalon — mondja Kovács Tibor igazgató. - Már kialakult a törzsközönségünk. Igyekez­tünk az épületet barátságossá, otthonossá tenni. Az idei évben több vendégünk és több rendez­vényünk volt, mint tavaly. Megcéloztuk a kialakuló üzlet emberek rétegét. Egyre több kft., rt. alakul, az üzletkötőik sokat utaznak, akiknek nem mindegy, hogy hol laknak, de az sem, hogy mennyibe kerül a szállás. Már sikerült több, most alakuló vegyesvállalattal szer­ződést kötnünk, hogy a vendé­geiket nálunk helyezzék el. A Hunyor szálloda csendes helyen van. Jó a levegő. Szép a kilátás. A szállodában megfor­duló vendégek kétharmad része külföldi üzletember.- Speciálisan menedzser szállodát szeretnénk csinálni a Hunyorból - folytatja Kovács Tibor. - Pécsnek jelentős gazda­sági múltja van. A Bőrgyár, a Zsolnay gyár,az Ipari Zóna is sok külföldi üzletembert vonz a városba, akiknek szállás kell. A vegyes vállalatokba sok kül­földi fektette be a pénzét, akik egy évben többször is ideutaz­nak és nem egy esetben heteket töltenek a városban. Szeretnénk faxokat, villanyírógépeket be­szerezni. Külön tárgyalótermet kialakítani, és 24 órás tolmács­szolgálatot bevezetni. Decem­bertől már minden szobánkban lesz telefon is, amelyek cross­bar hívásra is alkalmasak lesz­nek. Mohácson a Korona Szállo­dát májusban vette bérbe Szajkó József. Azóta a hotel külsőleg és belsőleg is megújult.- A jelenlegi körülmények nem kedvezőek - mondja Szajkó József. - Amikor bérbe vettem a szállodát a Baranya Megyei Vendéglátó Vállalattól, minimális alapprogrammal in­dultam. Első dolgom az volt, hogy felújítottam. Ahol lehetett, a minimálisra csökkentettem a költségeket. A szállodában vál­tozó, hogy hány szobában lak­nak. Ha nincs vendég, nem fű­tünk. A személyzet létszámát is jelentősen csökkentettem. Má­jusban még hatvanan voltak, ma már csak harmincán. Azoknak, akik nem felelnek meg az elvá­rásaimnak, felmondok. Csak szakképzett embereket alkal­mazok. Már több szakácsot is elküld­tem, mert gazdaságtalanul főz­tek. Nem rendeljük meg kiló­számra az élelmiszer alapanya­gokat, hanem mindig csak any- nyit veszünk, amennyire szük­ség van. A 170 előfizetőnk kö­zül 120 gyerek, az ő étkezteté­sük a legnehezebb. Nem köny- nyű kitalálni, hogy mit szeret­nek. Az előfizetéses ebéd egyéb­ként a Koronában 60 forint he­lyett 54 forintba kerül. A nagy rendezvényeknél 10 százalék kedvezményt adunk. Mohácson elsősorban az át­menőforgalom volt jelenős. Sok külföldi mielőtt átlépte a határt és folytatta útját a jugoszláv vagy az olasz tengerpartra, egy éjszakát a városban töltött. A jugoszláv harcok kezdetekor még nagy volt a forgalma a Ko­rona Szállónak.-Ahhoz, hogy talpon tudjak maradni, szükség van egy má­sik jól menő üzletre - folytatja Szajkó József. - A szállodán kívül van még egy csárdám Harkányban és egy italboltom Komlón. Az egyik üzlet viszi a másikat. Néhány éve a harkányi csárdával kezdtük, úgy, hogy mindent ketten csináltunk a fe­leségemmel. Szajkó József 1974-ben a Korona szállóban kezdett, mint tanuló. 1981-ben már voltak sa­ját üzletei, aztán az élete más­képp alakult, kénytelen volt mindent felszámolni és újra­kezdeni. Úgy tartja, hogy az üzlet pénze az nem az övé, és nem is akar azonnal meggazdagodni. Minden üzeletének van ugyan egy kinevezett vezetője, de maga is számontartja, hogy hol mi történik. Jelenleg Komlón él, onnan jár naponta Mohácsra dolgozni. Sz. K. Külföldre indulni mindig öröm és izgalom is egyben. Az Erdélybe való indulásra mindez hatványozottan igaz, főleg, ha számba vesszük: valóságos missziót kell teljesíteni, köny­veket szállítani apró, főként magyarok lakta falvakba. November vége már semmi­képp nem nevezhető ideális ki­rándulóidőnek, ám egyvalamire jó: rádöbbent, hogy milyen is az ott lakók élete, mikor éppen nincsen nyár, nem zöldellnek csodás domboldalak, nincs nap­sütés, csak szomorú eső, sötét­ség, és nehéz-nehéz sár minde­nütt. A pécsi Román-Magyar Ba­ráti Társaság - mint már megír­tuk - azt a nemes célt tűzte maga elé, hogy 500 darabos csoportokból álló "kiskönyvtá­rat" adományoz olyan picike erdélyi településeknek, ahová nemhogy magyar könyv, de még magyar látogató sem jut el sűrűn. Vöröskeresztes lobogók alatt érkezett a konvoj a román ha­tárra, ahol a budapesti román követ levelének és ránk váró ba­rátunknak köszönhetően a rém­hírekkel ellentétben nem vetet­ték alá a szállítmányt tüzetes el­lenőrzésnek, hanem hamarosan haladhattunk tovább elsőnapi úticélunk, Szamosújvár felé. A korai sötétség nem en­gedte, hogy megszemléljük a pompás panorámájú Királyhá­gót, s Kolozsváron is csak éj­szakai fények mellett utaztunk át. Ennél szomorúbb volt, hogy az útközbeni falvak is teljes fe­keteségbe burkolóztak, ha az autók fényszórói nem világítot­ták volna meg a házakat, azt hi­hettük volna, lakatlan a vidék. Hogy mennyire nincs így, arra leginkább a szintén teljességgel kivilágítatlan biciklisták, a ló- és bivaly (azaz „bihalos”) foga­tok emlékeztettek lépten-nyo- mon, ugyancsak megnehezítve a sofőrök dolgát. Aztán végre, már késő este Szamosújvár. A ma 22 ezres kisvárosnak érdekes története van. 1673-ban Moldvából me­nekülő, ám dúsgazdag katolikus örmények a császártól csengő aranyakért jóformán megvették a várost, a környező birtokokat és a közelben fekvő jobbágyfa­lut Gherlát (a város mai, román nevei is ez), és virágzó kereske­delmi életet hoztak létre. Gaz­daságukra mi sem jellemzőbb, hogy odaérkezésük után tíz év­vel már állt első templomuk, a Salamon-templom, azonban miután ezt kinőtték, 50 év hosz- szat építettek egy jóval nagyob­bat, ami ma is a főtér büszke­sége. Szamosújvár másik „ne­vezetessége” a hatalmas börtön, ahol Rózsa Sándor raboskodott, mi több, a hajdanvolt betyár itt van eltemetve. A legnagyobb feladat az volt, miképpen kerüljön kiosztásra a könyvszállítmány. Vendéglátó­ink - Major Melinda tanítónő­vel az élen - az igazi erdélyi töl­töttkáposzta elfogyasztása után arra biztattak, hogy mivel a fal­vak 10-15 kilométeres körzet­ben vannak elszórva, nyugodtan vállalkozhatunk mi magunk a szállításra. így is lön. Egyvalamit azonban figyel­men kívül hagytak s hagytunk mi is. Nevezetesen a romániai útviszonyokat. Igaz, a főbb út­vonalak, amiken idáig halad­tunk, elég jók voltak, de amint letér róluk az ember, útnak to­vábbá nem nevezhető „tünemé­nyeken” kell továbbhaladni. Szék - apró falvacska valahol 15 kilométerrel az Isten háta mögött. Román neve „Sic”, amit javításként is értlemezhe- tünk, mert Széken, a híres széki népművészet, széki táncok ha­zájában valóban mindenki ma­gyar. S minden olyan mint „va­laha”. Egyik útitársunk, aki ke­reken ötven éve, 1941-ben járt itt utoljára, kénytelen volt meg­állapítani: itt bizony semmi sem változott. A lányok-asszonyok ma is piros alapszínű ruhában járnak hétközben, s csak a hét­végén kékben-feketében, a fér­fiakon élénk kék lajbi, fejükön rizsháncsból font kalpag. Csak egyvalami egyforma rajtuk, a gumicsizma, hisz akkora sár, hogy bokáig süllyedni benne. Szombat van, de javában zaj­lik az élet. Sokan kenyérért igyekeznek a boltba, hasábfából ácsolt szekerek caplatnak le-föl, viszik az ökröket patkolni. A re­formátus templom előtti „sza­kállszárító” pádon most senki sem ücsörög az öregek közül. Az idő azonban nem bivaly­szekéren utazik, egykettőre dél van. A vendéglátók szeretete ragaszkodása „kivédhetetlen”, bármennyire szilárd is határoz­tuk el, hogy megérkezünk, le­pakoljuk a könyveket megyünk. A további állomásokon, Ordön- gősfüzesen, Dés-Cichegyen, Váralján is hasonló a menet­rend: barátkozás, cujka-ivás, templomnézés. Estére végzünk, mikorra már rég Déván lenne a helyünk. Újra csak éjszakai autókázás, biciklisek, szekerek, rókák. Pe­dig következő házigazdáink le­vélben még azzal is biztattak, hogy lakodalomba megyünk. Persze ebből már semmi sem lett, majd éjfél; mire betoppa­nunk a parókiára, ahol már kis- híján lemondtak rólunk. Szerencsére kiderül, hogy „dévai összekötőnk”, Nemes József úgy oldotta meg a szét­osztást, hogy ne nekünk kelljen ide-oda fuvaroznunk, hanem bejönnek a könyvekért az ille­tékesek. így marad idő a vasárnap délelőtti nagy gyalogtúrára: föl Déva várában. Sajnos az idő nem kényeztet el, de a köd csak még misztikusabbá teszi a me- redező romokat. Délben aztán lezajlik az ün­nepély. Iglói Zoltán, a Társaság el­nöke, az akció fő kezdeménye­zője egy kézfogás, ölelés kísére­tében átadja a könyveket, s ez­zel a küldetést teljesítettük. És sajnos itt a vége. Ahogy már az induláskor mondtuk, nem szó­rakozni, dolgozni jöttünk. Sietni kell vissza. Utolsó adag töltött­káposzta, utolsó címcserék, utolsó kézrázások. A teherautó kiürült, de mindannyian feltöl- tekezünk. Erdélyben lenni mindig iz­galmas, felemelő s szojorú egy kicsit. Mégis eljönni a legszo­morúbb; hát jó hallani, még az autó után is kiáltják: „Vissza­várjuk valamennyiüket!” Méhes Károly Vérmosó készülék próbaidőre A műtéteknél minden csepp vért visszapótol Fantasztikus készülék "dol­gozik" egy ideje a pécsi trau­matológiai klinikán. Ifj.dr.Pé- ley Iván magyarázza a műkö­dési elvét, aminek a lényege: segítségével nagy műtéteknél sincs szükség vérátömlesz­tésre, mert ez a készülék min­den, a műtét során veszített vért visszaad a beteg számára. A műtéti területről a leszívott vért átmossa, speciális szűrő- berendezésével a vörös vérsej­teket különválasztja a vér egyéb alkotóelemeitől, meg­tisztítja a műtét során beleke­rült idegen anyagoktól - zsír­sejtektől, csontvelőtől, csont­morzsáktól stb. - s ezután az újból átmosott vörösvérsejte- ket visszaadagolja a beteg számára. Sőt! Az átvérzett mű­téti textíliákból, törlő gézből és tamponokból fiziológiás oldat­tal kiáztatják a vért és ezt is a gépbe öntik, így ez a vér se megy veszendőbe. Gyakorlati­lag nincs vérveszteség, a beteg visszakapja a saját vérét. Rendkívül nagy ennek a je­lentősége. Évek óta csökken a véradók száma, egyre fogy a vérkészlet. Ugyanakkor a vér és a különböző vérkészítmé­nyek iránt egyre nagyobb a ke­reslet. A sebészeti szakmákban is egyre nagyobb az igény, mert mind több a súlyos sérü­lés, mind több a komplikált nagy műtét, ami nagyobb mennyiségű vérpótlást igényel. Ennek a készüléknek a segít­ségével egyáltalán nincs szük­ség az idegen vér felhasználá­sára, mert a műtét során veszí­tett vért visszapótolja, igy a konzerv vért megspórolja az olyan esetek számára, ahol nincs más megoldás, csak a vértranszfúzió. (pl. haemato- lógiai betegeknél, súlyos vér- veszteséggel járó baleseteknél stb.) A másik nagy előnye en­nek a módszernek abizton- ság:ugyanis minden előírás be­tartása ellenére, az idegen vér adása nem mentes akockázat- tól.A készüléknek csak egy baja van: mindössze két hónap próbaidőre bocsátották a kli­nika rendelkezésére. Debre­cenben volt a közelmúltban egy traumatológus kongresz- szus, s ott állította ki a gyártó osztrák COMESA cég. Dr Bíró Vilmosnak, a pécsi traumato­lógiai klinika igazgatójának és ifj.Dr. Péley Ivánnak szelíd rá­beszélésére hozták el a pécsi klinikára két hónapos ingyenes kipróbálásra, ráadásul aján­dékba adtak hozzá öt garnitúra egyszer használatos szűrőbeté­tet. A készülék 3 millió forint, de a cég kedvezménnyel, 2 millió forintért itt hagyná. Igenám, de az egyetemnek még ennyi pénze sincs. Pedig ezt az egy vérvisszapótló gépet ugyanabban az épületben há­rom klinika használhatná nagy műtéteknél: a traumatológia, a sebészet és az orthopedia.Jó lenne megmenteni a pécsi be­tegek számára. Talán lennének olyan cégek, vállalkozók, akik hajlandóak lennének segíteni, az ilyen' célra felajánlott pén­zeket le lehet az adóból vonni. S. Zs.