Amerikai Magyar Hírlap, 1994 (6. évfolyam, 1-50. szám)

1994-10-07 / 38. szám

Gondolatok egy zarándokút kapcsán 1994 júliusában Bosznia-Hercegovinában Előd László úti beszámolója 2. Modern technológia is hoz­zájárul Medugorje-hoz. A fény­képezőgép megörökítette a jelenséget mint a látnokokra gyakorolt hatást. A látnokokat a látomás pillanatában, annak extázisában, és annak tartamát, örökítette meg a jövő számára. Kellő türelem és kitartás mellett ez a megfigyelés és a jelenések hatásának rögzítése pontosan végezhető. Közelebbről fontolva ezt a kérdést minden elméleti és ideológiai előítéletet félretéve, arra a következtetésre jutha­tunk, hogy Medugorje valami rendkívülit, feltehetően termé­szetfelettit képvisel. Az esemé­nyek és az üzenet magával ragad minden hívőt és minden hinni vágyót, aki nyitva van a Szentlélek munkálkodására. Zarándokok átalakulnak ebben a folyamatban olyan emberekké, akik bátran és tudatosan élik hitüket és tesznek bizonyságot erről mindennapi életükben. A jelenségek természete mély benyomást keltve önmagukért szólnak, és nagy hatással vannak a jelenlévőkre, holott ők csak azok külső megnyilvánulásait érzékelik s fogják fel. A lát­nokok belső lelkiállapota, elra­gadtatása láthatatlan titokként marad a megfigyelők és a tanúk szemei elől. A megjelenések olyan élmé­nyek, melyek átszellemültek, hozzáférhetetlenek, szentek, karizmatikusesemények,melyek legtöbbünk elől rejtve marad­nak, s így az egész realitás egy­szerre van oly közel hozzánk, és mégis oly távol értelmünktől. Az első látomások óta több mint hat millió zarándok láto­gatta Medugorje-t. A dúló hábo­rú ellenére az idén junius 24-én az évforduló napján több mint 60,000 zarándok jelent meg itt, és tett ezzel is bizonyságot hité­ről. Délután fél-hatkor buszra száll­tunk, hogy vissza induljunk. Kiderült, hogy menettérti je­gyünk erre a buszra nem érvé­nyes. Hat egymástól független magán-busz vállalat látja el ezt a környéket. Tizenöt kilométerrel Medugorje után egy részünkre ismeretlen úton utasítottak le minket a buszról. Nem hoztunk annyi pénzt magunkkal, hogy új jegyet vehettünk volna, mégha akartunk volna sem. Rendőrök, katonai járőrök, taxi-sofőrök és más segítőkész helyi polgárok, akik tudtak valamelyest néme­tül, próbáltak segíteni. Volt egy, aki felajánlotta, hogy kifizeti nekünk a buszjegyeket. Büszke­ségünk ezt akkor még nem engedte elfogadni. Alapjában véve, senki nem tud semmit. Vagy nem akarja elkö­telezni magát? Talán ez is egy módja a néma tiltakozásnak vagy félelemnek? Mikor, hol jön az a busz, melyre jegyünk szólt, sehol senki nem tudta. Menetrendek vagy megállást jelző táblák sehol. Utólag derült ki, hogy a mi buszunk nem is ezen az útvonalon közlekedik. Ahol minket kiraktak, otl hiába vártuk este hattól tízig. Bár senki nem tud semmit, de mégis barátságosak, segítőkészen mondják, bíztatnak, hogy majd jön busz. Végül gondoltuk, elindulunk gyalog vissza Medu­­goijeba. Egy rendőrrel kézzel­­lábbal s németül értekezve erről a távolság, de főként a kérdéses biztonság miatt lemondtunk. Végül ez a rendőr felkutatott egy taxit, odahozta hozzánk, s ez vitt bennünket vissza Mcdu­­goijeba. Utolsó pénzünkből fizettük ki a taxit, ezért úgy döntöttünk, hogy a templom mögött felállított hatalmas menekült-sátorban ha csak egy éjszakára is, de megél­jük a menekültállapotol, s ott töltjük az éjszakát. Két ilyen nagy sátor van felállítva a mene­kültek részére, s közel ezer ember helyezhető mindegyikébe. Hajnali három óra körül rend­őrök zseblámpája ébreszt. Iga­zoltatnak. Amerikai útlevelünk bizonyítja nem vagyunk sem menekültek, sem szerbek. Al­­hatunk tovább. Étkezésünket az úton főleg előre megvett nyersárúkból oldottuk meg. Reggel kerestük az utazási felvilágosításokat, nem sok eredménnyel. Volt, aki azt ajánlotta, a postán érdek­lődjünk, de ez sem vezetett sokra. Végül a templom vezető pap­jához fordulva segítségért, kap­tunk kb 15o Dollár gyors-se­gélyt, arra az esetre, ha nem lesz más megoldás, mint új buszjegyet venni. Később meg­tudtuk, hogy a busz-vállalat melyre jegyünk szólt közben gazdát cserélt. Este hétkor volt várható, hogy egy busz melyen jegyünket elfogadják, indul Zágrábba . Zarándok-utunkon ismételten bebizonyosodott, hogy ki Istené­nek átad mindent, azt O csuda­­képen megtartja, azt O soha sehol el nem hagyja. Gondos­kodott rólunk is, mint az ég madarairól... Ahol első éjszakánkat töltöttük, megismerkedtünk egy mexikói fiatal-emberrel, Diegoval, akivel angolul tudtunk beszélgetni, értekezni. O hős szabb időre jött, mint oly sokan mások is, lelki-testi gyógyulásért imád­kozni. Második napunkon felke­restük, ahol a tulajdonosnő kézjelekkel mondta, hogy nyu­godtan visszajöhettünk volna a második éjszakát a házában tölteni, még fizetség nélkül is. A Kálváriát mi is megjártuk. Több mült hatszáz méter magas hegy tetején áll a kereszt, mely az első jelenések színhelyét jelöli. Ehhez meredek, kitapo­sott köves ösvény vezet. Sokan járják e keskeny ösvényt. Jönnek a világ műiden tájáról, köztük a jelen háború árva gyermekei és feketeruhás boszniai új-özvegyek véget nem érő sora, énekelve s rózsafűzért imádkozva kapasz­kodnak állomásról állomásra, egészen fel a csúesig. Némelyek mezítláb vezekelve a hol éles, hol simára koptatott köveken. (Jövő héten folytatjuk) ■■I AMERIKAI WM-'''"" — B Hfagyar Hírlap SAN FERNANDO VÖLGYI MAGYAR REFORMÁTUS EGYHÁZ Grace Hungarian Reformed Church, P.O. Box 370, Reseda, CA 91337-0370 Vasárnapi istentisztelet d.u. 2 órakor. Helye: Fountain Springs Foursquare Church, 18730 Erwin St. Lelkipásztor: Nt. Nagy Bálint Tel. & FAX: (818)344-1885 Főgondnok: Törőcsik János (818) 990-2887, (818) 243-0711 A VASÁRNAPI igehirdetés textusa János ev. 12:47. volt. Az evangélium tanítása képes arra, hogy megtartsa ezt a világot Jé­zus Krisztus által. Ez az evangé­lium tartotta meg a világot, fej­lesztette ki a nyugati és keleti ci­vilizációt, formálta át a társadal­mat, mely hármas fundamen­tumra épült Atya, Fiú és a Szentlélek. JÖVŐBENI alkalmaink: Okt. 9. - istentiszteletünkön emlékezünk meg az Aradi Vér­tanúkról. Okt. 15. - Konfirmáció előké­szítés a parókián, szombaton d.e.lO-12-ig. Okt. 16. - Úrvacsorás istentisz­telet. Okt. 23. - Megemlékezés az ’56-os Szabadságharcról és már­tírjairól. Nov. 12. - Rendes havi presbi­teri gyűlés és presbiteri csendes­nap. Dec. 4. - Magyar Mikulás-est. Dec. 18. - Karácsonyi Gyertya­fényes istentisztelet. OKTÓBER 6. EMLÉKEZZÜNK a tizenhárom aradi vértanúra! Az 1848-49. évi magyar sza­badságharc sorsa katonailag már akkor eldőlt, amikor az orosz hadsereg átlépte az ország határát. 1849 augusztusában Görgei Artúr fegyverletételre | kényszerült. Görgeinek nem 1 sok választása volt: Haynautól semmi jót nem várhatott, az oroszok viszont legalább a fegy­vert letevők életét garantálták. Bár írásba adta, hogy "biztosíta­ni lehetne mindazoknak a láza­dó tiszteknek az életét, akik le­teszik a fegyvert", a vereség után nem tartotta meg a szavát, ha­nem véres bosszút állt. Auffen­­berg, Damjanich, Kiss, Leinin­­gen, Poeltenberg, Vécsey és a többiek életét abban a remény­ben oltotta ki, hogy "egy évszá­zadig nem lesz több forradalom Magyarországon." Október hatodikán tisztelettel adózunk a hősök emlékének. Ingatlan ügyeit magyarul intézi: ROSENBERG GABOR Realtor Ass. B. Com. STEVE SHANE REALTY Tel. (818) 785-5773 Fax (818) 785-5890 Minden fajta, minden méretű INGATLAN KEZELÉST vállalok, 25 éves gyakorlattal Tanácsadás bármilyen ingatlan ügyben Új kölcsönök Befektetések ingatlannal fedezett kölcsönökbe Dr. HAJDUCZKY ISTVÁN belgyógyász (volt balatonfüredi szívkórházi főorvos) átvette Dr. Spitzer Marianne rendelőjét. Fogad felnőtt belgyógyászati és cardiologiai betegeket Cím: 7080 Hollywood Blvd., Sülte 1001 Hollywood, CA 90028 Tel.: (213) 466-9696 1994. október 15-én 1994. október 16-án szombat este 6 órakor vasárnap d.u. 3 órakor a LOS ANGELES THEATER CENTER-ben (514 So. Spring Street, Los Angeles, Tel. (213) 485-1681 Parkolás zárt garázsban (security building) A THÁLIA STÚDIÓ bemutatja Zilahy Lajos FATORNYOK c. drámáját 3 felvonásban Szereposztás: Kriegs Rudolf mérnök Hrotkó Csaba Kriegsn§ Borcay Klára Kriegs Árpád, a fiuk Az öreg Borcay Kálmány Balázs Janka Otto Irén, a felesége Lajos Oss Enikő Bihari Gábor Pánczél Iván Varga Tibor H. Bodnár Emőke Dr. Németh Károly Redl Edit Szoboszlay Sándor Történik Budapesten, a világháború előtti nyáron Rendező: Szombati Gille Ottó A Nagyváradi Szigligeti Színház főrendezője, mv. Technikai rendezés: Szemethy Baby és Szemethy Péter; Dísz­let: Bene Mózes; Maszkmester: Bognár Amy; Színpadmesten Szoboszlay Sándor Jegyrendelés az összeg előzetes beküldésével: (805) 495-7285; (805) 494-1327 Helyárak: $20.- Gyerekjegy $16.- (az utolsó két sorban) 9 - Vasárnap 10- Hétfő 11- Kedd 12- Szerda 13- Csütörtök 14- Péntek 15 - Szombat Dénes Gedeon Brigitta Miksa Kálmán Hetén Teréz CSÁRDÁS HUNGARIAN RESTAURANT AUTHENTIC HUNGARIAN DISHES Goulash, Stuffed Cabbage, Chicken Paprikash, Farmer's Plate, Homemade Pastries SUNDAY CHAMPAGNE BRUNCH 12-course meal only $9.95 NIGHTLY MUSICAL ENTERTAINMENT OPEN 7 DAYS 12 NOON TO 10 PM 5820 MEtROSE AVENUE (NEAR VINE I • 213 062 6434 Minden szombaton SÓLET füstölt hússal és mézes, lekváros "kugli' a !||i. CSÁRDÁS étteremben! Helyben fogyasztható vagy _________elvihető__________^ Heti naptár OKTÓBER