Vízügyi Közlemények, 1984 (66. évfolyam)

2. füzet - Rövidebb tanulmányok, közlemények, beszámolók

324 Dr. Dezsény Zoltán Cartographic representation of the erosion potential and comparative analysis of the erosion hazard by Dr. Z. DEZSÉNY The erosion processes in the catchment area of Lake Balaton have been examined with a view to determining the effect of erosion on the quantity of sediments and nutrients discharged to the lake. On the series of erosion-hazard maps prepared for the catchment of Lake Balaton two representative sub-catchments (the Örkényes-Séd and Tetves Creek) have been selected (Figs. 1-4), the detailed data of which have been compared with the factors indicated on the erosion hazard maps. On the basis of this comparison, the areas of the catchment with erosion hazard can be identified within the entire Lake Balaton catchment. In these areas the fertilizers spread must be worked carefully into the soil, which must be loosened thoroughly beforehand. * * * La cartographie de Г érosion potentielle et I' étude du risque de Г érosion Dr. DEZSÉNY Zoltán L' auteur analyse des processus de Г érosion hydrique du bassin versant du lac Balaton. Il étudie le taux de possibilité de Г effet de Г érosion sur le débit solide et le transport des éléments nutritifs qui se jettent dans le lac Balaton. L'auteur a choisi deux sous-bassins représentatifs (des ruiseaux de Örvényesi Séd et de Tetves) des séries de cartes de risque de Г érosion du bassin du lac Balaton (voir les Fig. de 1 à 4). Il a comparé les données en détail de ces sous-bassins représentatifs et les facteurs représentés sur la carte de risque d'érosion. A partir de cette comparaison on peut détérminer convenablement les zones du bassin du lac Balaton qui peuvent être considérées comme les sources d'érosion, c' est - à - dire, on peut localiser des parcelles où Г utilisation des engrais chimiques exige une précaution accentuée, et les terrains où on doit utiliser la technique de Г amollissement du sous-sol.