Vízügyi Közlemények, 1981 (63. évfolyam)

2. füzet - Szepessy József: Vízépítési földművek talajainak diszperzitás-vizsgálata

Földművek talajainak diszperzitás-vizsgálata 237 Morgenstern, N. Ii.: Szerkezeti és fiziko-kéniiai hatások agyagok tulajdonságaira. Proc. of Hie Seventh Int. Conf. 1969. PéchJ.: Gátvédelem. Gyakorlati kézikönyv vízi mérnökök és gátvédők részére. Budapest, 1892. Richards, !.. Л.: Sós és alkáli talajok vizsgálata és Javítása. US. Dept. of Agriculture Handbook, No 60, US Government Printing Office, Washington DC. 1954. Schaler, G. .1.: A tűszúrás kísérletek javasolt változása. Proc. ASCE, GT. ü. 1978. Schlichting, H.: A határréteg-elmélet. Ed. 4. McGraw Hill Book Co. New-York, I960. Sherard, J. —Decker, It. —Iiyker , N. : Belső járatos erózió diszpergáló hajlamú agyagokból épült íöldgálakba. Proc. Special Conference on the Performance of Earth and Earth-supplied Structures. ASCE Vol I., 1972. Sherard, J.: Tűszúrás vizsgálat diszperzív talajok felismeréséhez. Proc. ASCE GT. 1, 1976. Sherard,./.: Hozzászólás Arulanandan. . . cikkéhez. Proc. ASCE, GT. 12. 1975. Sheraril, ./.—Dunningan, L.—Decker, R.: A diszperzív talajok természete és azonosítása. Proc. ASCE, GT. 4. 1970. Szepesi К. : Vízépítési földanyagok új anyagvizsgálati és értékelő módszere. VITUKI kutatási jelentés, 1971. Témaszám: II.1/6/8—2. Szepessy J.— Szilvdssy Z : A körtvélyesi gátszakasz erősítésével kapcsolatban végzett vizsgálatok. VITUKI Beszámoló, Budapest, 1974. Szepessii .7. : A folvásra hajlamos lalaj meghatározása. VITUKI kutatási jelentés, 1976. Témaszám II.1.6.61. Szepessy J.—Dadi J.— liogárdi 1.: A talaj diszperzilásának meghatározása, kapcsolata gátak meghibásodásával. VITUKI kutatási jelentés, 1978. 7031/4/605 témaszám. Szepessy J. : Duzzadásra és folyásra hajlamos talajok felhasználása vízépítési földmüvekben. VITUKI kutatási jelentés, 1980. 7631/4509 témaszám. Taylor, G. 1.: Scientific Papers of (i. E. Taylor. V. 2. pp.380 —396. Cambridge University Press, I.ondon 1960. — Д Teton-gát zárójelentése a tervezőt hibáztatja. Engineering News Record, 1980/febr. Vol 2/7. Vanicek, J.: Töltés-testben húzás miatti repedések keletkezésének okai és feltételei. Vodni Hospodarstvi A. 1978/10. Vastaqh G.: Vegyileg bontolt (amorf) talajösszetevő szerepének vizsgálata. VITUKI kutatási jelentés, 1979. Témaszám : 7631/4509—l/a. Volk, G. M.: Módszer a talajok agyagfrakciója diszpergáltságl fokának meghatározására. Proc. Soil Science Society of America. Vol 11. p. 561. 1937. Wada, К.— Harward, AI.: Talajok amorf agyag összetevői. Advances in Agronomv Vol. 26, p. 211—260. 1974. * * * Исследование грунтов гидротехнических земляных сооружений на дисперсность Д-р Сепеши Иожеф На основании данных из спец. литературы а также по результатам собственных исследований автора были сравнены методы определения степени дисперсности грунтов, разработаны указания по выполнению измерений рекомендуемым способом, составлены чертежи необходимых приборов (глава I). Дисперсность грунтов — это материальное свойство связанных грунтов, наличие которого не определяется на основании известных параметров механики грунтов. Австралийскими и американскими исследователями установлено, что сильно дисперсивные грунты склонны к эродированию. В результате внутренней „трубчатой" эрозии разрушено более ста мельких плотин и противопаводковых дамб. Процесс прорыва дамб во всех случаях происходил с чрезвичайной быстротой не оставляя возможность для принятия каких либо защитных мероприятий. Организация исследований данного направления в Венгрии мотивировалось тем, что в пределах страны часто встречаются грунты с высоким содержанием Na, а на противопаводковых земляных сооружениях время от времени наблюдаются протекания воды под основание, что может привести к наступлению трубчатой эрозии. 26. 07. 1980 года на участке левосторонней дамбы вдоль реки Береттьо произошел прорыв дамбы. При реконструировании случившегося было установлено, что в результате перетекания воды через кротовой ход — в следствие сильной дисперсности грунта — в течение 2-х часов образовался процесс интенсивной трубчатой эрозии и создалось непоправимое положение. Автор излагает систему внутренных сил коллоидных грунтов, структуру грунта и факторы, которые могут иметь влияние на нее. На основании этого интерпретируются отдельные методы измерения и истолковывается само эрозионное явление (глава 2). Исследованием таких вопросов в Венгрии до сих пор не занимались, но давно изучают вопросы расплывания грунтов. Теперь удалось установить, что обшей причиной обоих явлений можно считать дисперность грунтов и наступление того или иного процесса зависит от вида воздействия на грунт.