Új Kelet, 1996. február (3. évfolyam, 27-51. szám)

1996-02-29 / 51. szám

Támogatás nélküli természetszeretet Száraz Attila (Új Kelet) Szombaton és vasárnap Bodrogolasziban tanácskoztak megyénk természetbarátai. A Maróthi György Reformá­tus Kollégium ideális helyszínnek bizonyult. A tanácsko­záson részt vett az Erdélyi Kárpátok Egyesület Országos elnöke, Egri Imre, a romániai Szatmár megyei turistaszö­vetség elnöke, Csillag Antal, a borsodi természetjáró szövetség elnöke, Rakaczky István és Kocsis Lajos, a Hajdú-Bihar Megyei Természetjáró Bizottság elnöke. Beszámolójában A"«« Gyula, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Me­gyei Természetbarát Bizottság elnöke a következőképpen ér­tékelte az 1995-ös esztendőt: — Eredményes évet zártunk, de mindez nem történhetett volna meg az itt jelen lévő ak­tíváink, szakosztályvezetőink és az otthon maradt társaink nélkül. Elnökségünk héttagú. A testületi üléseinket rendszere­sen megtartottuk, reméljük, szerény eszközeinkkel segítet­tük a természetjárás ügyét. Az elnökség munkáját öt bizottság segíti. Sajnos a táborozási bi­zottság vezetője egészségi és családi okok miatt ebben az évben nem tudott teljes inten­zitással dolgozni. Reméljük, 1996-ban számíthatunk rá. A barlangi bizottság vezetőjével kapcsolatban felmerültek bizo­nyos gondok. Mindannyian tudjuk, hogy Szlovákiában tör­tént kirohanásai óta több kilen­gése volt. Sajnos egyéni stílu­sa miatt az elmúlt évben „ke­nyértörésre” került sor közöt­tünk. Az őszi barlangi napokat nem rendezte még. így — mi­vel úgysem járt rendszeresen elnökségi üléseinkre — meg­köszöntük munkáját és le­váltottuk. Szerencsére barlan­gászaink továbbra is vannak — igaz jelentős részük más szak­osztályba ment át. — Az egyre romló gazdasá­gi körülmények közepette nem meglepő, hogy néhány, koráb­ban tevékeny szakosztálynál nem történt érvényesítés 1995- ben. Az ellenben közös mun­kánk gyümölcse, hogy több új szakosztály járta országunk legszebb tájait. Az év végét 43 aktív szakosztállyal zártuk. Összességében 1994-hez ké­pest szakosztályaink száma kettővel, míg felnőtt tagjaink 138, az ifjúságiak 44 és a nyug­díjas leigazolt természetjáróink száma két fővel csökkent. Szakosztályaink között 9 álta­lános iskolai, 23 középiskolai és 11 felnőtt van. Ezerhárom­százhetvenhat ifjúsági, 358 felnőtt és 56 nyugdíjas, össze­sen 1790 tagunkat tartjuk nyil­ván. Ezzel az aktivitással elmé­letben az országos ranglistán dobogós helyet foglalunk el a megyék között. — Eseménynaptárunkban 14 megyei rendezésű programot terveztünk. Kiemelkedő volt a már 28. alkalommal megrende­zett Nemzetközi Tisza Túra, amit már több mint 20 éve dr. Egri Kiss Tibor és felesége nagy lelkesedéssel és szakérte­lemmel vezet. Az eseménynap­tárban szereplő további túráink is mind jól sikerültek, és sze­rencsére a jó előkészítés és a túravezetők hozzáértésének köszönhetően reklamáció egyik­ről sem érkezett. — Sajnos, eljutottunk oda, hogy a Megyei Diáksportta­nács egy sportágat sem díjaz közvetlenül, hanem a DSK-kat összességében értékeli. így a most eredményt elért szakosz­tályok sem kapnak külön cél- támogatást a természetjáró eredményei után, hanem ezt fi­gyelembe veszik a DSK egész évi munkájának értékelésekor. Az egyéni túrázói minősítések száma szépen emelkedett. Ket­ten kiváló (dr. Egri Kiss Tibor és felesége), hárman érdemes, míg hatan arany túrázói minő­sítést értek el. Hárman — Ma- gyari Zsuzsanna, Vanczer Já­nos és Pilló József— 1995-ben teljesítették az Országos Kék­túra útvonalát is. Megyei túra- mozgalmaink közül a Móricz Zsigmond Túramozgalmat öt­venhármán — 1970-es beindu­lása óta összesen 1664-en — teljesítették. A Szatmár-Bereg Kerékpár Túrát harminchatan, míg a Kölcsey Túrát hárman csinálták végig. — Néhány éve felvetődött az a gondolat, hogy az Országos Kéktúrához hasonlóan meg kellene csinálni az Alföldi Kék­túrát is. A gondolatot tett kö­vette, és már elkészült a 98 km-' es útvonal Szabolcs-Szatmár- Bereg megyei szakasza és an­nak igazolófüzete. Reméljük, hogy ezzel a túramozgalommal az országos vérkeringésbe job­ban be tudunk kapcsolódni, ter­mészetvédelmi szolgálat hu­szonkét felnőtt és tizenhárom ifjúsági tagunk részvételével 49 alkalommal végzett ellen­őrzést. — A megyei Sportszövetsé­gek Egyesületéhez — aminek a támogatást a megyei önkor­mányzat adja — eseménynap­tárunk alapján 180 ezer forin­tos költségvetési tervet adtunk be, amiből 60 ezer forintot hagytak jóvá. Ezzel szemben különböző alapítványoktól, szponzoroktól és a jó gazdál­kodásból sikerült többletbevé­telhez jutnunk. így 1995-ben kevéssel több mint egy millió forinttal gazdálkodhattunk. — 1996 kiemelkedő esemé­nye a millecentenárium. Ehhez kapcsolódóan meghirdettünk május elsejére a szabolcsi föld­várhoz egy turistatalálkozót. Ide várunk mindenkit, akár gyalog, akár vonattal, akár kerékpáron, vagy éppen vízen. Az elmúlt év gyümölcse most kezd be érni, visszakaptuk a vasúti utazási kedvezményt. Az utazás felté­tele, hogy előtte le kell adni a túrakiírást, ami alapján ki tud­juk adni az utazási utalványt — figyelmeztetett szombati beszá­molója végén Kiss Gyula. A tanácskozást megtisztelte jelenlétével Szoóh Béla, az OTSH Megyei Testnevelési és Sporthivatal munkatársa, a Diáksporttanács titkára. O így látja a természetjárók helyzetét:-— A Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Diáksporttanács prog­ramjaiban mindig is fontos sze­repet töltött be a diákturizmus. Amikor például az országos diáktalálkozók megrendezését megkérdőjelezték, mi akkor is megszerveztük a megyei talál­kozót. Örvendetes előrelépés látható az általános iskolai ter­mészetjárásban. Számomra kü­lön öröm, hogy a Magyar Diák­sportszövetség új programjá­ban egyre kiemeltebb szerepet kap a diákturizmus, az Orszá­gos Testnevelési és Sporthiva­talnál is érezhető egyfajta előbbrelépés ezen a területen. Gondolok itt a gyalogos-, vízi- és a kerékpárostáborok köz­ponti támogatására, amiben mi is megtesszük, amit lehet. Több regionális tábort szervezünk a rakamazi vízibázisunkon. Saj­nos, arra ma már nincs lehető­ség, hogy a diáksport-egyesü­letek működését anyagilag va­lamilyen formában segítsük. A megyei költségvetési támoga­tás ugyanannyi lesz, mint egy évvel korábban. Komolyabb fejlesztésre nincs lehetőség. A pályázati forma az, ami meg­oldást jelenthet. A tanácskozás vasárnap dél­előtt újabb négy esztendőre Kiss Gyulát választotta meg elnök­nek, és dr. Egri Kiss Tibort főtitkárnak. Mint ismeretes, a két természetbarát eddig már 27 éve tölti be folyamatosan a tiszt­séget. A Magyar Természetba­rát Szövetség vezetőségválasztó közgyűlésére küldöttnek Kiss Gyulát, dr. Egri Kiss Tibort, Csekk Sándort, Pelyhe Jó- zsefnét, Szabó Ferencet, Széles Jenőt, Zakor Ernőt választották, a Diákok Megyei Találkozójá­ra május 30. és június 1. között Tokajban kerül sor. A tanácskozás előtt túráztak is a résztvevők Fotók: Bozsó Katalin Szakosztályok sorrendje Gimnáziumok: 1. Vasvári Pál Gimn., 2. Krúdy Gyula Gimn., 3. Ady Endre Gimn., 4. Korányi F. Gimn., 5. Zrínyi I. Gimn., 6. Kölcsey F. Gimn., 7. Mó­ricz Zs. Gimn., 8. Kossuth Lajos Gimn., 9. Esze Tamás Gimn., 10. Vári Emil Gimn. Izsépi Béláné, Vasvári Pál Gimnázium: — Negyedik éve az elsők vagyunk, előtte is az élmezőnyhöz tartoztunk. Nagyon lelkes diákja­ink vannak, minden két hétben megyünk valamerre. Tavaszi időszak­ban ettől többször is. A teljesítménytúrákat különösen szeretik a di­ákjaink. Ilyen volt például a Bükk 900-as csúcsai című rendezvény. Megfigyeltem, hogy szívesebben jönnek megcsinálni egy 50 kilo­méteres teljesítménytúrát, mint például „csak úgy” húszat. Szeret­nek versenyezni a diákjaink. Igyekszem lelkesedésemet, családunk természetszeretetét nekik átadni. Ötven-hatvan igazolt természetba­rátunk mindig van, egy-egy rendezvényen 10—15-en vesznek részt. Szakközépiskolák: 1. Zay Anna Szakk., 2. Gépészeti Szakk., 3. Bánki D. Szakk., 4. Sipkái B. Szakk., 5. Széchenyi Szakk., 6. Baross L. Szakk., 7. Mezőgazdasági Szakk., 8. Bajcsy Zs. Szakk., 9. Petőfi Szakk. Kosa Lászlóné, Zay Anna Szakközépiskola: —- Anyagi okok mi­att ’95-ben tanulóinkat a korábbi éveknél nehezebben tudtuk ráven­ni a túrázásra. Összességében kevesebb tanuló és ritkábban vett részt ezeken. Nyári tábort nem is tudtunk szervezni. Van néhány diákunk és olyan volt tanulónk, akik rendkívül aktívak, rendszeresen a ter­mészetben töltötték szabad idejüket. A teljesítménytúrákon évről évre részt veszünk, így például a Zemplén 50-en, a Nyírség 50-en és a Hanák Koloson. Evek óta rendszeresen járunk a Bodrog-ártéri vízitúrára, de részt vettünk már a Nemzetközi Tisza Túrán is. A ke­rékpáros természetjárást egyelőre nem sikerült meghonosítani, mert drágák a kerékpárok, az iskolának pedig nincs pénze felszerelés­vásárlásra. Nálunk szerencsére nincs gond az utánpótlással, most is van 10—15 új tagunk. Márciusban a Bükkbe megyünk, majd ápri­lisban teljesítjük a Hanák Kolos távját. Ezt követően jön a Bodrog- ártéri vízitura, majd pedig csatlakozunk a millecentenáriumi ren­dezvényekhez. Nyáron részt veszünk a Nemzetközi Tisza Túrán. Szakmunkásképző intézetek: 1. 107. sz„ 2. 138 sz„ 3. 142 sz„ 4. ÉLIP. Finna István, 107. sz.:—Anyagi okok miatt az elmúlt esztendőben főleg a Zemplénben jártunk. A gyerekek nagyon szeretnek kirán­dulni, kikapcsolódni. Jól bírják a szinteket, a távokat. Telkibányán több napos túrát rendeztük, felkerestük majd valamennyi Zempléni várat. Az iskola elsősorban a versenyekhez tud támogatást adni, minden más költség a résztvevőkre hárul. Az idén megpróbáljuk az előző évhez hasonlóan mozgósítani a gyerekeket. Különleges cé­lunk nincs, a mai viszonyok mellett továbbra is a Zemplén marad nekünk. Igyekszünk azért néhányszor a Bükkbe is eljutni, elsősorban Miskolc és Eger környékére. A Mátra egyelőre messze van... Általános iskolák: l.Buj,2. l.Sz.ÁltIsk.,3.10. Sz. Ált. Isk., 4.12. Sz. Ált. Isk„ 5. Nagycser­kesz, 6. Apagy, 7.23. Sz. Ált Isk., 8.11. Sz. Ált. Isk., 9.21. Sz. Ált Isk. Géczi R. Ferenc, Búj: — Gyengébb volt a ’95-ös évünk az előzőeknél, de úgy érzem, hogy a kialakult természetjáró „mag­ra”, arra 10—15 emberre hosszabb távon lehet építeni. Ezúttal is megszerveztük az alföldi kerékpáros vándortáborunkat, illetve az idén először háromnapos gyalogos vándortábort rendeztünk. Elsősorban kerékpárostúrákat szervezünk, egynapos kirándulása­ink alkalmával felkeressük a Zemplén és a Bükk legszebb tájait. Igyekszünk általános iskolás korban minden diákba elültetni a ter­mészet szeretetét, már vannak nálunk kezdett 20—22 éves tagja­ink. Idén, remélem, sikerül megvalósítani a régóta tervezett Sze­ged—Pécs—Balaton kerékpáros vándortábort, erre több három­napos kirándulással készülünk. Nálunk azért népszerű a kerékpár, mert nincs útiköltség-vonzata, a szállást igyekszünk minimális pénzből megoldani. A gyerekek így jobban el tudnak jönni. Ezút­tal is szervezünk 5 napos Kéktúrát a Zempléni-hegységben. Felnőtt szakosztályok: 1. Pedagógus, 2. Konzervgyár, 3. Honvéd Bottyán János SE, 4. Oxi­gén SE, 5. Tűlevél Alapítvány, 6. Bessenyei Gy. TF SC„ 7. SZÉSE, 8. Bakancsosok SE, 9. Szabadidő SE, 10. TITÁSZ SE, 11. Vasutas SC. Haraszti Béla, a Pedagógus Természetbarát Egyesület elnöke: — Számunkra szenzációs volt a tavalyi év. Valamennyi tervezett tú­ránkat megcsináltuk. A nehézségek ellenére egyesületi létszámunk nem csökkent, sőt, nőtt. Csináltunk egy gyalogos Kéktúra vándortá­bort Nagymarostól Mátraverebélyig, ami körülbelül 186 kilométer hosszú volt, 5 ezer méter szintkülönbséggel. Megszerveztük a ha­gyományos hatnapos gyermekbarangoló-tábort az általános iskolák bevonásával. Említésre méltó a havi egyszeri nyílt túránk, melyen rendszeresen a szimpatizánsokkal együtt 40—50 fő vesz részt. Klub­tagjaink eljutottak az Alacsony- és a Magas-Tátrába. Kerékpárosa­ink részt vettek az országos találkozókon, illetve a Mountain bike- ok megjelenésével egyre népszerűbb a hegyi túrázás is. Rendezvé­nyeinken mindenki fedezi a saját költségeit, költségvetésünk bőven ötszázezer forint alatt van. 1996 egyesületünk kiemelt éve, mert az idén vagyunk tízévesek. Izsépi Béláné Finna István Haraszti Béla