Új Kelet, 1994. december (1. évfolyam, 215-239. szám)

1994-12-01 / 215. szám

ÚJ KELET I MEGYÉNK ÉLETÉBŐL 1994. december 1., csütörtök Halad a kocsordi karaván MCKSZ—Magyar Cigányok Kulturá­lis Szövetsége. A szövetség Szabolcs- Szatmár-Bereg megyei szervezete 1988- ban alakult meg Nyíregyházán, Farkas Kálmán vezetésével. A cigányok öntu­datra ébredésének jegyében 1991. febru­ár 21-én Kocsordon is létrejött az MCKSZ helyi alapszervezete 60 fős in­duló létszámmal. Varga József, közis­mert nevén Tató, Mátészalkán született 28 évvel ezelőtt. Elvégezte a nyolc álta­lánost, majd mezőgazdasági gépszerelő szakmát szerzett, és a Kraszna menti MGTSZ-ben dolgozott 1990-es üzemi balesetéig. Házépítésbe fogott, és tíz éve sikerült elköltöznie a telepről. A község­ben focizott nyolc évig, járási első, me­gyei második osztályban játszott. Ma rok­kantnyugdíjas, nős, három gyerek apja, és az MCKSZ Kocsordi Alapszervezet­ének elnöke. Kocsordon idén kisebbségi —cigány — önkormányzat alakul. Erről és a mozgalom által elért eredményekről beszélgettünk Tatóval. — Mivel ez egy kulturális szövetség, az induláskor létrehoztuk a Cigány ka­raván táncegyüttest kizárólag kocsordi tagokból, valamint ezen belül egy gyer­mekcsoportot. Különböző rendezvénye­ken vettünk részt. Az idén többek kö­zött jártunk: Nagykállóban, Tunyogma- tolcson, Csengerben, Mátészalkán, Nyíregyházán. Általában hagyomány- őrző fesztiválokra hívnak meg minket. A gyerekek népi játékokat adnak elő, van például betlehemes csoport. Hogy mindez létrejöhetett, ahhoz nagyban hozzájárult Szekér Erzsébet tanárnő, a polgármesteri hivatal és Jakab Cs. Zsig- mond polgármester úr. Van egy cigány futballcsapatunk, amellyel kis- és nagy­pályás mérkőzéseken egyaránt részt veszünk. Az anyagi helyzetünk nem en­gedi meg, hogy a körzeti bajnokságba, a másodosztályba benevezzünk. Nyáron pénzdíjas mérkőzéseket rendeztünk. Játszottunk ecsedi, mátészalkai, ópályi, győrteleki cigánycsapatokkal. Általában szombati napokon rendeztük a meccse­ket, a járási bajnokság vége után. — Hogy készülnek a választásokra? — Megalakult a cigány önkormány­zat vagyis tulajdonképpen a szervezet alakul át azzá. A községi képviselő-vá­lasztáson is indul három jelöltünk, név szerint: Bakró Györgyné, Lakatos Mik­lós (Kondás) és én. Arra kérem, hogy a beceneveket mindenképpen írja ki, mert sokunkat csak így ismernek. Azt példá­ul, hogy én vagyok Tató, azt mindenki tudja nálunk, de Varga József néven kevesen tudnak azonosítani. A listákra ezek a nevek nem kerültek föl, mert saj­nos csak határidő után egy nappal jutott eszünkbe ezt kérni. A választáson nem viszályt akarunk szítani magyarok és cigányok között, hanem a cigánygyere­kek felemelkedését szeretnénk elősegí­teni. Most hatan tanulnak középiskolá­ban. Egy a gépészetiben, három a szak­munkásképzőben, ketten pedig Fehér- gyarmaton a kereskedelmiben. Hadd mondjam el, hogy a cigány önkormány­zat tagjaira nemcsak cigányok szavaz­hatnak, hanem — ha kérik — magya­rok is. Indítunk 9 jelöltet, akikből az öt voksot kapó kerül be. Ok az önkor­mányzati képviselő-testülettől külön lesznek, a cigányokat érintő kérdések­ben fognak dönteni. Ajelöltek: Disznós Károly, Lakatos Zsolt, Lukács Gábor, Marinka Gusztáv, Marinka Imre, Nagy Sándor, Varga Attila, Varga Gyula (Né­ger), Varga József (Tató). Minden három hónapban felutazunk Pestre konferenciára, a választási idő­szakban pedig kéthetente Nyíregyházán továbbképzést tartanak nekünk a tudni­valókról. Az előadásokat Farkas Tibor, az MCKSZ kampányfőnöke tartja. — A kisebbségi önkormányzatok képviselőjelöltjei fejenként 2000 forin­tot kapnak az államtól. Egyik települé­sünkön több mint 200 ember indult emi­att a választáson. Mi erről a véleménye? — Ez csúnya dolog volt. Akik nálunk indulnak, azok egytől egyig a gyereke­inknek készítendő Mikulás-csomagra ajánlották fel ezt az összeget. Mi nem a pénzre pályázunk, fontosabb célok le­begnek a szemünk előtt. — Az utóbbi időkben elszaporodtak a rasszista megnyilvánulások. A Nép- szabadság szombati számában címolda­lon hozták a különböző cigányszerveze­tek gyöngyösi, békés demonstrációját. Önöknél vannak ilyen problémák? — Nem, Kocsordon nincsenek ilyen gondok. A mi magyar-cigány együttélé­sünk példaértékű lehet az egész ország számára. Arra szeretném kérni ezúton is a magyarokat, hogy ne ellenfélként, hanem partnerként kezeljenek bennün­ket. Segítsük egymást abban, hogy a legrátermettebb emberek kerülhessenek be a képviselő-testületbe. Dojcsák Tibor Technológiai-Fejlesztési Központ Szellemi háromszög A fejlődéshez gépek is kellenek Gombamód szaporodnak az olyan társa­ságok, amelyek megyénk fejlődését, fej­lesztését kívánják elősegíteni. A legújabb — ami tulajdonképpen januártól fog mű­ködni — mögött igen komoly szellemi, tu­dományos háttér áll. Dr. Sinóros-Szabó Botond, a Gödöllői Agrártudományi Egye­tem Nyíregyházi Mezőgazdasági Karának főigazgatója a rendszerváltáskor került be­osztásába. Azóta foglalkoztatja az a kérdés, hol a reális helye, mi a küldetése a főis­kolának. Az intézet a képzések és azok modernizálása mellett háttere lehet egy új elképzelésnek, egy mezőgazdasági techno­lógiai-fejlesztési központnak. — Hazánkban az utóbbi időben ugyan­csak megváltoztak a gazdasági, társadalmi viszonyok—mondta a főigazgató. — Me­gyénkben — is — elengedhetetlen egy tér­ségfejlesztési stratégia kidolgozása. Az eh­hez szükséges elemzéseket a megyei önkor­mányzat és az MTA megyei szakemberei már elvégezték. Ezek figyelembevételével terveztük meg a Technológiai-Fejlesztési Központot. — Milyen céllal hozzák létre a közpon­tot? — A mezőgazdaság és a gazdaság átala­kítása többnyire — indokolatlanul — elkü­lönítetten, egymást feltételező kapcsolatok nélkül történik. A gazdasági átalakulás üte­me lassú, indokolt a közép- és hosszú távú együttműködésben egy átgondolt koordiná­ció. A központ kialakításánál figyelembe vettük térségünk elhelyezkedését, a kor­mányzati és helyi fejlesztési elképze­léseket. Nem felejt­keztünk el a tervek kidolgozásánál me­gyénk meglévő szel­lemi, infrastrukturá­lis hátteréről, a szomszédos orszá­gok egyre fokozódó gazdasági érdeklő­déséről, a keleti pia­cok visszaszerzé­séről. Az országban ez lesz az első ilyen jellegű központ, és a nagyvilágban sem gyakori, hogy a me­zőgazdaság fejlesz­tését ennyire súlyoz­zák. — Mit szeretné­nek megvalósítani? — A centrum öt hozni egy kutatási-fejlesztési centrumot. Ebben az új, a gyakorlatban még nem hasz­nosított műszaki, technikai, technológiai megoldásokkal összefüggő kutatási és fej­lesztési munkát fogjuk végezni, a kidolgo­zott termékek, eljárások piaci előkészítését. A külföldön már gyakorlatban hasznosított eljárások magyarországi piaci bevezetését is vállaljuk. A kifejlesztett vagy adoptált ter­mékek, technológiák komplex marketing- tevékenységét a marketingcentrum végez­né. Emellett befektetési, pénzügyi informá­ciókat nyújtana, közreműködne befekteté­si, finanszírozási programok összeállításá­ban. Vizsgáljuk egy termelői és kiszolgáló­park kiépítésének a lehetőségeit. Ennek lé­nyege: a már működő — megfelelő telep­hely hiányában —, fejlesztési gondokkal küzdő vállalkozások számára biztosítanánk a továbblépés lehetőségeit. Ösztönözni akarjuk a piacképes termékek gyártását. Még a centrum előkészítési szakaszában ki­alakítunk egy szaktanácsadási és oktatási centrumot. Ennek fő hátterét az izraeli mezőgazdasági minisztérium, egy tel-avivi egyetem és a mezőgazdasági főiskola együttműködése jelentené. A központ az új és adaptált technológiák alkalmazásával kapcsolatos komplex oktatási és szaktanács- adást végez. Közreműködik a térség felsőoktatásában és a továbbképzésekben, valamint a foglalkozási struktúrákhoz kap­csolódó képzésekben, átképzésekben. A rendszer ötödik egysége egy minőségbiz­tosítási központ les/* Itt a hazai és a nem­zetközi szabályokat, termékminőségre vo­natkozó előírásokat tároljuk egy adatbá­zis-programban. Munkatársaink segítenek majd a minőségbiztosítással összefüggő rendszerek kialakításában, a módszerek, be­rendezések kidolgozásában. —E cél megvalósításához hatalmas szel­lemi és anyagi háttérre van szükség. — A tervek megvalósításában számítunk a megye főiskoláira, kutatóintézeteire, a tu­dományos testületekre, a térségi társulások­ra, vállalkozókra, önkormányzatokra, bárki­re, aki támogatja — anyagilag is — a prog­ramot. A tudományos koordinációt a mezőgazdasági főiskola végzi majd. Sőt, a szomszédos országok határmenti területeit is be szeretnénk a munkába vonni, az ottani fejlesztéseket is — igény szerint — segíteni fogjuk. A központ kialakításához 500 mil­lió forintra van szükségünk. A PHARE-iro- dához nyújtunk be pályázatot, és állami tá­mogatásra is számítunk. Amennyiben az összeget megkapjuk, a Technológiai-Fejlesz­tési Központot a következő évben kiépítjük. — Konkrét munka folyik-e már? — Már a program keretében Nyíregyhá­zán egy napraforgó-sajtoló üzem működik. Ezt jövőre tovább kívánjuk fejleszteni. Egy­részt a mezőgazdászoknak termelési bizton­ságot ad az üzem, másrészt — olcsóbban — a napraforgóolajat átalakítjuk, hogy mezőgazdasági gépek üzemanyagaként le­hessen használni. A visszamaradó anyag takarmányozásra használható. KvZ egységből állna. Létre szeretnénk Víziszerny a Vajai-tóban Győrtelek községben sok minden van, ami megállásra készteti az átutazót, de leg­inkább kiváló horgászhelyként ismerik a falut a környéken. A kertek alatt elterülő Számos-holtág partján tavasztól őszig csó­nakok sora van kikötve. Az itt élők gyer­mekkorukat a víz partján töltötték, és nem egy akad közöttük, aki felnőttként megszál­lott horgász lett. Közéjük tartozikRadványi Gyula, aki abban a győrteleki házban látta meg 1935-ben a napvilágot, ahol ma is él. Bár mostanában gyengélkedik, de azért szí­vesen mesélt néhány történetet, és adott jó tanácsokat amatőr horgászoknak. — Talán 5-6 éves lehettem, amikor már annyira tudtam menni, hogy lejárjak a fo­lyóra, attól fogva járok pecázni. Emlék­szem, a háború után a lehajigált ejtőernyők zsinórját bontottuk ki, az volt a legjobb pecazsinórunk. Rákötöttük napraforgó­szárra, horgot meg magunknak reszeltünk hozzá. Olyan 6-7 éves koromban fogtam az első harcsát. A másfél kilós halat hazá­ig a földön húztam, mert nem mertem hoz­zányúlni. Azóta végigjártam a megyét. Szálkán a bútorgyárban voltam főraktáros, és mindig úgy mentem el itthonról, hogy a kocsi csomagtartójában benne volt a bot, munka után pedig irány a Vajai-tó. Ha nem lennék beteg, most is lenn horgásznék. Mikor diák voltam, a hatórás busszal men­tem iskolába, de addigra már fogtam né­hány pontyot. Negyvennégy éve van folya­matosan hcgászengedélyem. Elnyűttem már nem is tudom hány csónakot, még csó­nakmotorom is van kettő! Nem lehet hasz­nálni, de azért megvettem. Nagyon gyen­gülnek a vizek halfogás szempontjából. — Ennyi év alatt biztosan volt néhány érdekes esete. — Vaján fogtam a legnagyobb pontyo­mat, 14 kilós volt. Ott húztam ki az első amuromat is. Éjszaka horgásztunk. Egy­szer csak megy a horog, megy, én meg berántottam. Jött is kifele valami, de az nem hasonlított semmire, viszont mozgott! Kiderült, hogy egy pézsmahálóba belebújt az amur, úgy ment bele a horgomba. Rá­adásul ráragadt egy rakás hínár, a farká­val csapkodott, így aztán elég ijesztő lát­vány volt. A másik esetben a Túristvándi vízimalomnál villantóztam.és máraz első dobásnál éreztem egy húzást, aztán nem mozdult a horog. Azt hittem, beakadt, ezért elindultam megkerülni a tavat, hát­ha ki tudom szedni. De hal volt a zsinór végén, mégpedig 10 kilós csuka, csak le vágta magát a fenékre, és nem mozdult. Szóval, ahogy mentem körbe a tó körüli kis járdán, a hal rántott egyet, én meg nem voltam rá felkészülve, és beleestem a víz­be. Késő ősz volt, derékig vízben állva fogtam meg a halat, és úgy másztam ki a partra. — Ón már sok helyen járt, van viszo­nyítási alapja. A győrteleki vizet milyen horgászhelynek tartja? — Kimondottan jó pontyos, csukás, ká- rászos víz, és most kezd a sügér is elszapo­rodni. Itt úgy lehet fogni, ha egy helyet ki­néz az ember, ahol jó a haljárás, és azt min­den nap beeteti. Ennek a módszernek meg lesz az eredménye. Másképpen csak vélet­lenszerűen lehet jó fogást csinálni. Ismerni kell a vizet.V régi öreg halászoknak az volt a jelszava, hogy „halat aratásig szélen, ara­tás után a mélyen kell keresni”. — Mit ajánl a horgászoknak, milyen halra mivel menjenek? — Ha valaki akar fogni egy pár kárászt, akkor trágyagilisztával vagy puffasztott kukoricával próbálkozzon. Sügérre, törpe­harcsára szintén giliszta, halszelet vagy szivárványos ökle jó, pontyozásnál pedig etetésre és horgászásra is kimondottan csak házi főzésű kukoricát használok. Ilyen késő ősszel már nem lehet pontyoz- ni, hanem befagyásig ragadozó halakra eredményes a horgászás. D. T. Szól a rádió ■# A rádiózás napja lesz december 1 -én csütörtökön. Ezen a napon mind­három országos adónk igyekszik a megszokott formákat kicsit más jel­legű tartalommal kitölteni. Színes, ér­dekes eseményeket, nagy sikereket és szenzációs dokumentumokat hallgat­hatunk a rádiózás közel hét évtizedes történetéből, így a zene, a színház, a sport területéről, de lesz kívánságmű­sor és fórum is. 1925. december 1 -én kezdte el adá­sát a Magyar Rádió. Kilenc évvel ezelőtt lett a rádiózás napja decem­ber elseje. Az idén szeretnének töb­bet nyújtani a hallgatóknak, mint az elmúlt évben. Nívódíjat kapnak azok a művészek, akik sokat tettek a rádi­ózásért, a különböző műsorokkal az egyetemes kultúra területén is mara­dandót alkottak. Szó esik még a rádió jövőbeni szerepéről, s arról is, hogyan kerül­hetnének még közelebb a hallgatók­hoz.