Iegar, Diana - Sárándi Tamás: Satu Mare. Amprentele trecutului (Satu Mare, 2009)

Gara

Gara Una dintre consecinţele dezvoltării economice dinamice a ţinuturilor sătmăreneîn cea de a doua parte a secolului al XlX-lea a fost construirea mai multor linii de cale ferată, menite să lege centrele urbane importante din zonă. Prima dintre rute, dată în folosinţă în anul 1871, asigura legătura dintre oraşul Satu Mare şi Cărei. Un an mai târziu a fost inaugurată linia ferată spre Sighetu Marmaţiei, iar în 1884 s-a stabilit legătura feroviară cu oraşul Baia Mare. In paralel cu realizarea căilor ferate, în anul 1870 s-a construit la Satu Mare prima Gară, însă, din cauza dimensiunilor necorespunzătoare, edificiul a fost înlocuit în 1899 cu actuala clădire. Gara construită din cărămidă, caracterizată de simetrie planimetrică, poartă amprentele stilului neo-clasic. Corpurile de clădire structurate pe două niveluri, dintre care cel aflat în plan central găzduieşte intrarea principală, alternează cu porţiuni de un singur nivel. în extremele superioare ale corpurilor mai înalte sunt aşezate medalioane în relief, reprezentând personalităţi marcante ale istoriei căilor ferate. Ornamentele se reduc la cornişe, sub formă de arcade la nivelul ferestrelor, şi reprezentând motivul funiei sub acoperişul porţiunilor cu etaj. A VASÚTÁLLOMÁS A 19. század második felében beindult dinamikus gazdasági fejlődés eredményeként Szatmár vidékén több vasútvonalat is építettek azért, hogy összeköttetést teremtsenek a környék nagyobb városaival. Az első nyomvonalat 1871-ben adták át, ez Szatmárnémetit Nagykárollyal kötötte össze. Egy évvel később avatták fel a Máramarosszigettel összeköttetést teremtő vasútvonalat, 1884-ben pedig Nagybányára is elértek a sínek. A vasút kiépítésével párhuzamosan épült meg Szatmárnémeti első állomásépülete, 1870-ben. Azonban kicsinek bizonyult, így GARA • VASÚTÁLLOMÁS • RAILWAY STATION____________________________________________ 139