Gindele, Robert: Cercetări archeologice în judeţul Satu Mare (Satu Mare, 2014)

1919 - Iulie

b) în sectorul diviziei 2-a Vânători, linişte. Dispozitivul de înaintare al trupelor în cursul zilei, precum şi Gruparea forţelor în seara zilei de 27 Iulie a.c. este cea arătată la Anexa nr. 3, Schiţa nr . 1919 Iulie 28 a) Informaţiuni: 1) Grupul de nord: Recunoaşterile trimise, raportează că au impresia, că inamicul a lăsat numeroase ariergărzi, care să patruleze îmbarcarea trapelor la Tisza Lucz, Takta Harkany şi Szerencs; prezenţa lor s-a semnalat la Tokay, Tisza Ladany, Baj şi T. Kenez. Recunoaşterile trimise în regiunea Arokto, constată prezenţa patrulelor inamice la cota 92 (4 km. sud est Mezo Csat) şi a artileriei inamice la Tisza Keszi. în cursul zilei, la ora 12, s-a prezentat posturilor noastre din dreptul localităţii Tokay, un soldat din Reg. 39 inamic, îmbrăcat civil, care a declarat că Reg. 39, cu P.C. la Tokay, vrea să se predea trapelor noastre, dacă li se asigură viaţa şi libertatea. Consimţind la dorinţa lor, parlamentarul a plecat; se aşteaptă rezultatul. 2) Grupul de manevră: în seara zilei de 27 Iulie, oraşul Szolnok a fost incendiat. în satul Rákóczi, au fost prinşi 7 indivizi, îmbrăcaţi civil, foşti soldaţi în Reg. 1 Roşu. Asupra unuia din ei, s-au găsit instrucţiuni de modul cum să înainteze sub focul artileriei noastre, precum şi instrucţiuni către unităţi, date la 15 Iulie, prin care se ordonă intensificarea instrucţiei. Din numeroasele inscripţii găsite prin cantonamente, rezultă că au luat parte la luptele de la Szolnok şi Reg. 18 art. şi Batal. 6 Vânători. Un prizonier telefonist din Reg. 11 inf. (Divizia 4-a), informează; Acest regiment se afla în Budapesta; în ziua de 14 Iulie a plecat din Budapesta, iar în noaptea de 20-21 Iulie a trecut Tisa pe la Tisza Szalos; în ziua de 21 Iulie a fost la Turkeve în rezervă, luănd apoi la 24 iulie parte la luptele de la Kis Uj szállás, de unde în urmă s-a retras spre Szolnok. Mai declară că Divizia 4-a era compusă din Reg. 11, 69, 10 şi 53. 3) Grupul de sud: Nici o informaţie nouă asupra inamicului. Operaţiuni: Grupul de nord a) în subsectorul Kis Varda şi Buj, simt în curs de execuţie mai multe incursiuni. b) Trapele trecute pe dreapta Tisei, au mai ocupat localităţile Takta Szada-Takta Harkany-Tisza Lucz şi Arokto. Recunoaşterile trimise spre Tisza Ladany, au primit focuri de la 2 tunuri de câmp, care după informaţiuni au fost lăsate de bolşevici în retragerea lor, ca să tragă asupra trupelor noastre până în ultimul moment, iar recunoaşterile trimise de la Arokto, au descoperit patrule inamice, puternice, la cota 92 (4 km sud-vest Mező Csat). S- au tr imis deasemeni recunoaşteri înspre Tokay-Tarkzal-Mezo Csat şi Dorogma. c) Contraatacul unor fracţiuni inamice de la Csobay a fost respins de trapele noastre. d) Pentru întărirea forţelor trecute pe dreapta Tisei, au fost transportate 2 baterii din Reg. 1 Art. M-te, iar Batalionul 1 din Reg. 16 Vânători este gata de a executa trecerea Tisei, hotărâtă pentru a 2-a zi - 29 Iulie - în zorii zilei; compania 1 -a din acest batalion a făcut în după amiaza zilei o recunoaştere ofensivă spre Takta Kenez, unde a făcut câţiva prizonieri, după care s-a retras pe stânga Tisei. 2) Grupul de manevră: 317