Gindele, Robert: Cercetări archeologice în judeţul Satu Mare (Satu Mare, 2014)

1919 - Iulie

toate trupele Grupului de sud şi în special Grupul General Rusescu şi Grupul Colonel Pascu, să înainteze energic, coordonând acţiunea cu aceea a trupelor de urmărire din Grupul de manevră. Gruparea forţelor în seara zilei de 25 Iulie a.c. este cea arătată la Anexa nr. 3, Schiţa nr 1919 Iulie 26 a) Informaţiuni: 1) Grupul de nord: în sectorul Tisza Füred, inamicul lucrează tranşee sub protecţia focurilor de armă şi mitralieră. 2) Grupul de manevră: Nici o informaţie nouă asupra inamicului. 3) Grupul de sud: Lt. Colonel Gagiu informează: Se constată după morţii lăsaţi de inamic şi din declaraţiile unui prizonier, că în armata roşie sunt mulţi germani. După o schiţă găsită la un funcţionar de cale ferată din Török Szt. Miklós, se vede că linia de rezistenţă pentru protejarea retragerii inamicului la Szolnok, ar fí fost: Tisza Sajói, Gara Sajói, Szeles Kodály, Teniö tn., Kis Szanday myr. După rapoartele operative: Inamicul retras peste Tisa în debandadă, are moralul deprimat; multe unităţi au rămas fără ofiţeri, cei activi fiind scoşi, neavându-se încredere în ei. Soldaţii prizonieri declară că dacă vin românii, ei se retrag şi mulţi chiar au dezertat,, ascunzându-se şi rămânând în regiunile unde au avut loc luptele. Operaţiuni: 1) Grupul de nord a) în subsectorul Kis Varda, schimb rar de focuri de armă. b) în subsectorul Baj şi Rakamaz, trupele noastre au luat ofensiva, la ora 13,30, pe tot frontul, pe 2 coloane principale: una cu direcţia Gava-Vencsellö-Balsa-Szabolcs, iar a 2-a pe şoseaua ce duce la Rakamaz. Inamicul a rezistat cu îndârjire, până la ora 18, înaintea podului de la Rakamaz, la care oră tot terenul din acest sector, a fost complect curăţat de inamic, care a lăsat în mâinile noastre multe muniţiuni şi prizonieri. Postul de la Tokay, a fost distrus de inamic. c) în subsectorul Tisza Dob, posturile noastre au respins o companie inamică, care încearcă să treacă Tisa la ora 19,20, venind dinspre Tokta Kencz către Tisza Dob. d) în subsectorul Csege, posturile noastre au executat o incursiune pe dreapta Tisei, la sud de Arokto, capturând 4 prizonieri. e) în subsectorul Tisza Füred, a fost respinsă cu focuri de armă şi mitralieră o fracţiune inamică, care a încercat să treacă pe la Tisza Dersz la ora 7. 2) Grupul de manevră: a) Divizia l-a, întărită cu Brig. 12-a inf. , având misiunea de a înainta cu direcţia generală sud-vest, în zona cuprinsă între gara Sajol şi cota 96 (9 km sud-vest Török Szt. Miklós), a ocupat tară luptă localitatea Török Szt. Miklós, la ora 9,30, iar la ora 12 a atins linia: cota 90 (4 km nord-vest Török Szt. Miklós) şi sud-vest de Török Szt. Miklós. b) Divizia 6-a, (Brigada 1 l-a), întărită cu Brigada 5-a Roşiori, cu misiunea de a înainta la stânga diviziei l-a, cu aceeaşi direcţie generală, în zona cuprinsă la sud până la gara Puszta Po, a ajuns la ora 11,30, pe calea ferată ce trece pe la sud de Török Szt. Miklós. Trupele continuând înaintarea, au ajuns la ora 16,30, în următoarea situaţie: Divizia l-a a ocupat cu o brigadă linia 0 Balla (pe Tisa la 8 km nord-vest Török Szt. Miklós) - cota 90 (6 km nord-vest Török Szt. Miklós) - liziera de vest a satului Tisza Sajol, până la ferma Tenyol. 313