Gindele, Robert: Cercetări archeologice în judeţul Satu Mare (Satu Mare, 2014)

1919 - Iulie

e) Conform ordinului Comandamentului trupelor nr. 8006 (vezi anexa nr.l, pag...) , Brigada 5-a Roşiori sub comanda Generalului Olteanu, se va transporta la Debreţin unde va primi ordine relative la noua misiune ce i se va da. Ordine primite şi date: Conform ordinului M.C.G. nr.2334 din 18 Iulie 1919 (vezi anexa nr.l, pag..) diviziile 20 şi 21, sunt puse în întregime sub ordinele Comandamentului tmpelor. In consecinţă, Comandamentul dă ordinele nr.8038 şi 8040 (vezi anexa nr.l, pag...şi...) prin care dispune transportul restului unităţilor şi formaţiunilor acestor divizii pe zonă şi anume: Divizia 20-a la Careii Maréi şi Divizia 21-a la Arad. Transporturile vor începe în ziua de 22 Iulie şi se vor termina în ziua de 24 Iulie. 1919 Iulie 21 a) Informaţiuni: 1) Grupul de nord. Un prizonier prins la Rakamaz, declară că face parte din Reg. 21 secuiesc, din Brigada 2-a, Corpul III armată; iar cei prinşi la Tisza Dob, declară că fac parte din Reg. 39 (Brig.39), ce ocupă sector pe Tisa, legându-se cu Reg. 21 la stânga şi cu Reg. 46 (?) la dreapta. Grupul General Detremaux ne dă informaţiile de mai jos, luate de la un ungur, venit la postul de la Zemplen (10 km. NE. Satoralja - Ujhely). La 13 Iulie se aflau la Szerencs Batalionul 3 lucrători Budapesta, Batalionul Verbocsi şi Batalionul 38 lucrători Budapesta; La Tarczal, postul de comandă al Reg. 21 şi 3 batalioane de lucrători; La Bodrog-Keresztur (NE. Tokay), 1 batalion din Reg. 21 şi 6 comp<anii> de pontonieri. O recunoaştere aeriană tăcută în ziua de 20 Iulie a.c în regiunea Tisza Lucz - Szerencs - Bodrog Keresztur - Szaros Patak - Csap - Tokay - Nyregyhaza, dă următoarele informaţiuni: La Tisza Lucz, un tren cu 30-40 vagoane încărcat cu plute, venind dinspre Miskolcz; Gara Miskolcz, blocată cu vagoane, pe cele deschise căruţe şi chesoane, iar din cele închise au debarcat trupe. In gara Tarczal, 3 trenuri a câte 8 vagoane clasă şi aprox<imativ> 40 deschise. In faţa localităţii Tokay între cele 2 poduri stricate inamicul construieşte un pod pe vase; In gara Bodrog Keresztur, 40 vagoane închise, iar spre şoseaua Tokay un şir neîntrerupt de căruţe şi soldaţi; Staţia Olasz Liszka, cum şi gara Szaros Patak, blocate cu vagoane iar la rampa gării Szaros Patak, au debarcat trupe timp de 10 minute (800-1000 oameni). In faţa localităţii Arakto, un subit.ungur, care s-a prezentat postului nostru ca parlamentar, pentru predarea trupelor inamice din sector, declară următoarele: face parte din Reg. 26, care ocupă sector de la Arokto la Poroszlo, iar de acolo până la Kisköre se află Reg. 27; ambele regimente formează Brig. 80-a, cu postul de comandă la Poroszlo; Intre soldaţii acestor regimente s-ar găsi şi foşti prizonieri români şi ruşi. Scopul lor e ocuparea teritoriului până la linia stabilită de conferinţa păcii. Ofiţerului parlamentar i s-a pus condiţia să trimită mitralierele înainte, în bărci, fiecare barcă cu câte un soldat, apoi armele şi în urmă să se predea treptat soldaţii. Cum condiţiunile nu au fost direct primite, acesta părând a avea intenţiuni suspecte, a fost reţinut. 2) Grupul de sud. In sectorul Jalonat aprox<imativ> 3 km. est Török Szt.Miklos, 2 km. sud-est Psz.Tenyo şi 1 km. est Tisza Földvar, pe lângă Regimentele 4 Bihor (2 batalioane), 1 Marinari (2 batalioane) şi 1 Roşu (4 batalioane), s-au semnalat şi Regimentele 33 infanterie (3 batalioane) şi 46 (3 batalioane), ambele din Divizia 6-a. Artileria în acest sector ar fi minimum 6 baterii de câmp şi 2 auto-baterii. In jurul oraşului Szentes s-a identificat existenţa Reg. 15 inf. cu minimum 4 baterii, iar la Mindszent şi Hodmezo Vásárhely, Regimentul 68 inf. cu 2 baterii din Reg. 46 artilerie. In sectorul de nord - după 300