Gindele, Robert: Cercetări archeologice în judeţul Satu Mare (Satu Mare, 2014)

1919 - Iulie

a) Nici un eveniment. b) Divizia 2-a cavalerie. Brigada 2-a Roşiori cu Regimentele 4 şi 9 Roşiori s-a deplasat la Debreţin. 4) Conform ordinului Marelui Cartier General nr.1517 din 5 Iunie a.c. (vezi anexa nr.l, pag..), Divizia l-a cavalerie şi Brigada 4-a Roşiori, fiind puse sub ordinele Comandamentului Trupelor din Transilvania, a început transporturile în Transilvania cu începere de la 30 Iunie a.c., destinându-i-se ca zonă de concentrare regiunea Kis Ujszallas, Türkeve, Mezőtúr, Szarvas, Devavania şi Gyoma. In cursul zilei de 2 Iulie a sosit la Devavania Cartierul diviziei. Pierderi: Regimentul 90 infanterie a avut un sergent şi un soldat răniţi în timpul patrulării din cursul zilei. Gruparea forţelor în seara zilei de 2 Iulie a.c. este cea arătată la anexa nr.3, schiţa nr. 1919 Iulie 3 a) Informaţiuni: 1) Grupul de nord: 2 soldaţi inamici din Garda roşie, care s-au predat posturilor noastre în ziua de 2 Iulie declară că în Mező Csat se găseşte postul de comandă al Batalionului 2 Reg. 39, care are sector de pază de la Szederkény la Tisza Keszi. In Szederkény se găseşte compania 5-a din acest batalion. Mai declară că starea morală a trupelor este foarte scăzută, mulţi soldaţi părăsesc frontul; populaţia e foarte nemulţumită de guvern, iar mobilizarea nouă ordonată (26 Iunie) n-a reuşit, în toate părţile, observându-se intenţii şi idei contrarevoluţionare. O baterie inamică a fost descoperită pe dreapta Tisei, la 500 m NV.de Dynyes (4 km.NV.Abad Szalok). La ora 11, au sosit cu automobilul la Huszt 2 ofiţeri poloni (căpit. Zistov şi locot. Berafalva Victor), pentru a face legătura cu trupele noastre. Polonii luptă la nord cu trupele bolşevice. In cursul zilei a aterizat la 2 km sud Tecsö (SE. Huszt) un avion cu 2 aviatori ucrainieni, care încercând să fugă au fost prinşi. Au fost nevoiţi să aterizeze, deoarece se rupsese o aripă la avion. Recunoaşterile trimise de la Csap spre Sataralja Ujhely, au găsit localitatea Király Helecz (18 km.V.Csap) ocupată de o comp<anie> Reg. 28 cehoslovac. 2) Grupul de sud. Nici o informaţie nouă. Operaţiuni: 1) Grupul de nord. a) In sectorul Nyiregyhaza, posturile noastre au respins cu focuri câteva patrule inamice, care cercetau malul drept al Tisei în dreptul punctelor Jasztelep tn. şi Berekzel, precum şi un pluton inamic, care se adunase în pădurea de la 1 km NV Szabolcs. La ora 24 inamicul a deschis un foc viu de armă şi mitraliere de la 1 km.NE. Tisza Eszlar, până la colţul de SV.al acestui sat; imediat ce posturile noastre au răspuns, focul inamicului a încetat. In restul sectorului schimb rar de focuri. b) Sectorul Balmaz Újváros. In timpul nopţii schimb de focuri în dreptul localităţilor Tisza Dob şi Csege; mai intens la Tisza Tarjan (8 km.SV.Tisza Polgar) şi la Tisza Keszy. In subsectorul Tisza Füred, prin focuri de armă şi artilerie a fost redus la tăcere focul tras de inamic din direcţiile Dorogma, NV.Tisza Dersz şi Korolohaz. 2) Grupul de sud.Au fost respinse următoarele încercări de trecere álé inamicului: a) Intre Tisza Nagy Rev şi Tisza Földvár, 4 bărci a câte 10 soldaţi. b) O bandă de 13 bolşevici, care a atacat postul nostru de la sud Mindszent. 269