Gindele, Robert: Cercetări archeologice în judeţul Satu Mare (Satu Mare, 2014)

1919 - Mai

Trupelor din Transilvania intervenind la Marele Cartier General spre a decide, se primeşte ordinul nr.1168 (vezi anexa nr.l, pag...), prin care M.C.G. aprobă a se da cehoslovacilor sprijinul necesar pentru respingerea bolşevicilor, specificând în acelaşi timp că trecerea trupelor la vest de Tisa se va face treptat, în raport cu nevoile operative. In urma ordinului primit. Comandamentul Grupului de nord, dă ordinul de operaţie nr.l6 din 20 Mai 1919 (vezi anexa nr.l, pag..) prin care ordonă ca Divizia 16-a să se concentreze cât mai repede posibil cu maximun de forţe de care dispune în regiunea Tisza Lucz - Hemada Nemety, în scopul de a veni în ajutorul ceho-slovacilor, acţionând asupra aripei drepte a adversarului şi împedecându-1 astfel a înainta spre Miskolcz. Potrivit acestui ordin de operaţie, Divizia 16-a a dispus concentrarea în regiunea Szerencs a următoarelor forţe: Batal.2 Reg.81 inf. la Hemad Kak (8 km. N.Tisza Lucz), de unde va lua legătura cu cehoslovacii în direcţia Szolcza (15 km. V.Tisza Lucz) şi Miskolcz; Batl.2 Reg.81 inf.la Sasholm (10 km.N.Tisza Lucz); Batal.1 Reg. 81 inf.la Harangod Csilagton( 4 km. N.Takta Harkány); Batr.2-a Reg.22 art. şi 1 secţie Batr.3-a Reg.22 art. la Saszhalom. Concentrarea acestor unităţi a început să se execute în după amiaza zilei. Din Debreţin, conform ordinului de operaţie nr.l6 al Grupului de nord s-au îmbarcat Batr.4-a Reg. 23 art. şi Batr.l-a Reg.27/1 obuziere, iar Batalionul 1 Reg. 9 Vânători din gara Buda Abrany; toate aceste unităţi au destinaţia Szerenz pentru a se pune la dispoziţia Brig. 41 inf. (colonel Dragu). Către seară trupele bolşevice au ocupat oraşul Miskolcz, iar cehoslovacii s-au retras pe linia Sajó Szt.Peter - Szikszó (15 km. N.şi NE. Miskolcz), întrerupându-se astfel legătura cu trupele cehoslovace. Conform ordinului Grupului de nord, comandantul Brig.41 inf., a trimis recunoaşteri de la Tisza Lucz, Hemad Nemety şi Sashalom, spre vest până la calea ferată Ernőd - Miskolcz, cu însărcinarea de a intercepta această cale ferată. De asemenea s-a dat ordin aviaţiei ca să recunoască şi să bombardeze coloanele inamice pe direcţia Mező - Kercetes - Watta - Miskolcz - Ladhaza - Misö Csot (34 km. S. Miskolcz) trimiţându-se în acelaşi timp patrule de recunoaşteri şi echipe spre Szikszó, spre a stabili legătura cu cehoslovacii. 2) Grupul de sud. In cursul nopţii de la 19-20 Mai, inamicul, în forţă de aproximativ 100 oameni a trecut Tisa în bărci, izbutind să ocupe localitatea Tisza Roff, apărată de una secţie din Regimentul 18 Vânători. In cursul dimineţii de azi s-a trimis una companie din Reg.92 inf. de la Kis Ujszallas pentru restabilirea situaţiei. La ora 17,30 inamicul s-a retras, fără a opune rezistenţă iar localitatea a fost reocupată de trupele noastre. Gruparea forţelor în seara zilei de 20 Mai 1919 este cea arătată la anexa nr.3, schiţa nr... 1919 Mai 21 a) Informaţiuni: 1) Grupul de nord. Un tânăr prins de santinelele noastre trecând Tisa, venind din satul Dinicshat (4 km. SE.Tisza Nana) declară că: a fost trimis de 3 plutonieri din Tisza Füred şi Tisza Szállás, pentru a vedea dacă sunt trupe de ale noastre, având intenţia să treacă şi ei Tisa la casele lor; mai informează că în şcoală ar fi cantonaţi aprox<imativ> 200 soldaţi din garda roşie, iar la Kis Köre (8 km.S.Tisza Nana) ar fi mulţi soldaţi cu 12 tunuri şi 10 mitraliere. Intre Tisza Dob şi Tisza Lucz (15 km.E.Miskolcz) s-a instalat un pod umblător de către Brigada 41 infanterie. Pe acest pod se poate trece chiar cu artileria grea. 2) Grupul de sud. Nici o ştire sau informaţie asupra stării sau intenţiei inamicului. Diverse: 209