Porumbăcean, Claudiu (szerk.): Satu Mare. Studii şi comunicări. Seria istorie-etnografie-artă 33/2. (2017)

Istorie

rezervă de 800.000 de coroane. Instituţia oferea diferite servicii economice efectuând plăţi şi pentru România, Cehoslovacia şi Austria.12 De asemenea, Casa Română din Baia Mare realiza orice operaţiuni de comerţ, industrie şi bancă.13 începând din anul 1920 numărul instituţiilor bancare româneşti care îşi fac reclamă în paginile ziarului se înmulţesc: Casa Noastră - societate anonimă pentru bancă, comerţ şi industrie, reprezentanta Băncii Marmorosch, Blank 8c Co SA din Bucureşti14, Albina - Institut de credit şi de economii Sibiu15, Banca Românească, sucursala Satu Mare care emitea cecuri, franci francezi şi dolari la cursul zilei, Banca Română din Satu Mare, Banca Comercială şi Mijlocitoare din Satu Mare, Banca de cereale şi credit - societate pe acţiuni din Satu Mare16 etc. Magazinele celebre în epocă aveau reclamele cele mai atent realizate. Marea majoritate a magazinelor promovate sunt cele de haine şi îmbrăcăminte. în cadrul acestei categorii, merită amintite numele câtorva magazine foarte cunoscute în epocă: magazinul Müller oferea „paltoane de iarnă pentru dame, cele mai noi modele de Viena şi paltoane de piele pentru bărbaţi”17, magazinul Sámuel vindea în anul 1922, 3m de „stofa veritabilă engleză” la doar 400 de lei pentru „oficianţii legitimaţi”18, la magazinele Bela Spitz sau Mauritiu Szántó& Co se găseau de asemenea paltoane de iarnă, Katz şi Weisz era un magazin de manufactură, „cu preţurile reduse ca niciodată până acum”19. Celebre erau şi Max Rosenfeld care avea un depozit de stofe, magazinele de modă Antoniu Mayer, Kardos, prăvălia de mode pentru dame şi domni a lui Dr. Feldner & Co din strada Mihai Viteazu (vindea albituri pentru bărbaţi, pălării, mănuşi, tricotaje), magazinul Fraţilor Friedmann - „cel mai ieftin din Sătmar, unde se găsesc asortimente bogate în catifele, stofe, covoare, linoleuri şi şaluri de iarnă”, „Magazinul George Fabian are la dispoziţia onoratului public: paltoane pentru doamne, stofe, ciorapi pentru doamne şi ciorapi bărbăteşti, cămăşi, flaneluţe, atât pentru domni cât şi pentru doamne - Edificiul Episcopesc”20, Schäfer Desideriu - haine pentru copii, postăvăria Neumann sau Samuel Ignác etc. Marele magazin românesc din Bucureşti - Luca P. Niculescu - cu sucursala în Satu Mare, Piaţa Victoriei nr. 22, oferea stofe, perdele şi îmbrăcăminte cu o reducere de 5% pentru învăţători, preoţi şi funcţionari de stat, sau „Magazin de Concurenţă!!! Satu Mare, Piaţa Brătianu, nr. 22. Preţuri reduse! - Să fim atenţi la adresă! Pânză toate calităţile, zefir, perdele, cuverturi de sezloane, stofe de modă, difinte, voaluri, cartoane, şorţuri, haine, batist, grenadine, puplin, 12 Ibidem. 13 Satu Mare, an I, nr. 29, miercuri 31 decembrie 1919, p. 4. 14 Satu Mare, an VII, nr. 87, duminică 1 noiembrie 1925, p. 4. 15 Satu Mare, an V, nr. 2-3, duminică 7 ianuarie 1923, p. 6. 16 Almanahul judeţului Satu Mare 1925, Satu Mare, 1924, an I, pp. 64 - 70. Almanahul era editat de Anton Davidescu, redactor al ziarului „Satu Mare”. 17 Satu Mare, an IV, nr. 97, duminică 3 decembrie 1922, p. 1. 18 Ibidem, p. 3. 19 Satu Mare, an IV, nr. 99, duminică 10 decembrie 1922, p. 4. 20 Satu Mare, an V, nr. 84, miercuri 24 octombrie 1923, p. 4. Reclame şi publicitate din perioada interbelică... 94