Virag, Paula (szerk.): Satu Mare. Studii şi comunicări. Seria istorie-etnografie-artă 26/2. (2010)

D. Restaurarea, conservarea şi investigarea patrimoniului cultural

Restaurarea unui costum de curte de secol XVIII Adela Dobrescu în anul 1995, în situl arheologic de la Hodod, judeţul Satu Mare, a fost descoperit şi cercetat cavoul famiei Thuri. Cavoul a fost datat 1733 şi prin urmare a fost pus în legătură cu vestitul castel baroc de la Hodod, castel care a aparţinut familiei Wesselényi Degenfeld. în cavou a fost descoperit un material textil arheologic foarte complex, de fapt cel mai complex până la acea dată. Sub piatra cavoului, în sicriul datat 1733, pe care era trecut numele Thuri Sara, au fost descoperite următoarele piese1: 1. Fragmente de dantelă cu fir de aur şi argint - care erau dispuse peste firele de păr; 2. Fragmente de voal din mătase naturală, de culoare brună; 3. Fragmente de panglică din mătase naturală, de culoare brună; 4. Corset din care se mai păstra o bucată de mătase naturală, de culoare verzuie, balenele corsetului şi panglica; 5. Fragment de bluză sau tunică din postav de culoare brună; 6. Fusta dintr-o ţesătură de lână de culoare brună. Fusta era dublată de un material ţesut din bumbac, de asemenea, de culoare brună; 7. Brâu realizat din şnururi prinse între ele cu fire de aur şi argint; 8. Fragmente de mătase naturală şi fragmente de ţesături într-o stare avansată de degradare. în anii următori s-a conservat întreg inventarul textil descoperit la Hodod, pasul următor fiind cel al restaurării. Restaurările tuturor pieselor s-au realizat de-a lungul mai multor ani. în acest articol ne vom opri la restaurarea costumului, şi anume: restaurarea corsetului, a panglicilor şi dantelelor, restaurarea fustei. Restaurarea s-a realizat prin analogie cu costul de curte maghiar de secol al XVIII-lea. Descrierea corsetului. După fazele conservării corsetulului, s-au păstrat: ❖ dantelele cu care era ornamentat acesta; ♦> o mica bucată din mătase naturală care avea rol de suport pentru dantele şi care forma corpul corsetului; ❖ balenele; ❖ panglica care prindea corsetul. Dimensiunile corsetului: bust 80 cm.; talie 60 cm.; L spate 52 cm.; L faţă 62 cm. Dimensiunile panglicii corsetului: L 148 cm.; 1 3,2 cm. Corsetul este croit pe corp, în spate mai scurt, iar în faţă mai lung, prinzând sub el fusta. în faţă era decoltat, decolteul fiind prins cu o panglică aşezată în zig-zag, care trecea prin copci prinse pe lateralele corsetului. Corsetul avea pe umeri două bretele. El era întărit cu balene atât în partea din faţă cât şi în spate. Tipul acesta de corset este caracteristic costumului de curte maghiar2. Piesa era decorată cu dantelă din fir metalic, care s-a păstrat parţial. Sub dantelă s-a mai păstrat o foarte mică parte din suportul de mătase al corsetului; acesta lipsea în procent de 60-70%. De partea din spate se mai ‘Eleonora Roşu, Adela Dobrescu, Complexul textil arheologic de la Hodod, în Sesiunea internaţională de restaurare-conservare, Satu Mare, 1997, p. 283. Földi-Dózsa Katalin, Le costume de cour de hongrois, ín Kiállítási katalógus. Musée Carnevalet, Paris, 2001, p. 73-80. Satu Mare - Studii şi Comunicări, nr. XXVI / II, 2010