Ciubotă, Viorel (szerk.): Satu Mare. Studii şi comunicări. Seria istorie-etnografie-artă 25/2. (2008)

A. Istorie

Relaţia de familiaritate în Ugocea secolului al XV-lea explicate decât printr-o anume mentalitate care justifică atitudinile sociale. Nobilii de Petnyehaza se plâng, în anul 1445, că familiarii lui Daniel Perényi au pătruns pe moşia lor şi au rămas acolo timp de trei zile, bând două butoaie de vin şi brutalizând soţiile iobagilor, iar la plecare au furat un car cu opt boi şi recoltele moşiei.54 Uneori, este evident că familiarii acţionează fără consimţământul sau cunoştinţa nobilului, de a cărui poziţie şi avantaje se folosesc doar în cazul apariţiei unor acuzaţii. Astfel, în anul 1517, Gabriel Perényi înapoiază de bună voie lui Ladislau de Karol bunurile mobile şi părţi din moşiile Apathy, Olchowa şi Gemese (cu profitul aferent acestora), cotropite de familiarii săi în perioada anterioară.55 Se poate presupune că Perényi a dorit astfel evitarea unui proces juridic care să-l implice în numele familiarilor lui, care nu acţionaseră de această dată pe baza poruncii sale. Nici în ceea ce priveşte îndatoririle nobililor care au familiari documentele nu oferă prea multe clarificări. Dacă ne mulţumim cu o concluzie generală, şi anume că familiarii sunt datori să pună în practică orice poruncă a nobilului, atunci situaţia este similară şi în sens invers: nobilul îşi răsplăteşte familiarii cum crede de cuviinţă, mai precis în funcţie de mijloacele pe care le are la dispoziţie. La o analiză mai atentă însă, se poate face o delimitare între recompensele constante şi cele care constituie cazuri rare sau excepţionale. în majoritatea cazurilor, familiarii trăiesc la curia nobilului, care le asigură întreţinerea. Este una dintre cele mai uşor de argumentat îndatoriri ale nobilului, pe care o putem descoperi uşor şi la nivelul documentelor. în actul legislativ emis de regele Sigismund în anul 1411, cu noi reglementări referitoare la modul de colectare al taxelor şi impozitelor, sunt menţionaţi familiarii care locuiesc la curia nobilului, a căror hrană şi îmbrăcăminte este asigurată pe cheltuiala acestuia.56 57 De asemenea, familiarii asigură administraţia şi protecţia diverselor curii ale nobilului în absenţa acestuia. în 1515, o scrisoare trimisă de Conventul din Leles la porunca regelui către Ladislau de Karol a fost înmânată, în absenţa destinatarului, familiarului acestuia, care se afla la curia din Karol A O altă obligaţie constantă a nobilului faţă de familiar este protecţia, care se referă atât la cadrul social şi economic, cât şi la cel juridic. O relaţie de tip familiaritate se stabileşte între fraţii loan şi Nicolae Perényi, pe de o parte, şi Gheorghe de Iloswa pe de altă parte, în anul 1439. Documentul are drept punct central un act de donaţie al lui Iloswa, ca răsplată pentru protecţia acordată de Perényi în faţa ameninţărilor fizice ale nobililor vecini şi pentru cei 500 de florini împrumutaţi în vederea recuperării moşiilor.58 într-un caz similar, Ştefan şi loan de Rohod donează moşia Omagh din comitatul Szabolcs lui Barla Maghi, pentru protecţia oferită de acesta din urmă şi pentru că au fost ajutaţi să-şi recupereze moşia Rohod.59 Tot în categoria „protecţie” se încadrează apărarea intereselor familiarilor în procese şi posibilitatea acestora de a folosi numele nobilului în cadrul juridic, demonstrabilă pe tot teritoriul Ungariei medievale60, şi la care ne-am referit anterior. Cea mai frecventă modalitate de recompensare a familiarilor rămâne însă cea financiară. Este vorba de bani oferiţi în caz de nevoie familiarului, pentru recuperarea sau păstrarea moşiilor sale, sau de recompense financiare acordate de obicei spre sfârşitul serviciului familiarului. Astfel, în testamentul redactat de Nicolae Perényi în anul 1428, în afară de bunurile lăsate apropiaţilor (soţia şi fraţii), un brâu şi 100 de florini de aur urmau să revină familiarului său, loan Almanus.61 în anul 1491, Ştefan Morocz ia împrumut de la fraţii Bathori şi de la loan Perényi 21000 de florini, destinaţi plăţii darurilor de nuntă ale cumnatei sale şi achitării datoriilor faţă de familiari.62 Cel puţin în cazul nobilimii din Ugocea, nu există date despre o sumă constantă acordată familiarilor, similară unei remuneraţii, înainte de transformările suferite de relaţia de familiaritate la sfârşitul secolului al XVI-lea şi începutul celui următor. 54 DL 62287; pentru cazuri similare, vezi şi DL 14590, DL 38312, DL 38319, DL 16238, DL 38433, DL 38441; Perényi, doc. 818, p. 400-401; doc. 517, p. 253. 55 Perényi, doc. 793, p. 388. 56 Perényi, doc. 327, p. 163-164. 57 Perényi, doc. 783, p. 384. 58 DL 70887. 59 Perényi, doc. 561, p. 270. 60 Bónis 2003, p. 186. 61 DL 39287. 62 Perényi, doc. 640, p. 305. 19