Szatmarer Allgemeine Jüdische Zeitung, 1903 (2. évfolyam, 1-22. szám)

1903-02-27 / 9. szám

Sz&tmár, 27. Február 1903. Erscheint jeden Freitag Zweiter Jahr^1)g ft^ 9^ ״;S Szatmarer Alig. Jüdische Zeitu רעראסטאס ^__ןאגר^, ריפ ,לעדנאה רהעקרעט דגוא עללעגאיססעפגאה-שידיי >זעםסערעטגיא זי ירפ־סנאיצארעמוגארפ סעד סעטטאלב ריס :ןראגנוא-דייררעטסא *גירהאיצנאנ •רק בלאה גירהא 3 .ןעגארק ;-------ריס סאד דנאלסיוא ------| נ־רהא־צגאג 9 •רה גירהאיבלאה 4 ענארק 50 .רעללעה Pränuuierationsgalder sowie alle Sendungen יז רנ וצ ןעריססערדא ןא איד ןאיטארטסניטדא }ד ר עניימעגללא״ עמזידיי ״גגוטייצ ,ראטטאס .רססאג־יצניזאק Erscheint jeden Freitag. ןעגייצנא דגוא •ןעדנייימעגןאפעזרוקגאק זעדרעוו רהעז גיללייב .טענכערעב ואיצמאדער דנוא :זאיצידעססהע ראמטאס .עססאג־יצניזאה | רעטייווצ גנאגרהאי ׳רנ י• רעכילטראווטנארעס העטמאדער .זיילק .ראמטאס ק״ש״עסאמטאסיד״נ ׳פ המורת |.גכרת ןעבעל ןעטסירפ ןנאק ? רעד רעלשיט ־גיה ןעגעג געטעטראווטגא סאד *ע ןייז ךילגאט סעטנעידרעפ ג. ע ל ד ןיא ד ר י י ע ן טלייהט דנוא ׳ראווצ טלהאצעב רע ןאפ ןענייא לייהטטירד ענ•♦.* ׳ןעדלוש ןייא לייהטטירד ןעגעגניה טגעל רע ךיז סלא -אק זאלאטיפ פ ר־ עיז ע ׳טייצםר*טלא דנוא רונ ןייא לץהטטירד טביילב םהיא םוצ -על .טלאהרעטנואסנעב רעד ררעה עטננאק םע ראג טכינ ןעפיירנעב איוו ןייא רעמרא טשיגא*כעפ*רת אז פ.ריוו1./נאק/יי/־ןילטפאש ־ועד רעישיט רעבא עטרהיפ םה?א ןיא רענייא עבוטש אוו ענייז ןרעטלא ׳ןעטנהאוו טלא דנוא ׳גיהאפנואסטייברא אזלא עזעיד דעז ענייז רעגיביילג ריפ עזעיד טלהאצ רע טצטעי סאד .צ קד סאוו איז טימ םהיא ןיא ענייז ט־יצסרעדעק סעטוג ןאהטעג «אה .ןעב ןיא רעד רערעדנא עבוטש עטגייצ רע ןהיא עעיז רעדניק איד רע ׳טהעיצרע איד םהיא רוצ טייצ ןנאוו רע גיהאפנואסטייברא •יז ן ׳דריוו ןעטלאהרע .ןעדרעוו • אזנעבע גיהטימלעדע דנוא ךיירנניז דניז איד ןענאיטנעטעא רעד יקיזחמ״ .״,דרות איד עניילק עדגיימעג •י איוו גיטכ־רפייא ראוו ןיד קנאד וצ ׳טטאנ ססאד ו» ןונ זסכינ רהעמ ןייללא םלא דוי ןיא טרא ןרעדנאוטזיא סאד קהילג ׳עסינעג ן*א ם£אשגייםעג טיט ךיילג ןעטננדענ ןייז וצ .ןעננעק ררעה ךילדער עטעטססאר ■בינ; ןיא.ןאש ןעטסנענ רידאי,־וירט עאטאה רע ףיוא ןענייז קיטשדנירג ןייא סעסארג קיטש ׳טקנעשעגנא םםאד םוצ 3אד םעד ןעגיטפניק םעזיוהסעטטאנ ןעגעיד .עטטלאז ךאפנייא דנוא אכילש ראוו סאד ׳קרעוואיונ ססאד רע םדא םענענייא דעיה ןעיוברע םעיל דניט רעד ןעננו• -ענ עדנייט םוצ קנעשעג .באנרעביא דנזא םלא איד גניה־יוונ־יא דנוא עניררעייפ עבאגרעביא םעי ןעיינ םעזיוהסעפטאנ רעהטלעיחאד•דנא£טאאטש ךילדער ע.יא עצרוק ענארםש,א ןא איד -לעמטאזרעס ןעט דגוא עטנ&נעב ׳ןהאד ססאד רע םע ריפ ןייז םעטסערג הילג ׳עטנארע סאד ׳עדבילענ סאד דע םלא ב ר ־ פ צ ו ה ׳טבעעענכא ןונ טיט םעטטאנ עפלדז םוצ לייט טלליפרע וצ :ןעבאה םמולש) (.טגלאפ ןאמ ןנאק להאוו ןעגאז סאד ךיוא רעיה יא ענ עללעודיוודגיא עשסערעטניא םא עדנורג ןעגעיל ׳גאמ סעיד זיא ט רעבא עגייא טפכאה עלדע עספערעטניא ןילמהענ םאד סערעי דעילגטימ סאד טכער טאה ריפ עעד עגעבר^טשדעפ -יר^העגנא ןעג וצ״טייצרהאי״ -ןעטלאד ךילבהענ ךרד ןעד דיגמ ןענרעל דעא שידק ןנברד ןעגאז וצ -.ןעססאל עכלאז ןעפפערעטניא ןעפראד דגוא ןעללאז ריזו זנוא ךייא -יולרע pa דבו** ay עד**זז •יונ ,־דנגרעדובנעעגדו L פאד>:רעדעי טסנרע רעדנעקנעד שנעמ -טימ דעילג ןייא ךלאז ןענאמוה סעגייארעפ עי רעחע ןעדרעוו ׳ללאז אד רעדעיךאד עדוי ריפ ענייז ןערהאפ״אפ ללעוטגעווע רעבא ךיוא ריפ ךיז טפבלעז סעמראוו להיפעג .טצטיזעב ריוו ןרענניארע זנוא ןא םעגייא ןעכילפפער־ג עלעיפשאייב: ןייא ררעה עטכוז טמנייא ןעעיא רעלשיט ףיוא םוא אייב םהיא םאווטע ןעטייברא וצ .ןעספאל ך םע ןררעה לעיפ איד הטומ־יא סעד -שיט סרעל ףיוא דגוא עטגארפ קבלעזמעד איוו אז רע ןאפ אז םעעילק עטפנעידרעפ ןייז .ןאטעלליאפ םבאקאי .עדבעילג ןאפ .מ .דעירפ .רנ10 ןייללא ענייז עטראוו ץעטלאהרעפ דנזא עללא עדנעזעוונא ׳ןעסםאלשעב ךיז ׳ןוטוצנעטטאזוצ טימאד איז טבינ ן*א איד עדמערפ ןעהענ 'ןעססוט םוא דדיא ער ןעזאיגילער עעסינפרייענ וצ .ןעגי־יעירפעב ״ראפ גיפייל עאלעמש ררעה ךילהער ןייא רעמטיצ רוצ -גא גנוטלאה ןאפ ןעטסנעדסעטטאנ רוצ ׳גנוגיפרעפ עטעטאטש ׳ענלעזסאד ןנעוו ךיוא ךאפנייא אז ךאר טיט םני ןעטסגיאענ ןעיליזנעטוא םיוא א דנו ןאש םא ןעטסכענ תבש עטטאה רע איד : ׳עיייר ןענייא עידסעטטאג טס ןעטלאהנא וצ -עק ׳ןעגנ דנוא ׳עטעטעב אד איד ןערעדנא ןרדעה םע טכינ ::׳ןעטגאמרע טסבלעז •ראג איוו גיטסנורבגיא דנוא איוו גיטנעינא עטעטעב רע דגוא טיט םהיא ןא ערעזנוא ןעטרהעעג רעזעל דחאב רדאב ןיעימשמ לע ם,ילקשה! טימ םעד .1 ץראמ טגגיגעב ןייא סעיינ אמאנאבא עגלאפוצמעד ריוו איד עגיגעי ׳ןעכוזרע ןערעד אמאנאבא עדנע סעזעיד םעטאנאמ ׳טפיולבא םע עי רעהע וצ -רע ׳ןערעייג טימאד ןיא רעד גנורנעדעפ םעד םעטטאלב עגיימ גנוראטש .עטעוטגייא ■ יקיזחמ״ *״הרות ריוו ןעבעל ןיא רענייא -:ייגאדטלהאוו סטייק ׳טלעוו איד ׳קטאהטלהאזו עגאמוד טיטשגיא ןענאיצ ןערעייגרע ךיז .סטעטש םיא ןעניימעגללא ןעהעז ריוו ןיא רעד ןעסארג טלעוו סאד עכילטמבאז ־להאוו סטייקגיטאהט ןעגנוטלאטשנארעפ רעד -ער לעג ךאנ עגייא עססערעטניאנעבענ .ןעב^ה אז םוצ לעיפשאייב ןגאק םעבגאמ -ייעפ דעילגטימסנייא עפכערעטויא קבאה די^נ רעד גנוכילטנעפפארעפ סענייז סלאסנעמאנ רעדגעפש דנוא ׳רעטאהטלהאוו רעבנאמ טאה עגייא עיטאפמיס דגוא טעטראוו ןאש דעווש איד טייצ ןיא םעזעיד רעדא ןענעי סטייקגיטאהטלהאוו ״עלאב״ ןעכהענלייהט וצ .קגנאק ןאשבא רעד קקעווצ ־טנעללא ןעבלאה טכייררע ׳דריוו אד טסבענ םעד קבענ ןעססערעטניא ךאד רעד קעווצטפיוה םעד םענייארעפ ךיויא שיטקאפ טכייררע ׳דריוו ךאננעד טביג םע עכלאז ןעשנעמ איד ןעגארפ - ינוא טכייללעיט ראג טימ טכער - ןעטטאה ןנעד עזעיד ןררעה דגוא ןעמאד איד ןעדגעפש ענהא -רעטנואצנאט טלאה טבינ ןעבעגרעה ןעננאק ? רעדא ןנאק ןאמ ןנעד טבינ גוטאהטלהאוו ןייז עגהא ןאפאד ןענייא םראל וצ ןעכאמ ? טימ עדיירפ דגוא רערעדגאזעב -גונעג גגואוהט רעבא ןעהעז ייוו ןיא ראמטאפ ןעד יקיזחמ״ ׳ןייארעפ-״הרות ןעשסעד -טימ רעדעילג ןייר ןאפ רעדעי עספע*ט?יא:עבענ רעפפא ןעגנירב םוא רונ םשל שימש ד אי .דוצמ ןאפ דומלת הרות םיברב םייקמ וצ ׳ןייז ןעד ןייארעפ ןיא דנאטש וצ .ןעטלאה