Szatmarer Allgemeine Jüdische Zeitung, 1903 (2. évfolyam, 1-22. szám)

1903-01-02 / 1. szám

ןעטללעטשעננא וצ ־־.ןערחאוו ןגעוו ריוו ןיא טכארטעב ׳ןעהעיצ סאד רעד -עסיטגא םומסיטימ ןיא ןעיוו ךד םטעטש ׳טרעטייוורע רענרעפ םאד רעד עגיטראד טקראמסטייברא ןאפ ןעד ןעזאלסטייברא ךילמראפ -רעביא טממעווש דריוו הנוא ׳ךילפעילש םאד איד ןעשידיי ׳רעטייברא ללעיצעפש רעבא איד ןעטללעטשעגנאסלעדנאה ךאנ םעד -גאזעג ןעט ןיא ןעיוו טבינ לעיפ וצ ןעסייב דגוא וצ ןעקקארב ׳ןעבאה - אז ?עססימ ריוו -גייא ׳ןעהעטשעג םאד איד גנוטכיררע םענייא ןעכ^אז סענייארעפ ןייא רערהאוו ןעגעז טזיא דגוא עגייא ענעדפופפמעפעיט עקיל -סיוא טלליפעג .טאה - .רעד ןייארעפ טפפאה סאד עטגיטכערעב עססערעטניא ריפ עזעיד טייהנעגעלעגנא ןיא ןער ןעשידיי ןעזיירק וצ ןעדניפ דגוא טעטראוורע ןאפ רעזעיד עטייז גגוגידריוו רענייז גנובערטשעב דגוא -טאהט עגיטפארק .גגוצטיטשרעטנוא איד -טנעדרא ןענלל רעדעילנטימ םעזעיד סענייארעפ ■)II עםסאגענ״מרעה :3(! ןעבאה ך־לטאנאמ 60 ׳רעללעה איד ןעדנערעדראפ רעדעילגטימ יךילרהאי10 ןענארק וצ .ןעטכירטנע א) י י ז ה ע ר פ א ר ר א ג ע נ־ ע^ד ר י י ד י ש ע ר מ א ל ע רעד_(.ר עטמהירעב רעלאמ ד א ו ו י ך ק א ה ׳ן רעכלעוו ־קרעמ עזידורעגידריוו -ןייא גנערטש רעזאיגילער עדוי ׳טיזיא טאה ענייז רעדליב םיא -קנארפ״ רעטרופ ״ןייארעפטפנוק טללעטשעגסיוא הנוא ךיז איד עטסללאפ גנוננעקרענא רעד ןענעפורעב עזיירק .ןעבראוורע ־ רעזעיד -יי עשיה רעלטסגיק טלעיהרע ןאש םעדראפ ךילסס&לנא רענייז רעדליב גנוללעטשסיוא• ייא ו ו י ע ן ןאפ ין1עט סעדעזנוא -ראנאמ . ׳ןעב סעד גינאר פ ר א נ ץ י א r ע ף איד איד עטטלל^פ גנוננעקרענא הנוא רהעז עטפאידלעכיימש .גנובאלעב ־ י) ו ד א ד ע ר ק ר י ם ט (? רעד ־עב הטארלושסקריצ רעד טדאטש ו ו י ן..ע טזיא ראפ םעצרוק םייב ו ו י ע נ ע ר טארטסיגאמ רעביראד יעטטירשעגנייא רעד טארטסיגאמ עגאמ ׳ןעדיישטנע בא רעד רעליש .ק. .ש רעכלעוו ךאנ םעשילעגנאווע םוטיר -ילגנא רעשינאק ןאיסםעפנאק .טפיוטעג ׳עדרואוו םעד ־געדוי רעדא רעבא אעד -געטכירק םוהט .עראהעגנא רעד רעטאפ סעיעיד -יש סרעל ןייא ׳עהוי ןעססעד ךעטטומ רעבא .ןאטעלליאפ םבאקאי .עדבילענ ןאפ .מ .דעירפ .רנ 2. איד עיליטאפ ךילדער עטטאה ןענ*א ןעטונ ףור אייב טלא לנוא .וי ׳נ אי*ב ןעדוי לנוא ־ויסכמ .ןעד רעד ׳ןנאמ רעד עלעיפאז רעטייברא םייא עוהאי ׳עטגיטפאשעב ראוד רעד רעמא׳נרהאנ ריפ עלעיפ י רענהאוועבפראד א דנ ענייז .לפ ׳טייהנ דנוא ’־כילדעד טייפ עטטאה םעכנאט ןיא עהטאנ ןעטיג -ענידטאר ׳ ןעבעג ינוא עפארכ טאהט לעג .טעמסי «ןבאל׳ניאיוו : ןעט איד ׳םיחריא — ןעשידיי רעלטטענ: ־*־’,‘א>ד; pr■ רעדעי טייצסערהאי איד ..עדנאר .׳ןעטכוזפיוא ;וכאד ׳זיוה ןעטטהד איד ׳טייקג״טאהטלהאזו איי -גיטטארפ טייק רעד ׳רע.האוועב דנוא םאד לליוי לעיפ ,ןעסייה ןנעד עזעיד ׳עטסאנ איד ןעללעטש עסארנ ־ירפשנא ׳ענ עכלעוו טכינ טכייל וצ ןעגדעיופעב .דניז םלא סעטסנניי דניק םאק רעד דלעח רערעזנוא -האצדע גנול םיא עטסברעה םעד סערהאי ®iff רוצ .טלעוו עגייא עגיראהעגנא רעד ןעשינאקילננא -ריק עכ דגוא ןעטטאה איד ןרעטלע טייצרענייז ׳ןעסטאלשעב ערהיא רעדניק שעד ןעביולג רערהיא רעטטומ וצ .ןעהעיצרא ־ רעד -אמ טארטסיג ׳דעישטנע סאד רעד עעלגארפ • רעליש םעה ןעשיאזאמ ןעביולג עראהעננא • דגוא ףעירעב ןיז ןיא רעד גנודנירגעב םעד סעלייהטרוא ףיוא ןער לעקיטואצטעזעג םאפ .25 יאמ 98!• ךאנאוו איד -ינאקילגנא עש עבריק טכיג וצ 'ןעד י 'ךילטאאטש ־גא ןעטננאקרע ןעטפאשללעזעגסנאיגילער ’-עג .עראה איד ע ל ט ע ר ן ר ע ק ו ר י ד ט ןע ג ע ג ע ן ד י ע ז ם־ע א ו ר ט ה י י ׳ל -אוד ףיור רעד רעליש גיטליגדנע רעד -אקילגנא ןעשיג עבריק .טלייהטרואעגוצ עדרואוו טימ רעד ׳ננוריוויטאמ סאד איד ןרעטלע םאד עראבקנערשעבנוא טכערסגנוגיפרעפ ןיא ־עב גוצ ףיוא גנוהעיצרע רערהיא דעדניק ־טיזענ ׳ןעצ טסבלעז ןיא םער ןנעוו״׳עללאפ איד עטלהאוועג ןאיגילער ענייק ךילטאאטש י|א עטננאקרע -.טזיא צ) ו ם ק ל ו י ז ע נ ב ו ר ג ע ר אר ־ב ב י נ ע ר ־ י ו ב י ל א א ו ם(. סיוא ״ידלק ב־י״ש'גריובנעז1 ןאמ ;ט־א שאד. עגירהאי םואאליבוי. םעד ץעגייזעיה בי ןואגה ד״בא יינ סעכלעוו־ םא םוי הכונחדי׳א * עטטאה ןעדניפטטאטש. ןעללאז עדרואוו י ףיונ*' תאז ח- נ■ ב ה ןעיאשעגפיוא ־דנוא ראווצ םדא םעד ׳עדנורג ליימ ךעשיווצניא ד אי עדנוקדעיורטעדנרעטגישרע ןאפ תריטפ ברה ׳גה קידצה ;רה״ומ מ ש ה . פ א נ ע ט ה ■ מ ד ע ע ש רעיה -.עגגנאלני־א ברה .ןואגה ה״ימ ־ מ ש ה .ש מ ו לא ג ל א נ.ז ע ר ׳יג.' ■ עטטאה להאוו גגאפ:א!עזעיך-.ם רע^יפ -םימ ׳טגילליב עטננאק ךיז ךאדעי םעד עשנ-דאדו ריפ'רענייז רהיא טפיוהרעבא רהעז -ייגעב - ןעטרעטס םידימלת דנוא' רעגיטפגאז דגא׳ .ןעכילגנאה ידימלת םינבה -רעדעיוו...טכיג I .ןעצטעז איד רעייפ עדרואוו, ןגאד’ -טאהט ךילכאז םא ז א ת ח ונ הכ טימ ־עטשכאנ םעדגעה ןעדנעבעהרע םארגארפ -ל^העגבא י שא 30 ״ענמעג-עד םדנענא בלאה.םוא ׳ 6 :רהוא רעייפ העד ־ימאלקעד^םיד;מל.ו גנור .׳?‘םעני ;ןענייאארבעה סטייהנעגעלעג. .סעטכידע. שא ׳.3 ״ענמע^עד :אנ סגאטטימ: 3 באהאי עדרואוו רע אנעג טנ דנוא ;א£ ןרעטלע דנוא ןרעטסייישעג טטאפ ענאצרענ . רע א'ראוו ןי ׳םעגו־יק סעפארב דנוא -נוזעג םעד ׳דניה ץעססעד ןעהעיצ&דא טבינ עיפ i עהימ ;עטיכאמ שאר ראוו איד ט*יצ עג.אגרע^;א^ .דנ ■«' באפ עטללאז רוצ ש .על א*א ןערעטלא רעטסיוושעג ןעראוז םמעטש וצ ןנדעב רעד ןיא־טפ*ל£םלוש ד .א טיאמש -ןעבעדעג ןעדראוו א רנו ןעטטאה ד טםבלעז.י< י עשידי-איד עלוש .טנוזעב קיללא ב אי באקאי ־'א קטגעלרעב םע ךיז ד אי ןרעטלע דנוא ןעמהאנ ־י־א - ןענ ןעניטכיט דעטסיימ^אה םניאי ׳זיוה ןנעד איי .עכדאמ, .ןעראוו ןאש ןעסכאוורע דנוא ןעטללאז רעד רעטטומ םיא ץעזעדוזידה ןע^לעה ינוא ךאנ •ע.ייא ערעטייוו א גנודלינסי אי־ב יעבלעזרעד עםעינעג. ד א ןעדייב ענהאז ןעראוו ןאש ןא דעד טטימ .עלישל. דנוא איד ׳להוו א־ד ךילדערמרעה יקנ£ארטענ ראוו ענ*יא >טוג1. 'ןיייא רעגנוי ׳ןנאמ רעד טרעטסייגעב ריגצ ןעד ףורעבדהעל דנוא ךיילגוצ ןייא רערעדנאזעב -אנ דניירפרוט ׳ראוו;ראווי םניא זיוה ׳ןעמטאקענ ןייא י־נו רענ ׳ןנאמ ןעד איד טייקמאזנייא םעד ׳םענראד איד עגיטלאפגיננ%*מ רעדך׳ט׳׳יברא רע ךין בלאהרעסיוא םענייז םעפירעכ סיוא ןעיירפ ןעקקיטש ׳עטעמייוו עדארעג .עטעהטומנא גנוצטעזטראפ .טנלאפ :רהוא נערהעד.גנולממאזרעפלארענע: םוא 1.*/4 :רהוא ןעכערפשראפ רעד ן^יצאטושעד רעד ץענדעיה .הטרא .טיוא .רזיא עדניימעגסוטלוק - דנוא גנוכייררעביא םעד םעגוצםיואלל^קאטארפ דנוא םענייא ־.סעקנעשעג םוא 4 ההוא גנוסירגעב סעד -נאליבוי ןעט ןאפ עטייז רענייז ןענעזעוועג םירימלת :א דנ גנוכייררעביא םעד -אלפמעםקעטכארפ םער םעד -.סעקרעוו־םמוא&ליבוי םוא 1/C ':דהוא עבאגרעביא סענייא סרעכעירעבלד םנעטייז רעד :םירוחב ־..• םוא J־/6 :רהוא םויס לע תבסמ ׳םירדנ איייאוו גה״רה אט״ילש ןיא רעד איגיס תבוטד האנה ןענשרד .דרדו םוא 6 :דהוא טטעקנאב םיא ־גרוט .עלאאזטכעפ איד ןעבעג,םידימלת רענרעפ ףיוא *ייא ענענ ןעטו:■«■;ק 'ןייא ענעגעידעג ירבד :הרות הכלה •הדגאו סענעטלאדטנע■ רפס סעד ןעטנ־אנעג סךואג רעטנ־א .קורד ריפ שאד דפס סעועיד !עטראיעלעג טזיא ןיא ןעד -טנע ןערגעבערפש רק ןעזי ש-אד עשסערעטניא ןייא רהעז .םעגער ןיא) ד ע ר א נ ג ע ל ע ג ע נ ה י י ט ןעזאללעטטימרעד א ו נ י ו ו ע רז י ט א ט הפ ע־ד*> (ר טזיא עינייא -רעביא םיוא עגיטסניג גנודנעוו .ןעטערטטגנייא םע עטעטביר אג ץלמ יעד עשיטדאטשטפיוה רעצטיזעבזיוה . דערפלא ב ר י ל ל ןא ןעד ןעטנעדיו^רפ ד םע סבולקסטאמיזלעיזוינוא ןייא בערלעוו;׳ןעביירש ןייא ,ןיוא 00)15 -ארק ןענ רעדנעטעול קעש םלא עדנעפש ריפ איד :ךאנ רעמכיא. וסכמ ןעט־דיבירקשגיא .-ינוא ןעזעיד ןעניציעהכאה. טק.■; עדרואוו'- 200 ןרעראהסטאטיזראווינוא ׳טכילגאמרע איד גיטייצטנער.רעדלעגנעיגעלל^ר וצ -האצעב .ןעל דדיוו'■סגאטטמר^פ'אידי ׳ גנולייהטרעפ םעד שערלעג. ןענלאפ^ע דגוא טלאדרע עגידריווץעדעי 67 .ןענ^דק • ד) י וק ו א ג ך ע ר ו נ ג É א ן אדעמ י ק ־(.א !עגייא -רעשינאקיועימא -עב טביר םדא קראיווענ רעד.:טערלעמ -ימאק ו לליו י א םמ ןיא ע ל ל י ם. יא ז דגאל איד׳טעטיידםימ ןעדנעהאטשעב ־עדנאוונייא גנוד הנואעצטעזעג^ טרדאפרעפ שיראבראב טימ ןעד ׳ןעגנורעדנאוונייא םעדעא .דע איז טר^פאז ךאנ קוצ..זיב'ןע£פערטנייא -גוא 'גנוכוזיעט רעפשעגנייא ט דגוא -אז ןגאד ןעגעוו סטנינ רתא רעדעיוו טבינ םוצ טר^מעד .טלייהטרוארעפ ןרעטטעג ןעדרואוו אקריצ 6° ־ י ו ד ע ן צ- ו ר ק־י ד ע פ א ט י ר .ט. עגייא ׳ ענעצס איד ^ןיז ןעשיודצ ןעבע.םענייא ןעטגנאלעגנא רתא .ןאש רוצ גראפעד גנורי ־לייהטרוארעפ ןעט דעטאפ דגוא ןענייז ןיא ע ל ל י ם א י -ז ל' א נ ד ןעדנענזדאוו ןרעדניק ׳עטלעיפשבא ראוו סרעדנאזעב .דנעפיירגרע איד רעדניק ןעטלייא ללאפנעדיירפ ןעד רע'טאפ -וצבא ןעלאה יזווא ןעדנאפ ןעבלעזנעד - ־עזייר גיטינ׳פ רעטנוא ןעד ^עגירביא -ריטר^פעד ;ןעט התא ןעטלעמייווצרעפ .רעיש ןיא ייא׳ םענ ,וצ עללאפ.ןעטיי ;םאק .עתיא טיורב ןערהיא ןעטנאלעגנאנעבע םאגיטיירב וצ ןעגנאפפמע דנוא ׳׳לאוו ׳עט .סלא איז -ייז רענ גנוריטראפעד רהאוועג ׳עדרואוו םניא רעססאוו ׳ןעגנירפש ן^פאוו איז ־קיריוצ.םיוק ןעטלאהעג ןעדרעוו .עטננאק