Szatmarer Allgemeine Jüdische Zeitung, 1902 (1. évfolyam, 1-5. szám)

1902-12-05 / 2. szám

y ־. v ״ . f $, fi \ fgc Jahrgang No 2 Halbjährig 3 Kronen, sz.tanár.5. Deczemberi902. ErsCheiní jeden Freitag Ganzjährig g2atmarer alig. jüdische 6. Kronen עראמטאס ןאגרא ריפ ׳לעדנאה רהעקרעפ דנוא עללענאיפסעפנאמ-שידיי .ןעססערעטניא זיירפ-סנא־יצארעמונארפ סעד סעטטאלכ ריס ןראגנוא־ךייררעטסא; גירהאיצנאג 6 •רק גירהאיבלאה 3 .ןענאוק —:— ו*ם סאד דנאלסיוא-------גידהאי צנאג 9 •ו.ר גירהאיבלאה 4 ענארה 50 .רעללעה Pränumerationsgelder sowie alle Sendungen רניז וצ ןער״ססערדא ןא איד ןאיטארטסינימדא רעד עניימעגללא״ עשלדיי ״גנוטייצ יראמטאס ,עססאג־״צנדאור Erscheint jeden Freitag. ןעגייצנא דנוא עזרוקנאק ןאפ ןעדניימענ זעדרעוו רהעז גילליב .טענכערעב יאיצמאדער דנוא :זאיצידעסספע ראמטאס •עססאג־יצניזאה רעטסרע גנאגרהאי ׳רנ •2 רעכילטראווטנארעפ :רעטקאדער לארשי ,ןיילק .ראמטאס ה״ב ׳ראמטאס ק״ש״ע ׳פ אציו .ג״סרת WD סעידרעביא -רעייה ךיוא ךאנ איד גנוסכעפ ענייא עגיטסניגגוא ראוו דנוא ןאמרעדעי סאד עטייוו ׳טכוז םוא רונ םעד רעיה ־ררעה ׳ןעדנעש ןא איד גנולפייווצרעפ -געצנערג ןעד עדנעלע וצ .ןןעהעגטנע ףיוא עכלעוו עזייוו סעזעיד -רעביא ן ךנאה עדנעמהענ לעביא רענייא ןעכילדנירג גנולייה טרהיפעגוצ ןעדרעוו ׳עטננעק -יראד רעל רנד םטיירעב עכיירלהאצ ׳עססערגנאק נ ךא ערעכיירלהאצ טימ ללאפייב -פיוא עגעממאנעג ר ע ד ע ץ ןעטלאהענבא -ראוו ףעד רענינעוואטסעד עררואוו רעבא ןיא »*♦>» *» yanf rb-tn <■ —fi•*m -»t* י■ ־ ־ םאר לעזהטאר רעד גנולייה דריוו ךד I רעבא ןאפ ךד טסבלעז ןעזעל ןנעוו דידר | ערעזנוא רעזעל ףיוא ןעד ןיא רעד ןעטסגניי רעממונ רעד רעראמטאס״ עניימעגללא -ידיי עש ״גנוטייצ ןענענעישרע ןעכילרהיפסיוא טכירעב רעביא אי> טייקגיטאהט סעד ןעשינאיצילאג >סענייארעפםפליה ריפ איד עדנעדיילהטאנ עשידיי -עקלאפעב גנור ♦ןערהיפקירוצ. ריוו ןעטללאן עכילנהע ענייארעפ -ערג ׳ןעד עכילנהע רוצ ןאיצאקירבאפנעססאמ עטענגייאעג לעקיטרא גידניפסיוא ׳קבאמ םעד ןעזאלסטייברא טייברא הנוא הארב ןעבעג הנוא רעד גלאפרע ןנאק טבינ ! יןעלהעפ ערעזנוא עגנילגניי ןעדרעוו ערהיא הטאמייה טבינ ןעססאלרעפ הנוא אמעבע טבינ ערעזנוא .רעטכעט תונב״ לארשי תואנ ןה אלא תוינעהש ״ןתלוונמ טגאז רעד ■אנת דנוא ןירעיה טתא ענייא עסארג. טייהרהאוו סאד טזיא גילייה הנוא ...גיטכיר ריוו ןעגנאלרעפ •׳טכינ ססאד ןאמ ןייא ךלאז עפעיט לעצרואוו סענענאלשעג .לעביא טימ א י י נ ע ם עגאלש ׳עלצרואווטנע ־אד ןייא םעכלאז ןעגנאלרעפ םענייא ןעססיוועג ןעללענאיצדאפפא -ענדראעגכא.םגאטסכייר י ןעט ןעכיילג ׳עדריוו רעכלעוו ךילססעלנא רעד ןעערעייה עטטאבעד-סטאטנמעדניא ןענייק ןערעניילק שנואוו ׳עטגעה סלא ססאד איד גנורעיגער איה ןעטאנקנאב-הטוששאק ןעזאלנייא .עגאמ טימ טכער ןעננאק ריוו ארעב םעד ןעטכערעג ןעגנאלרעפ קורדסיוא ! ׳ןעהיילרעפ ססאד ןאמ ךאד ןאש לאמנייא . ןעד גנאפנא !עכאמ I ' ♦םהש ׳טעטייברא סאוו רע רעיה■ סלייהט סיוא ן להיפעגמאש רעב״אנעגעג ןעטדנאוורעפ הנוא ׳ןעטננאקעכ ■ םלייהט סיוא |־מארפ טייקגימ טבינ ןאהטענ ׳טאל טראד רעבא I וצ ןוהט ךיוא טגיססימעב ׳טזיא טבינ םע I ךאד ןיא םעזעיד ןעשיטארקאמעד ־טלעוו ן עלייהט ןיא רעזעיד גנוהעיצעב ןייק ♦ןאדראפ ךיוא ןיא םעה ע<מ ד כ ע ה־ן א נ ד ע ׳ל רעכלעוו טיד העגינייא' טייצ איד -סענאט I אזעססערפ טפאהבעל ׳טגיטפאשעב טממאק ן זנוא רעדייל ןייא רעכילנה^זנא לייהט וצ;I ןנעה סאה עשידיי ןעבדעמ טזיא ׳עגינעיסאד I עעכלעוד 1מ־רענייז3זן^ט!55ממ^נ5ו3זי־עעד ׳טסואוו ךד םוצ ןעטאבטסנעיך טבינ -רעה ןעססאלבא ל׳ליו־ו ינוא > רעהע ןער -טטאג Í ןעזאל גארטנא סענייא ךאנ ןערעזאלטטאנ ן ןעטנעגא ׳טממיננא רעכלעוו ןאפ םעד -נא ןענעטאבעג ןריא'ברעוורע סעדנעצייר דליב i וצ ןעלהאמ .טהעטשרעפ רעדנעטיידעבנואךייא לייהט רעד ׳םערפ עס ללדו להאוו ןיא רעד א ו י ס ו ו א נ ד ע ר ו נ נ עלייהטראפ ׳ןעמהענרהאוו םעדכאנ איד ןעטרעדנאוועגסיוארעה ןא ערהיא -עגקירוצ ענעבעילב עילימאפ דלעג״ וצ ןעקקיש .ןעטגעלפפ עזעיד :ןיהטכייל ענעכארפשעגסיוא גנוניימ וצ ןעגעלרעדיוו;ערהעוו ךאדעי -נוא ו סטידרעז. . ךנוא־עטראוו -נעוושרעפטייצ ׳גנוד אד ׳ךאד איוו ןיימעגללא ׳טננאקעב איד רערעדנאווסיוא טסבלעז םא -םעלש ןעטסעט ןאראד םעדניא׳דנד איז ךאנ -רעפ גנוטכיר .ןאפ ׳ןעדנעפעירטסייווש םאד יעל Í ןעב ןעדנעדרהאפעג ןעטייברא םיוק ערתיא לעטטימסנעבעל ןעפפאשוצאייברעה ןיא I | רעד עגאל .דנד איד עראבלעטטימנוא עכאזרוא -לעוו ן עכ איד טראפ דנוא טראפ ערעסארג ידו ןענאדנעמ עדנעמהעננא . גנורעדנאווסיוא ! ׳טרהיפאייבדעה טהעטשעב ךילכאיטפיוה ׳ןיראד ססאד םאד עניימעגללא קלאפ ןיא j רערעזנוא עטטימ דנייק ׳עגידנעטשנא -עב עזייווסגנוהעיצ ענייק גידנעטשנא עטלהאצעב טייברא ׳טעדניפ םעדכאנ רעמוא אה נ ד ע ל דנוא פ ע ר עיק .ה ר ןיא ענייא ־העזבאנוא עראב גנוקקאטש ׳ןעהטארעג איד ־רעטנוא I טפולסגנומהענ טרעממולשעגנייא ׳טזיא א גנורעדנאווסיוא ךאנ אקירעמא !ןאפע םעשידיי ♦עטקנופדנאטש א ןייא רערעגנאל םיורטייצ טזיא ׳םע צ םעדטייז איד ןעגנוטייצ' טימ רעד ־עדליש ד גנור רעד דנוא־ראפ עלייהטכאנ רעד ן ב . ננורעדנאווסיוא ערהיא ןעטלאפש .ןעלליפ םסאד איד עטפאהנעססאמ ־נאווסיוא; גנורעד רעשיראגנוא רעגריב ןיא םאד ךדנאל רעד ״ננוסייהרעפ״ להאוואזי ריפ׳ איד /|־עגפ טייהטממאז םיא ׳ןעניימעגללא םלא רעבא ן * ייאך ללזמדמקש זידו^,,רוו.ד?ר« ללעירעט דנוא שילאראמ ךהעז גילייהטכאנ י ׳טזיא טגעיל ןעגאזוצאז ףיוא רעד דנאה ^ דנוא דריוו סעיד ךיוא ענייק שיגאל -נעד ל עדנעק ןאזרעפ םענייא לעפייווצ ־עיצרעטנוא ן ן ♦ןעה י נ ' רעד ןנאמפיוק טריפשרעפ םע, ךרוד 1 ןעטפאהלעגנאמ ץטאזבא רענייז ׳עראאוו אד םהיא דעד טנעמוזנאק ;טהעגטנע סאד דנאל י טעדיילרע ןענייא טסולרעפ ןא ־אבטיירטש! ג ער ׳רעננאמ ןא ׳עטפארקסטייברא^ אד ןיא ו ןעטסיימ.ןעךי ןעללאפ ׳רעננאמ ןיא.איד רעד j : עהטילב רעדהיא ערהאי ׳ןעהעטש ןעד ־נאוו ג באטשרעד ןיא איד דנאה ׳ןעמהענ םוא ןיא םאד ״דנאלדלאג״ ♦ןעהעיצוצנייא • י■ ) ;סאד םוהטנעדווי טזיא םע ׳רעבא לעוו‘ r םעכ ךרוד איד ׳גנורעדנאווסיוא טלעפפאד I ז דנוא םא ןעטסדנעטיידעב .טרעילרעפ ״ י ז רעזעיד טסולרעפ טהעטשעב ןיא -רע ג עהיירךעטס ןיא רעד ׳עכאזטאהט סאד רעד ו טימ טסייגסגנומהענרעטנוא׳ עטענכייצעגסיוא י ■ עדוי טסרעוצ סאד עסארג קיטשעגאוו -נוא׳ י ׳טממינרעט רעביא ןעד ןאעצא וצ. ןלענעז r םוא ךד ןייא סעיינ ■ םייה וצ ׳ןעדנירג דגוא I טזיא ןיודאז רעד גוצסיוא ןאפ ׳רעשידיי עטייז ןייא ♦רערעקראטש ן j ןייא רערעכילדניפפמע טסולרעפ ן ז טפפירט סנוא רעבא ׳ךרודאד םא־־ |־יי.רעדז עשיד ׳רערעדנאווסיוא רעכלעוו ךד ןיא -עמא ן אקייר טסיימוצ ךרוד גנוללעטשנא םלא -רא ; רעטייב ןיא דנעגריא רענייא קירבאפ סאד ן עכילגאט ד^רב ׳טבריוורע ןיא רעד ןעיינ ן טלעוו רענייז ןעשידיי גגוממאטשבא קנאג 1 ׳טססיגרעפ .,תבש דנוא .ט״וי איירפ1>