Szatmarer Allgemeine Jüdische Zeitung, 1902 (1. évfolyam, 1-5. szám)

1902-12-05 / 2. szám

.טעדנעזעגנייא ׳ריוו איד ןיא םעד עלייהטטדאטש יטעמעג ׳ןעגהאוו ןעדרעוו ןאפ עטייז סעד ןעכילבאל םעדגאטשראפעדניימעג ק״קד ם א ט מ א ר רעטנערעגנוא עזייוו טיא -גיה שדנורגרעט -.ןעטערטעג שיילפלעגעילפעג ןעגגאק ריוו רונ ןאד ןנעוו"׳ןעממאקעב ריוו סעיד סגאט'ןאפ ראפעב ןעטכאלש ;ןעססאל ןנעד'' רעד געוו רוצ טראד״ןאפיי׳עקירבטכאלש ברצ ןייד ןעגעוו ב י;ד1ק •הדד ו טיש - טפזהרעביא טייז רעד ןתינ ג ד י ר ׳ה סאד רעד ןייד םעד ךאד ק ה ל ןעד זניצזיוה ׳טלהאצעב סירא -עבגוא ןעטנגאק דגוא טעיוהרעביא ידגאטשירעפגוא ןעכיל םא׳קדגירג עדגע רעד טדאטש טנהאוו דנוא טצטעי טסרע הריזג ׳הריזגל סאד ףיוא רענייז';להעפעב ןירעמיהטגעגייאזיוח סאד ־עג עטעטכאלש לעגילפעג ףיוא ןעד ןייד ענייז רולפזיזה טכינ טכארבעג ןעדרעוו ׳ףראד אד רעה אזלא עטעטכאלשיעג"'םאד לעגעילפעג טסרע שזיוהכאג דנוא׳טכארבעגקירוצ זנאד םוצ ד י י ן ןעגארטעג ןעדרעוו -.ןנאק [לליא סעיד טממינ ןעד ןעצנאג גאטטימראפ ןיא ףורפשנא ״ןנאפ רעהאד ןאפ ןעד שיי־יפ םנעטסכאה ןייא א ב ע נ ד מ להא ןייז רעדא ריפ ןעגראמ .גאטטימ טסבלעז ןיא טייצסרעטניוו טזיא סעיד £גז*עגייא' י ר ה ןיאש בור רובצה ןילוכי דומעל הב ךילדנע אי״טזיא טכינ1רעדעי ןיא רעד עגאל דגוא ׳טלליוועג ךיז ןאפ עטייה ףיוא ןעגראמ .ןעהעזוצראפ ןעללאוו ריוו רעבא גיססעמפראד ־על ":וצאוולקב ןעלהאצ ריוו לעיפאז עללעבאג דנוא רעייטשסוטלוק ? ךילטנעגייא טעדייל אי סעיד ־גיצעב I ךיל איה רעראמטאס יאטפאשרענהאווני ן ׳ךיוא דגוא םוראוו עגייא עד^יסעג איד &P רעב דנעזיוט רעדעילגטימ טלהעצ ןענייק ןעדנעססאפ שגעמ _ ןעבאה ללאז - דגוא םע ןעבעג רעיה גיכלאז איד גיזעיד י -קנופ ןאיצ ריפ עניילק גנולהאצעב ענרעג עטסייל ןעטכעמ - רעד ףיוא רעד עקירב־טכאלש דגוא שנהא ץנעידיוא תקידב טשוה ־רעפ ןעהעז ׳ללאז טזיא ׳ךילפיירגעבנוא - סעיד טזיא רעבא טבינ רעזנוא אמעהט ריוו -לאוו ןעל סאלב רעזנוא ןעזעוודייל .ןרעדליש עדעי ןאיססעפגאק ןיא נ ע מ ע ט י טאה ערהיא ׳עכריק רעד טאאטש -עפעט שטאר ןעלוש דגוא רונ ריוו ןעגנירב רעפפא דנוא דגיז אז ןעססאלרעפ םאד ריוו ןיא ןענייא ןעטעדלודעג ־ב ע ט ־ה ו י ז ןעגעוואד .ןעססימ ריוו ןעריגאיטיטעפ טימעיה ןיא רעד טייקכילטנעפפא דנוא ןעכוזרע ןעד לבאל דנאטשראפעדניימעג םאד עבלעזרעד שי רעהע ןעססאלגארעפ עגאמ םאד ריוו ןייא ׳זיוהטעב ןענייא שי ו ה ׳ט ו ב ו ד י ק טשו ןיא ןערעזנוא םורטגעצ ןעממאקעב ןעללאז טימאד עזעיד עכילסימ עגאל וצ רעג״ק ןאיטארטסנאמעד עבאזרוא קבעג .ללאז איד ♦יעיטעמעג ם) י ןאמ ו ו א ל ד ש ט י ן (ן -פאה רעקיטפא ןיא ו ו י ע ׳ן טנארעפילפאה םשד ןשש^טייד ׳םרשזייק שגינאקרשד ןאפ ןשילאטיא דגוא ןשינאפשי טזיא םא .28 .Nov טיא רשטלא ןאפ 64 שרהאי .ןשבראטששג שנייז גנוגידרשעב שטגלאפרש ףיוא שינואוו םשד ןעגשבדאטשירשפ ןיא רשטסכפנייא רעשידיי ♦עוייוו ןייא) ג ע ט ו י פ ט ע ר י ו ד (.ע I סאד רענילרעב״ ״טטאלבגאט טרעפעיל ןנוא עדנעגלאפ רהעז עשיטסירעטקאראק ן ערהאוו .עטכישעג ׳ה ב ע ר נ שי ט י י >] ד ע ר ז א ה ן א י י נ ע ס ר א ב ב י נ ע ר ס ןיא ור ם ס ל א נ ׳ד עטטאה עיגאלאעהט טרידוטשי דגוא ןייז םואידוטש עטבארב ןהיא וצ ןעד ׳םסולשיטנע םוצ ק ר י ם ט ע -ג I םוהט וצ א י ב ריע ט ר טע _.£ע ןייא ראססעפארפ סנעמאנ ׳ד ק ר י ס ט ל י ע ב I ןיא ןגאב עטטאה ןהיא ןאשי םיא ערהאי! .883! רעד דמש .טרהיפעגוצ ןייטשינרעב עטללאוו רעשילעגנאווע ן פ פ א ר ר ע ר י ׳זעדרעוו טרידוטש ךאנ רענייז עפיוט עשילעגנאווע עיגאלאעהט דגוא טאה היוא םיא ערהאי .886! סאד עטסרע עשיגאלאעהט ןעמאסקע טימ -טנע ןעדגעכערפש גלאפרע .ןעדנאטשיעב ךאנ רעגינייא טייצ עטעדלעמ רע ךה רוצ ־בא גנוגעל רעד ןעטייווצ ׳גנופירפ ןאמ עטללאוו !דיא ךאדעי רעטנוא ןענעדעישרעפ -ראפ ןעדנאוו וצ םעד ןעטייווצ ןעמאסקע טבינ .ןעססאלוצ םעגייא רעד ןעטסגיטכיוו עמסינרעדניה ללאז רעד דנאטשמוא ןעזעוועג ׳ןיד ססאד ןייטשנרעב ענייק עטסעפ ׳טפנוקרעטנוא שנייק עטפעפ לעטטימצנעטסיפקע .עבאה ןייטשינרעב עטטאה ןעשיווצניא ךיוא ־עב גנוגיטפעשי ןיא םעד עכרקיסעדנאל םלא גנילגעצ רעד ןעשיילעגנאווע עיגאלאעהט -עג .ןעדנופ פ י נ פ צ ע ה ן י א ה ר ע דניז טייז םעד ׳ןעכירטשירעפ דנערהעוו רעכלעוו םייצ רעד דמושמ ךיז ןא עללא -גאטשניא ןאיצ ךיוא ןא ןעד רעטסינימפוטלוק וטימ ןעבוזעג דנוא ןענאיצאללעפא עטעדנעוו ספוהעב גנוגנאלרע רעד ׳סינביולרע איה !>, ■ •>ae- ■ftwrst* ענייז עטטיב עדרואוו: ךאדעי ללארעביא גיגעלשבא ןעדעישעב דגוא בעילב ךיוא ןייז םא •1 קרעמ ןעדנעפיול םערהאי ןא ןעד רעזיאק עטעטכירעג ךוזעגסטעטסעיאמ -הא ענ .גלאפרע ןונ טאה ןייטשנרעב םיא ־אנ רעבמעוו סעזעיד םעדהאי רעדיוו ענייא עבאנגייא ןא ןעד הטארנעכריקרעבא ־ינוא ׳טעטיירברעט ןיא רעבלעוו רע רעטנוא ־גא םערעד ךיוא סעדנעגלאפ :טגאז ךיא״ ןיב טפעפ ׳טגייצרעביא ןנעוו ךיא ךימ ;ךרוד איד ןעכילטגעפפע רעטטעלב טימ םענייא; טאלעפפא א ן ד י א ט ה י ע ר ש ו ט צ! רעפ יא י ענ ׳עטעדנעוו ד אי ןעדריוו רימ איד עפליה טבינ ׳ןעגאזרעפ איד עלדע ןעשנעמ ןעזאלנררעה ןערעיהט טבינ -רעפ ןעגאז ״ןעננאק תוריפ ןירשונה הזמ i רעד עבעיל ררעה ןייטשנרעב הטארעג ןיא גנולפייווצרעפ דנוא ןנאק טסבענ םעטסעב רעפייא טכינ ־ראפ סטראו ןעטיירש ןיא ןייז .ןעבאהראפ םעיד טזיא עגייא עכילקירדכאנ -העל ער ריפ ׳עללא איה גאטוצטייה רעדייל ךיז ןאש א ל ל צ ו גיפייה רוצ דמש! ןעםי־ירניה ׳ןעססאל םוא אווטע עססיוועג ׳ןעגנוגיטפניגעב ערעהאה ןעללעטש וצ ׳ןעטייררע עזעיד ןעררעה ןעכאמ ךאדעי ערהיא ןעגנונכער ענהא קד ׳הטריוו אד איז ךיוא םלא עטפיוטעג רעטייוו ןעדוי ׳דניז דנוא םע טללעטש ךיז ׳סיוארעה ססאד איז קנאג טסנאזמוא טעד לעטנאמ טהערדעגמוא .קבאה ןכ) (.ודבאי ןייא) פ ל י כ ט י נ ג ע ו ו א -ר רענעד אב ם יס (.טס איר ס א -ט מ א ר ע ר .הטרא עדניימעג ־סגנוהעיצעב עוייוו ןערעד ק א נ ט א ר עטריטפעצקא עגיראפ עכאוו רוצ גנוגיצנאגרע םעד -מעט סעראקלעפ ןענייא ןעטסיםסאב סנעמאנ שי לאוי ׳ב ןעד ןהאז סעד -.טס-יוטפיל רעשיולקימ .סראטנאקרעבא בלאווש םהאנ ןאפ רעד עדניימעג ןענייא ססושראפ ןאפ 82ןענארק דנוא דריוו טייז םעד .טססימרעפ ברה לודגה ד ז ו ם מ א ן רפוס ׳ל״צז געניבבאר עד ס דומלת הרות סענייארעפ ןיא טסעפאדוב טזיא םוי ׳ב אציו ךאנ רעגיגאטטכא טייהקנארק .ןעבראטשיעג א) י ב ע ר ד ע ר ג ר ו פ (.ט סעד ראפ 2 י א ה ר ע ןענעבראטשרעפ מ א ז ע ס ע ה ר ל י ך םעיל ןעססעד עילימאפ ענייא ק א פ ע ל ל ע א ר ט י ג ע לשפפוק ךילטנשגשלשג.ןשיוברש ןשססשד עטעטלאטשינארעפ רעטסעפאדובאיד הרבח ק ד י ש ה ןעססעד סשזערפ ךילרהע ראוו דנוא רעד ךיז ךרוד -גוא עגילהאצ ןעטאהטלהאוו רענייא -רעסיוא ןעכילטנעדרא טאטילארעביל וצ ןעיירפרע ׳עטטאה עגייא ׳רעייפקנעדעג רשכלעוו איד עטסארג עשידיי ןעטייקכילנאזרעפ רעד טדאטשיטפיוה .ןעטגהאוואייב ריוו) ןעמדיוו ןעזעיד ןעגילאמעהע ןעלדע דגיירפנעשינעמ ןעד ריוו ךילנאזרעפ טננאקעג דנוא ןאפ ןעססעד ץעטאהטלהאוו ריוו לעיפ ץעלהעצרע ׳ןעננעק ןענייא -ידאוו (.ףורכאנךעמ איד .ץאיטקאדער י הל ד ישי ד״ב ה ע בייי ד ״'יי, פ א ב ר -י- טנאק ןאפ לא רעל ל י אי (תורטע טפיוקרעפ םיא סקירבאפ עזיירפ דגוא טרהיפ םיא עססערטגיא רעד תורטע עללא -טאג ןעגגוט ט ל י ת י ט םוצ זיירפעקירבאפ רהעז גילליב .טעגכערעב ראמטאס .עססאנ-יצניזאק ןעטסאקפעירב רעד .ןאיטקאדער ןרדעה ׳ה ןיילק יוטנאס í קבאה איז קנאד *ייפ םערה.א שנואווקילנ ךילססאלנא ןניגעב רעה .טטאס .גללא .דיי ׳גנוטייצ ריוו ןעננעק ךאדעי איד ג.ולד:אדרעטנוא רעטנוא ^יעט^ט עד״ המ ״בושתש טבינ ׳ןעכילטנעפפערעב אד רירו ןיא רעדעי -ביר גנוט קמטאקללאפ גיגנעהבאנוא ןיד .ןסללאוו ׳ר השמ ׳דלאוונירג .ןידראוו-פארג רחיא5 טיינלא טעהטארדעפ ראווצ עשיטסיליטש גנודליב טזיא ךאדעי ןעגעוו ערעעל םעד סעטלאהניא טבינ .ראבריצילבופ :הדיה ינש םידימלת ויה ול ׳ת״רל דחא י ו נ ה ייחאו ,ןימינב לאש תא ותב הזיאל םהינשמ הצרת אשנהל איהו התנע וינפל הרישה תאזה ♦ ירוהא תיבה שי ינש ׳םיגד תמועל םיה םה I >םיגצ דהא גדכ לש ׳הנוי דהאו נדכ לש ׳ןתיול הז היהי יל ,ןתהל החטשל .ןוששלו Verantwortlicher Redacter; Israel Klein.