Szabad Földműves, 1973. január-június (24. évfolyam, 1-26. szám)

1973-01-27 / 4. szám

К ŰL IF ÖLD II PONTYOK termálvízben való nevelését próbálják megoldani az Omszki Mezőgazdasági Inté­zet kutatói. Kísérleteik so­rán kimutatták, hogy a ponty sokkal gyorsabban fejlődik és szaporodik a termálvízzel telt halastavak­ban, mint más természetes vízmedencében. Omszk környékén már ku­tatnak halgazdaságok létesí­tésére alkalmas termálvíz után. —APN— A GYOMAI VIHARSAROK HISZ ÚJDONSÁGA A halászcsárda udvarán a Jó idő beálltával nádtetős, oldalt nyitott — úgynevezett — „karámot“ létesítettek. Egy 20 méter hosszú asztal mellett fatönkön foglalnak majd helyet a vendégek, akiknek halat, hagymát, sza­lonnát, kolbászt szolgálnak fel, s ezt maguk szabad tűz­helyen süthetik meg. A fo­gyasztók bicskát is kapnak, beleégetve a „Halászcsárda“ hévvel, s ezt elvihetik ma­gukkal. Mivel a megyeszék­helyen nincs keszegsütő, Ilyet is nyitnak. Akárcsak tavaly, az idén is akarnak szállítani a boltokba frissen Sült keszeget és rántott ha-' lat. Népszerűvé szeretnék tenni a növényevő halakat, a busát és az amurt, s szál­lítanak a megrendelőknek kárászt, halkocsonyát, saját készítésű ruszlit és halfa- . sírtot. (Bekésmegyei Népújság) A HALÁSZ JOGAI ÉS KÖTELESSÉGEI A halászati és környezet­­védelmi politika világszerte egyre nagyobb jelentőségre tesz szert. Ez érthető is, mert a szennyezett víz nem­csak a halakra, hanem az emberre is egyre nagyobb veszélyt jelent. Bár a halá­szatnak és a környezetvéde­lemnek, ha felületesen néz­zük, nagyon különböző a feladata, a két ágazatnak mégis sok közös vonása van. A halász a vizek védelmé­vel, környezetvédelmi fel­adatot is végez. A halászok ■ állandó nehézségekkel küz­denek a víz szennyeződése miatt, most remény van ar-, ra, hogy a környezetvéde­lem fokozzza a vízszennye­ződés megakadályozását. A . Vizek mellett élő ember mindig természetes jogot formált a halászatra és ezt a jogot mindenkor fenn is fogja tartani. Ezzel a joggal azonban egyre több kötele­zettség is előtérbe kerül. —szi— ••él volt azon a nevezetes ■ napon, ha Jól emlék­szem február 6-a. Szépen sütött reggel a nap és a hideg sem volt túl dermesztő. KI lehetett bírni, mert nem volt több mí­nusz 7—8 C foknál. Februárban az ilyen időt szépnek lehet nevezni és bi­zony csábítja is már a termé­szetbarátokat, főleg a halászo­kat. Kinéztem az ablakon, de nem volt szándékomban halász­ni, azonban a széltelen, csen­des, napos idő lassanként mégis arra az elhatározásra bírt, hogy kimenjek. Reméltem, hátha sikerül egy-két szebb dévér­­keszeget fognom. Aki tudja, hogy milyen a halászszenve­dély, az meg tudja érteni akkori hirtelen elhatározásomat. Vettem a hátizsákomat, a benne lévő hálóval és egyéb felszereléssel, valamint a teljes emeltyűszerkezatet a hosszú emeltyűrúddal, a kányákkal és a hozzávaló többi tartozékok­kal, melyek használatára meg­volt, de megvan ma is az enge­délyem és gyalogosan útra kel­tem. Előbb átballagtam a Vágduna betonhídján és elindultam az ősi folyó balpartján lefelé, a harcsási partok irányába. Utam vadregényes sokszáz­éves óriási fűzfák és szurkos­nyárfák, valamint különféle bokrok között vezetett. A bok­rok egyikén-másikán már az ágak zöld duzzadása látszott, a fűzfabokrokon pedig már a ta­vaszi barka rügyei is mutatkoz­tak. A part itt eléggé magas és szaggatott, melynek tépett agyagos földjéből alámosott gyökerek, évszázados fák nem egy helyütt zuhantak a folyóba. Hát ilyen helyen álltam meg ■ és rakodtam le felszerelésem­mel, ahol a víz eléggé mélynek látszott és úgy halászszemmel felmérve a helyzetet, némi ha­lat is ígért. Hogy az emeltyükánvák és a háló rászerelése — beleértve az emeltyűrúd és csomós húzó­kötél hozzákötését is — nem tartott sokáig, mert fűteni kez­dett az izgalom és a vágy, hogy az első húzás alkalmával le­gyen benne hal. Kiemeltem a hálóm és... persze üres volt. Megint merí­tettem és megint kihúztam, megint üres volt. E művelet harmadszori ismétlésekor vég­re megtört a varázs, mert a hálóm fenekén olt ficánkolt egy félkiló körüli súlyú ezüstö­sen csillogó dévérkészeg. Felélénkültem, hogy most már , legalább nem kell szégyenkez­­• ve hal nélkül hazaballagnom. Növeltem fizikai tevékenysé­gem és gyorsan egymásután gyakran emeltem ki a hálót. A fokozott igyekezettől egy kissé felmelegedtem, azért új­ból vízbemerítettem a hálót és kissé megpihentem. Figyelme­sen nézelődtem és azon tűnőd­tem, hogy a halászatban miért nem lehet a szerencsét kierő­szakolni. A víz a hálóm körül csobogva csendesen örvénylett, különben csend volt, igazi sej­telmes csend. Csak a mögöttem álló bokrok sűrűjében csicse­regtek a különféle madarak. Cinkék, verebek és ki tudja még hányféle apró madár. Itt­­ott varjak szálltak át a fejem felett. Károgásuk talán a ta­vasz jöttét jelezte. A fejem fe­lett az ég felé merészen nyúj­tózkodó ősi fák ágain harkály kopácsolt halkan. Elgondolkoz­tam, és bevallom el is bámész­kodtam a szunnyadó természet élő jelein. Aztán a víz lakói is felélén­kültek és egymás után úsztak hálómba a különféle keszegfé­lék. Volt már a szákomban vagy három-négy kilóra való is belőlük és úgy gondoltam, hogy ez elég is lenne mára. De mintha valami űzött vol­na — ilyen a halászszenvedély — így aztán maradtam. Gondol­tam, hogy húzok még néhány­szor, mert a szép időjárás a ta­vaszt juttatta eszembe. Ismét nekiláttam hálóm ki­emeléséhez, de sehogy sem si­került, elakadt mint a „csők“. Aztán huzigálni, emelgetni kezdtem az emeltyűrudam felső végére kötött jó erős, csomós elkészítése hibamentes legyen. Nem volt semmilyen hiba, nem szakadt el semmi sem, még a vékonyNfüzfaágakból készült kánvák sem törtek össze, mert ezek hajlékonyságuk következ­tében sosem törnek, inkább csak hajlanak és ez fontos egy­­egy nagyobb hal leküzdése al­kalmával. Nem lehet ugyanazt mondani a legkorszerűbb alu­míniumból készült kánvákról. Ezek merevek és nem segítenek kifárasztani a halak királyát, a harcsát. Az izgalomtól megizzadva, kissé kifújtam magam. Majd amikor ráeszméltem, hogy a fe­lettem lévő magas part végett egyedül nem sokra megyek, ki­áltozni kezdtem segítségért. Nemsokára hárman is jötlek segítségemre, mégpedig Pa­­duezky, Kovács és Mészáros barátaim — kiknek segítségével sikerült a hálóval szorosan ösz­­szefogott halat' a magas part száraz téli füvére fektetni. A hal az enyém lett. Aztán a hátizsákomban mm-Életem legnagyobb hala: a februári harcsa vontatókötél segítségével, de.az sehogy sem akart elindulni. Mintha megbabonázták volna. Meg voltam győződve arról, hogy hálóm elakadt a vízalatti nagy facsönkök ágas-bogas gyökérzetén. Aztán úgy éreztem, hogy mégis szerencsém van, mert hálóm közben lassan engedett azon szívós kívánságomnak, hogy azt mindenáron kiemel­jem, kiszabadítsam a vízalatti csönkök fogságából. Bár csak lassan és nehezen, de állandóan emelkedett felfe­lé, aminek igen örültem. Már a háló felső részét, a hálót a kánvákkal összekötő vastag zsinórt, az úgynevezett eret is megláttam a víz felett, s csak ekkor láttam meg, hogy hálóm alján ott terpeszkedett egy ha­talmas, közel két méter hosszú­ságú bajuszos harcsa. Szent ég ... kiáltottam fel a meglepe­téstől. Tehát nem csönköt, ha­nem ezt a szép halat emelte ki hálócskám. Szerencsére halain nem volt még olyan eleven és vad, mint nyáron szokott lenni, mindösz­­sze három támadást indított megszabadulása érdekében. De hálóm oldalfalai és zsinórjai bírták a támadást, mert jó anyagból készültek és főleg azért, mert azt Paduczky Miska készítette _ mesterien. Ugyanis nagyon fontos dolog az ilyen válságos percekben, hogy a háló anyaga, annak jó dig készen tartott szakot rá­húztam a fejére, átkötöttem és vállra véve felballagtam vele a Vág-hídra. Szerencsére bicikli­vel szembe jött velem Nagy Sa­nyi barátom, aki megengedte, hogy nehéz zsákmányomat rá­­tehessem csomagtartójára. Em­lékszem, milyen mulatságos lát­ványt nyújtott, amint a teherrel mentünk hazafelé. Gyerekek futkároztak utánunk és minde­nütt híresztelték, hogy Miska bácsi mekkora harcsát fogott. Nem mondom, a szállítás nevet­séges is lehetett, ugyanis a szákból vagy 76 centiméternyi hosszan lógott ki a harcsa nagy uszályos farka. Persze, otthon is nagy volt az öröm és a meglepetés. Fele­ségem és a gyerekek örümrival­­gásban törtek ki. Persze a ha­lászbecsületem, meg általában a halászok becsülete is meg­nőtt. Nem mondták aztán már soha többé, hogy te csak azért jársz halászni, hogy ne legyél otthon! Megmértük a halat. Először méterrel s megtudtuk, hogy 170 centiméter hosszú volt. A má­­zsálásnál még jobban megle­pődtünk, mert pontosan 40 kilót nyomott. Szép halacska volt. Kívánok ilyen halat minden horgásztársamnak, legalább egyszer életében. VÖRÖS MIHÄLY elbeszélése nyomán feljegyezte: Л HOLCZER LÄSZLÖ Q Komárno (Komárom) A SZABAD FÖLDMŰVES MELLÉKLETE Л CSKP XIV. Kongresszusá­­” nak, valamint a SZKP XIV. kongresszusának határo­zatai vadászberkekben is vissz­hangra találtak. A vadászok is gondolkoznak azon, miként le­hetne ezen határozatokat való­ra váltani. Feladataikat Szlová­kia vadászat-fejlesztési kon­cepciójában fektették le 1975-ig, amely az 1985-ig esedékes táv­lati kilátásokat valamint a 2000-ig vázolt előrejelzést is tartalmazza. Ezt a koncepciót a SZSZK mezőgazdasági és élel­mezésügyi miniszterének kollé­giuma jóváhagyta. Mindkét kongresszus a nép­gazdaság valamint az emberről történő általános gondoskodás és életszínvonal emelés továb­bi fejlesztésének előirányzása során kifejezésre juttatta a ter­mészetes környezet javításának szükségességét, továbbá a ter­mészet nyújtotta értékek jobb kihasználásának fontosságát. A vadállomány, amely az élő ter­mészet szerves részét képezi, ésszerű létszámszabályozás ese­tén jelentős mértékben hozzá­járulhat a cél eléréséhez. Alap­jában véve arról van szó, hogy a természetadta értékeket, ame­lyek a vadászat szakaszán ren­delkezésünkre állnak, az ember szolgálatába állítsuk és minden lehető eszközzel fejlesszük, hogy a további generációk ré­szére megmentsük azokat. Bár a vadászoknak nincsen befolyásuk a természetes felté­telekre egyes vadfajok vonat­kozásában, nem áll módjukban a civilizáció negatív jelenségeit megakadályozniuk, viszont ja­vítani tudják a vadállomány életkörülményeit, védeni képe­sek azt, továbbá irányítani ki­választásukat és megelőző in­tézkedéseket tenni a betegsé­gek terjedése valamint külön­féle mérgező anyagok felvétele ellen. Persze az egyes intézke­déseket a mezőgazdaság, az erdő- és vízgazdaság fejlődésé­nek érdekeivel összhangban kell megtenni. Ezidáig a vadászat szakaszán nem kis munkát végeztünk el. Lényegesen fokoztuk az összes vadfajok állományát, a lövészet színvonalát, s nem különben a kinológia valamint a vadász­­területeken folytatott gazdál­kodás szintjét. A vadászattal kapcsolatos ismeretterjesztést bővítettük, konszolidáltuk a szervezet belügyeit és megte­remtettük az előfeltételeket a vadászat további fejlesztésére, ahogyan azt Szlovákia vadászat­fejlesztési koncepciója megkí­vánja. A koncepció kidolgozásához a természetes feltételek részle­tes tanulmányozását követően láttunk, miközben a jövőbeni a vadászterületeken végzett gazdálkodással, azok védelmé­vel, a lövészet fejlesztésével, a kinológiával, a vad értékesíté­sével, a tudomány és a kutatás eredményeinek hasznosításával és az ismeretterjesztéssel kap­csolatban álló kérdésekre. A koncepcióból eredő igen fontos feladat a vad törzsállo­mányának számbeli szabályo­zása és állandósítása. Sokhe­lyütt a vadállomány a szab­ványban kivántnál nagyobb. Ezzel az egyes biotopukban a biológiai egyensúly megbom­lott, s a vad mezőgazdasági és az erdőgazdasági kultúrákban nagy károkat okoz, romlik egészségi állapota és a trófeák minősége. Szükséges a vadállomány szabványban megállapított szá­mának elérése, ezért Szlovákia területén csökkenteni 4kell a szarvasállományt 27 OOü'ről 20 í. szám 1973. JANUAR 27. • A TARTALOMBÓL 0 Szerződéses viszony... 0 Téli vadetetés 0 Gátoljuk meg a terjedő veszettséget 0 Vadásznaptár — február © Készítsünk odúlakásokat! Víztároló medencék mint horgászkörzetek A csuka veszte Tapasztalat teszi a mestert ^ Külföldi vizeken £ Életem legnagyobb hala: a februári harcsa Szerződéses viszony jó együttműködésének záloga a mezőgazdasági- és a vadászszervezetek fejlődésre vonatkozó hatások és előrejelzések, a vadászat helyzetének, küldetésének s nem utolsó sorban a társadalmi kö­vetelmények figyelembevételé­ből indnltunk ki. A koncepció megoldást mutat az egyes vad­fajok valamint törzsállományok körzetesítésére, az élelmezés feladatainak megoldására, a tenyésztési kérdésekre és az állategészségügyi gondoskodás módjára. Feleletet ad azonkívül a vadászati jog gyakorlásának tervszerű kivitelezésére, főleg 0 Atm i Az a 16, hogy kenős a hő.-öt­ezerre, miközben az évi pro­dukció 5000 db lenne; az őzál­lomány 77 000 darabról 70 000 darabra történő csökkentése kívánatos évi 17 U00 darabot számláló kitermeléssel; a dám­vad jelenlegi 1700-at számláló állományát 2000-re szükséges fokozni, évi 500 db kitermelé­sével. A vaddisznóállomány je­lenlegi 10 000-et kitevő meny­­nyiségét optimálisan 7000-re kell csökkentenünk, évi 5000-es produkció elérésével. Maximális mértékben kíván­juk kihasználni az aprúvad ré­szére nyújtotta természetes fel­tételeket is. A nyúl esetében a jelenlegi 400 G00-et számláló ál­lomány fenntartása látszik ész­szerűnek, évi 300 000 nyúl pro­dukcióval; a jelenlegi 430 000- ben megállapított fogolyállo­mány 500 000-re történő foko­zása kívánatos, évi 230 000 fo­goly kitermelésével. A fácán természetes körülmények közöt­ti 230 000-es állományának, va­lamint a farmszerű tenyésztés­ből származó 12 000 db számá­nak fenntartása látszik helyes­nek, évi 217 300 fácán produ­kálásával, amiből 70 000 db a farmokról származna. Kellő gondoskodásban része­sítjük a jövőben is a ritka vad­fajokat. A medve létszámát a­­zonban csökkentenünk kell, te­kintettel az általa okozott ká­rokra. A túzok esetében na­gyobb gondot kell szentelnünk a rendelkezésére álló takar­mányalapra. Egyik fő feladatunk a vadász­­területek határrendezése, főleg az adott helyen optimálisnak tekinthető területnagyság fi­gyelembevételével. A múltban a vadászterületek kialakítása so­rán hiányosságok is előfordul­tak. A vadászterületek határát rendszerint, a vad tenyésztésé­nek érdekeitől eltérően a ha­szonélvezők vagy a vadászterü­letek kezelői hatásköre alatt lévő területek kataszteri hatá­rai képezték. Az 1902-ben jóváhagyott va­dászterületeken számtalan vál­tozás következett be, főleg utak építése, villanyvezetékek léte­sítése, vízgazdasági létesítmé­nyek üzembe állítása, lakótele­pek építése következtében, sőt megváltozott az akkori növény­zet összetétele is, további tago­sítást hajtottak végre stb. Mind­ezek következtében a vad éle­iének biológiai feltételei is megváltoztak. A vadászterületek eddigi el­rendezéséből kiindulva nem hajtható végre célszerű vadte­nyésztés. nemesítés, védelem és vadászat, tehát tervszerű és fejlődést mutató gazdálkodás. Az elmúlt 1972-es év december 31-vel a legtöbb szerződés ér­vénye megszűnt, amely a va­­dászjng gyakorlásának átruhá­zására vonatkozott. Ojabb kivé­­(Folytatás a 12. oldalon4