Szabad Földműves, 1968. július-december (19. évfolyam, 27-52. szám)

1968-12-21 / 51-52. szám

izgő-mozgó emberke Lajos. ■ Busa tejű, csupasz képű, széles mosolyú. Mint egy törpe­harcsa. Jár-kel köztünk, új helyeket, zamatos lehetőségeket keres. Ahogy a törpeharcsa lehet a postás a hal társadalomban, La­jos a hírszerző a brigádunk­ban. A Kovács-fiú 10 perc alatt 2 db 2 kiló 70 dekás pontyot fogott paprikás kenyérrel. Az érdészlaknál valami vén dög harcsa majdnem elvitte a boto­mat, engem is berántott a Du­nába.“ Mindent elhisz a halá­szoknak. Csirkebél, büdös máj, ez mind volt már a horgán. Az összehordott horgásztitkokba minket is beavat. Ilyenkor diadalmasan néz szét, a szája széles mosolyra nyúlik. Mint egy fáradhatatlan, életnek őrülő törpeharcsa. Idegen azt hihetné, hogy a zsákmány úgy ragad Lajoshoz, mint szétszórt pehely a méz­hez. De mi még valamire való halat nem láttunk Lajos hor­gán. Épp a minap tettem fel a kérdést Elemérnek: emlékszik-e hogy valami tisztes halat fogott volna Lajos? Azt válaszolta, biz’ ő nem emlékszik. De azért jelszava, amit unos­­untalan hangoztat: „Horgászni tudni kell!“ Mindent tudni akar, de csep­pet sem halad a korral. Még most is Toldi Miklóshoz illő, hosszú dorongbotokkal csúfos­­kodik, ökölforma ólmokkal-hu­­zaljain. Kapás észlelésekor úgy vág be két marokkal, hogy a küszrajok ijedten spriccelnek szét az öregbambusz reccsené­­se nyomán. Számtalanszor oktattuk, ne tegye csúffá a brigádot ósdi szerszámaival. Megszívlelendő leckét adhattak volna neki a modern felszerelésről a brigád egyik tagjának 10-es, legfeljebb 20-as zsinórt tűrő, pehelyköny­­nyű kanadai botjai, Elemér bur­kolt dobú francia Startja, vagy az én mindent balint megfogó körömvillantón. De a példa nem ragadt, Lajos a régi maradt. Mi lassan beletörődtünk, legfeljebb megmosolyogtuk. Hogy mégis írok Lajosról, annak hatalmas oka van. Egy gyönyörűséges szép őszi napon történt Az ég fátyol­­szerűen, csodálatosan enyhén kéklett felettünk. A Dunára haj­ló parti lombokat már valame­lyik nap megcsípte a dér. Sej­tetni engedték, hogy nemsoká­ra a szép haldoklás ezernyi szí­nére bomlanak szét. Az ugyancsak fátyolszerű fi­nom tejköd már felszállt a víz­ről. Az őszi Nap jóleső ciróga­tással áradt a füzes és a ki­mondhatatlanul hékés horgász­szív körül. Mellettem Elemér, az ő balján János bátyánk bot­jai szakavatottan meredtek a víz fölé. A szomszédok is itt ütöttek tanyát. Kiszaglászták, hogy a süllőkirályt üldözzük. Eleinte ránk se hederltettek, szinte kérkedtek tudományuk­kal, de mióta az eredményesség mérlegének nyelve felénk bil­legett, rá-rácsaptak állásaink­ra. Lajosban azért volt annyi jó érzés, hogy ilyenkor távolabb telepedett le, mintha nem is közénk tartozna. Nem akarta hírnevünket múlt századbeli felszerelésével bemocskolni. — Mégis van benne brigád­becsület — szólt át hozzám Elemér, és Lajos felé bökdö­­sött, aki egyedül a kanyar leg­végén, a hozzáértőség látszatá­val emelgette hatalmas póznáit. De nem soká lehet valamit (vagy valakit) véka alatt tar­tani. — Nem Önök közé tartozik ott, az a horgásztárs? — tette fel az átlátszó kérdést az egyik fényes üvegbotú sporttárs. — Mintha máskor is láttuk volna már — kíváncsiskodott. Elemér ügy tett, mintha nem hallotta volna a kényes pon­tunkat érintő kérdést. így sze­gény Lajost tovább sikerült el­lepleznünk. Valami ősi ízt idéz az, hogy az öreg folyó kövezett, rőzse­­kévékkel aládúcolt partja mel­egy-két unokáját támadásra ingereltük, s meg is fogtuk. De hogyan bánjunk el a Királlyal? — Próbálkozzunk fenéken — tanácsolja Elemér. Megcsinál­juk, de hiába. A kövek miatt elakadunk, vagy ha nem, akkor sem nyúl hozzá. Fél szemmel a szomszédokra sandítgatunk, nincs-e valami­lyen újabb módszerük. Ha csak az nem számit újnak, hogy vagy ötféle csalihallal kísérleteznek, nagy a választékuk. De minden hiába, a Süllőkirály vígan rabol tovább. Két órai ádáz munka után viszonylagos csend terül az őszi verőfényben fürdő folyóra. Ügy véljük, Királyunk is jóllakott, már csak egyszer tartotta fogas száját az ijedtében levegőbe ugró, s tehetetlenül pont a szá­jába aláhulló áldozatnak. Az őszi táj gyönyörű, a víz eléggé tiszta, a kék égbolt tük­röződik benne. A haldoklás előtt álló lombok hallgatnak, Lajos es a süllőkirály lett vontatjuk, süllyesztjük a csalihalat, vagy úszó alatt kí­náljuk fel, ahol csendesebb a kövek között keringő víz. Ma meg kell fognunk a Süllőki­rályt. Így neveztük el azt az egyik, fülsértőén hangos rab­lót, amely ezen a gyönyörű őszön ki tudja hányadszor bor­zolja idegeinket. A versenyláz is hevíti őszi pezsdülésünket: inkább mi fogjuk ki, mint szom­szédaink. De ravasz ám a süllő, külö­nösen ez, a Király. Ha itt dobsz csalit neki, odább loccsantja fel a vizet, ha odamégy, ott bukkan fel, ahol eredetileg hiába leselkedtél rá. Hosszabb csend után megtörtént, hogy szemtelenül pont előtted köpi arcodba a vizet. Az úszó alatti csalilhalacska, ha beléütközik, akkor se kell neki. Néha úgy érzem, a vontatott csalihal a testének verődik, mégsem kap­ja be. A süllő valóban az óva­tos ravaszság, vagy a ravasz óvatosság mestere, királya. Elemérrel haditanácsot tar­tunk: kövessük csak szigorúan az útját! Hol van, mit csinál, ha csendben van? Ügy véljük, mélyen, a legalsó rőzsecsomók kiálló gallyai közt van a mene­dékhelye, innen támad. De miért nem kapja el a csaliha­lat, amelyet éppen a lesőhelye előtt vontatunk, úsztatunk? Hi­szen ezzel a halacskával min­den porcikányi helyet megkere­sünk, letapogatunk. Vontatjuk lassan és gyorsan, a villanás­­szerűséggel már akár a mély titokzatosságban pihenő, jóllakott Süllökirály. Szomszédaink most kezdenek tízóraizni, konzerveket nyito­­gatnak. Botjaikra rá se hederí­tenek, mint ahogy mi is felha­gyunk már minden reménnyel. Egyikük hangosan felkacag: nyilván Lajoson pihent meg a tekintete, aki mit sem törődve a világgal, mered még mindig a Toldirudak fölé, a tisztes tá­volban. A kacajba félreérthe­tetlen gúny, becsmérlés ve­gyült. Felsült a brigád, annyi szent. Már az utolsó falatokat nyomják le a szomszédok, de ím, azok egyszeriben megakad­nak a torkukon. Lajos felé kap­ják fejüket, ahonnan gyanús csapkodás hallatszik. Igen, a vizet suhogtatja Lajos a Toldi­­dárdával, s úgy ugrabugrál, mint az indiánok. A rudat időn­ként eszeveszetten rángatja ke­zéből valami a víz tükre fölé, ő elesik-botlik-tápászkodik az éles kövek között, s egyszer a vízbe roggyan térdig. — Megfogta a Királyt — mondja valaki, inkább sóhaj­­szerűen, álmétkodva. — Ezt a mázlistáit Mi meg azon szurkolunk, Ihogy övé legyen, ami még egy­általában nem az övé. Egysze­riben testvérünknek érezzük. Még nem láttunk soha nagy halat akasztani, fárasztani, csak most adjon neki erőt, észt a horgászok védőszentje. Lajos két marokra fogva a petrencerudat, birkózik a lát­hatatlannal. S amikor az a le­vegőbe szökken, Toldi-inódra még erősebben markolja a ru­dat. A kopott orsó rozsdás csi­ga módjára csikorog, amikor a Süllőkirály húz. Merthogy ő volt, a Süllőkirály, abban szin­te biztosak voltunk. Kőbe merevedett lábunkat feltépve szaladtunk Lajos felé, hogy segítsünk neki. De inkább csetlés-botlás volt a sietésünk, mint nyargalás. Elvesztettük lendületünket, a kövek közé estünk, aztán feltápászkodva tovább bukdácsoltunk, mivel­hogy Lajos oly hirtelen a szí­vünkhöz nőtt. — Engedj zsinórt nekil Csak nyugodtan! Ne ugrálj, mint a bakkecske! — adtuk a jó taná­csokat futás közben. Nagy megrökönyödésünkre Lajos puszta kézzel közelített az óriási fogas szájához, ame­lyet a kövek rései közé szorí­tott már. Kinyújtotta tenyerét, s négy ujját összezárva dugta azokat a kopoltyúrésbe. Mire fújtatva megálltunk, már fél kézzel tartotta maga előtt a ha­talmas süllőt, amely a lábfe­jétől éppen a derekáig ért. — Horgászni tudni kell! — mondta arany flegmával. Mi csak bámultunk, mennyire nem ismertük eddig szegény Lajost. Elmagyarázta, hogy az ólom­bunkót cérnára fűzi (ha elakad se kár) s a csaliihalat a fenék fölött 80 centire köti páternosz­­teres élőkén a főzsinórhoz. Ha fenéken van a csalihal, elfek­szik, a víz sodra oldalára fek­teti. Nincs természetes helyzet­ben s a süllő elkerüli. A víz közt ellenben, a derékszög alatti páternoszteres élőkén, szinte mindig természetes hely­zetben van, áll vagy úszkál, folyással szemben. Süllőkirályunknak ez lett a veszte. Lajosnak, a „törpeharcsának“ pedig, éppen az általunk oly sokat űzött Süllőkirály hozta meg a becsületét, s vele együtt a mienket is. A merész nyak­fogásról is kiderült: suttyó ko­rában 20—30 kilós harcsákat is segített kiemelni a halászok­nak. E naptól kezdve magunk kö­zé vettük s nem engedtük töb­bé, hogy „tisztes távolban“ hor; gásszon a brigádtól, amely egy test, egy lélek mindenkor. ZONGOR ZOLTÁN