15273. lajstromszámú szabadalom • Kormányozható léghajó

zott (w) kormányt tartó (vl v2) koszorú | belső fogazása kapaszkodik. A közös ten­gellyel bíró (ul) és (u4) tárcsák (x) lánez­kerékmű (5. és 7. ábra) és (xl) forgattyú segélyével forgathatók, (xl) forgattyú az (f) oszlopra szerelt (y) tárcsával rögzíthető, melybe az (x2) forgattyú eleresztésekor az (x4) rúgó hatása alatt lévő (x3) csapszög becsappan. Miután a léggömböt (d3) tömlőn elegendő gázzal megtöltöttük, a (z) nyergen ülő em­ber (rl—r4) szárnyakat fölfelé irányítja és (g3) lábítót lábaival forgatván, a láncz- és kúpkerékáttétellel a szárnyakat egy emel­kedő csavarvonal irányában forgatja. A szár­nyak ezen mozgása következtében a lég­hajó emelkedik és a léggömb (bl b3) lap­jaira nyomást gyakorolván, hátsó része le­felé nyomatik, míg előlrésze, t. i. hegye föl­felé irányul, úgy hogy a léghajó ferde hely­zetben emelkedik föl. Ha a megfelelő magasságba ér (rl r4) szárnyak tengelyét majdnem vízszintes hely­zetbe hozzuk s ekkor a léghajó vízszintes irányban mozog. Ezen mozgásnál a kormány mindig hátul van. Ha jobbra vagy balra aka­runk fordulni, a kormányt és (rl—r4) szár­nyak tengelyét is a megfelelő irányba ál­lítjuk. Ha le akarunk szállni, a szárny tengelyét lefelé irányítjuk, és a szárnyakat ellenkező irányban forgatjuk. A hajtóláncz ha esetleg elszakadna, ak­kor a léggömbben lévő gáz egy részét ki­bocsájtjuk és a szárnyakat fékezzük, mi ál­tal ezek ereszkedő ernyő gyanánt az esést tetemesen meglassítják. SZABADALMI IGÉNYEK. 1. Léghajó, jellemezve a holt súly kiegyen­lítésére szolgáló, megfelelő mennyiségű gázzal megtöltött léggömb és az evvel összekötött és minden irányban forgat­ható (e) keret által, melyben állítható szárnyak és ezek forgatására szolgáló hajtómű van elhelyezve, továbbá jelle­mezve a keret függőleges tengelye kö­rül minden irányban forgatható (w) kor­mánylapát által. 2. Az 1. igénypontban védett léghajó, jelle­mezve a szivaralakú léggömbön alkalma­zott függőleges és vízszintes (bl b2 b3) lapok által. 3. Az 1. és 2. igénypontban védett légha­jónál a gömb és keretnek (dl) gömb­csukló által való összeköttetése, melyen a gömb gázzal megtöltetik. 4. Az 1. igénypontban védett léghajónál al­kalmazott minden irányban állítható (nl) tengelyre és (ol) hüvelyre erősített és forgatható (ql—q4) szárnykerekek és ezek között ferde irányban elhelyezett (rl—r4) szárnyak által. 5. A 4. igénypontban védett szárnyak for­gatására szolgáló szerkezet, jellemezve a (z) nyeregről forgatható (g3) lábítóval forgásba hozott (gl) lánczkerék által, mely láncz- és kerékmű közvetítésével a szárnyakat megfelelő irányban forgatja. 6. Az 1. igénypontban védett léghajó kor­mánya, jellemezve (w) kormánnyal ösz­szekötött és belső fogazással ellátott (vl v2) koszorú által, mely (xl) forgattyú, (x) lánczkerékmű és (ul—u7) tárcsák közvetítésével forgatható. (2 rajzlap melléklettel.) PA L LAS RÉHZ VÉN YTÁfiS ASÁG NYOMDÁJA FUDAPBSTEfJ