Fazekas Rózsa: Gróf Károlyi György naplófeljegyzései 1833–1836 - A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Levéltár Kiadványai II. Közlemények 26. (Nyíregyháza, 2003)

Károlyi György utazása Itáliában és Keleten (1833. december 2. — 1835. június 7.) - 8. Utazás a Níluson Kairótól Vádi-Maifáig és vissza

éjszakáztunk csak öt óra járás Luxorig. De szerencsétlenségünkre egy szigeten kötöttünk volt ki az estve, és így ezen projectumot abba kellett hagyni. Nagy nehezen a másik partra mentünk által, és ott egész délig a hajónkat vontatták, mikor a nagy hőség miatt (a termometrum 89 Fahrenheit-fokot 186 , vagyis 31,66 C-ot mutatott árnyékban), meg kelletett állnunk, és a hajós nép egy szép datolya­erdő árnyékában kipihent. Mink egy kevéssé vadásztunk, én egy paradicsommadarat lőttem. Egypár óráig magunkat mulatván vissza­tértünk a hajónkhoz, és nagy örömünkre egy jó szél kezdett fújni, melyet használván csakhamar útnak indultunk, és most várva várjuk, ki köztünk látja meg először Karnak és Théba, a száz kapus város felséges omladékit. Öt óra tájban Karnak propylaeumát láttuk és Luxor templomait napnyugatjakor láttuk meg, de már késő volt, mikor a bal parton Théba minái [romjai] alatt kötöttünk ki. Korán reggel szándékozván ezen parton fekvő régiségeket megnézni. Október 17. Mihelyest virradt, kimentem, hogy mentül előbb ezen classicus földet, ha csak hamarjában is megnézhessem. A legköze­lebb a víz partjához egy régi templom, melynek neve Deir 187 és a Gornoe falu. Ez meglehetősen conservait statusban [jó állapotban] vagyon 188 szép hyerogliphákkal, noha nem oly tökéletes munka, mint Dendera, kirakva falai. A porticuson 5 oszlop még egészen megállanak, a hatodik már leomlott. Belülrűl kétfelől 3-3 oszlopon nyugszik a fedél. Az oszlopok igen furcsa formájúak, nem tudom még mely rendhez tartoznak, de egészen más formájúak, mint azok, melyeket Denderában láttam. A Fahrenheit-fok Angliában és az Egyesült Államokban használatos hőmérő egy foka: 0 Celsius-fok 32 Fahrenheit foknak, 100 °C pedig 212 °F-nak felel meg. Átszámítása °C-ra: x °F = 5/9 (x-32) °C vagy y °C = 9/5 y + 32 °F Deir-el-Bahariban található Hatsepszut (i. e. 1473-1458) királynő temploma, amely a Théba nyugati részén álló Évmilliók palotái közül a legnagyobb. A halotti templomot Szenenmut, Amon főépítésze tervezte. Itt állt II. Mentuhotep és III. Thotmesz temploma is. (A fáraók uralkodását jelző évszámok nagy része bizonytalan, többféle számítási mód lehetséges. Ebből az következik, hogy az ókori Egyiptom történetével foglalkozó történelmi és művészettörténeti munkákban különböző évszámokat találhatunk az egyes fáraók uralkodásának megnevezésekor. Fontosnak éreztük, hogy az olvasót a naplóban szereplő műemlékek keletkezésének időpontjáról tájékoztassuk, ezért adjuk meg zárójelben a fáraók uralkodásátjelző évszámokat. Az Egyiptom történetével foglalkozó írások száma nagyon gazdag, mi J. Baines-J. Malek: Az ókori Egyiptom atlasza c. munkát vettük alapul mind a fáraók uralkodásának meghatározásához, mind a helynevek írásmódjához.) A Nílushoz legközelebb nem Deir-el-Bahari templomainak romjai állnak, hanem Gurna falu mellett I. Széthié (i.e. 1306-1290), és a leírás is arra illik.