Gyarmathy Zsigmond: A dzsentri főszolgabíró 1922–1938 II. - A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Levéltár Kiadványai II. Közlemények 5. (Nyíregyháza, 1990)

1931.

Igazi rokoni szeretettel láttak szívesen. Zoltán a törvényszéken volt szállva. Dezsőnek mindkét fia otthon volt, a nagyobbik Zoltán törvény­széki aljegyző, házasember, a kisebbik Dezső, a megyénél fogalmazó. A kiránduláson részt vett Onczay uradalmi főintéző. Július 6. Ezt a napot is Újhelyben töltöttem. Délelőtt Dezsővel bejártam a várost, viziteltem Lehoczky volt törvényszéki elnöknél, találkoztam .".attyasovszky Kálmánnal, aki délután régi családi írásokkal felszerelve meglátogatott. Zoltán is Dezsőnél ebédelt, a Dezső felesége Paksy 3erta, igen élénk asszony. Nekem Újhely nagyon megtetszett, csak a cseh határ szomszédsága nyomasztó. Este autón kimentünk a hegyek közé, ahol a turis­ta egyesület igen vonzó kirándulóhelyet létesített, szép kilátással a vá­rosra, fenyő és tölgyerdőben. Erre a kirándulásra már hölgyek is jöttek, s éjfélig nagyon kellemesen töltöttük az időt, volt cigány és tánc, a jó va­csora és az erős borok után. Tóth Elekné engem is megtáncoltatott. Felkö­szöntöttem Oláh István volt törvényszéki elnököt, aki ezt a szép helyet lét­rehozta, mire ő " Olchváry Zoltán kegyelmes urat és Olchváry Pál méltóságos urat " éltette. Szóval sikerült a kirándulás, ott volt a Dezső felesége, Lehoczkyék, Tóth Elek rendőrtanácsos, Mattyasovszky Kálmán vármegyei főjegy­ző, Oláh Lajos törvényszéki elnök, sok bíró, ügyvéd. Éjfélkor az egész tár­saság gyalog tette meg lefelé a három kilométeres utat. Az út kezdetleges, autón alig járható, de villannyal van világítva. Július 7. Reggel 7 órakor indultam hazafelé, az utazás 1 1/2 óráig tartott. Július 8. Nyíregyházára mentem, Ilonánál ebédeltem, a Koronában vacsoráztam Tulits György miniszteri tanácsossal, aki a községek költségvetéseit vizs­gálja egy belügyminiszteri titkárral. • • Július 9. A közigazgatási bizottság ülésén vettem részt, fel is szólaltam. Pokoli hőség van. Este jöttem haza. Július 10. Délután Mikecz Laci + jött autón, dr. Dohnál Jenő vezette. Elmen­tünk Szabolcsra a Tomoryakhoz + és Vencsellőre a református paphcft a Virányi és Mikecz Laci érdekében. Jól mulattunk, hogy a sofőrt a papok nem ismerték fel, s borral is megkínálták. Július 11. A hőség és roppant szárazság egyre tart. Nekünk 52 kereszt búzán! termett, amelyből 46 a mienk. Most fogják kicsépelni. Lacziról rossz hírek érkeznek, gyennyesedés van a tüdejében, s aligha kerülhető el az operáció. Herczog dr. ugyan javulást konstatál, de mi nagyon aggódunk szegényért. Lajosné + is hazakerült a kórházból.