Gyarmathy Zsigmond: A dzsentri főszolgabíró 1922–1938 II. - A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Levéltár Kiadványai II. Közlemények 5. (Nyíregyháza, 1990)

1937.

'Tivadar belgyógyásszal vizsgáltattam meg magam, ma már nem látja szükségét az operációnak. Május 7. Meglátogattak Virányiék, Barkóczyék, Ella, Ilus, Péchy Sándorné, Korányiék, itt volt Babszi is. Tegnap már kint voltam a Sóstón Virányiékkal a villában. A rádió részletére fizettem 30 pengőt Katznak. Lefogytam, 60 kg. 30 deka vagyok. Május 11. Rendes közgyűlés volt, tiszalöki főszolgabírónak Délczeg Imrét, az alispán jelöltjét, szolgabíróvá Pika Tivadart választották meg. A főispán két jelöltje Horváth 3őzsi + és Hunyady megbuktak. Mica + nálunk volt ebéden. Vettem egy olasz tengerparti tárgyú szecessziós festményt ( a festő Szabó) keret nélkül 40 pengőért. A keret 19 pengőbe került. Május 13. Nagy nyári meleg jár egész hónapban. Bridgeztem Barkóczynál br. Uray Gyulával. Május 16. Pünkösd. Tegnap este érkezett meg bérmálásra Kriston Endre püspök, diadalkapuval fogadták. Mi Margittal*és Ilonával + Pestre készülünk, 19-én érkezik az olasz királyi pár. Május 18. A reggeli gyorssal Margittal és Ilonával végre felutaztunk Buda­pestre, ahol Margit 40 évvel, ezelőtt volt utoljára. Második osztályon a hár­munk jegye 49 pengőbe került. Kényelmesen utaztunk,'az állomáson Ilonka és Laci ( Homola szerk.) vártak. Az Erzsébet szállóban Zoltán szobákat rendelt, az enyém IV., a Margitéké első emeleti erkélyes szoba, 9 pengő naponta. Az Erzsébetben Lila és Zoltán vártak. Mi ott ebédeltünk 4 pengőért, este vacsorán Zoltánék gr. Tisza István u. 10. sz. alatti két szoba hallos, szép II. emeleti lakásán voltunk. Május 19. Délelőtt a Zoltán lakásáról megnéztük az olasz király fényes bevo­nulását. Aranytól ragyogó ötlovas kocsin jött II. Viktor Emánuel és Horthy Miklós kormányzó, díszruhás lovastestőrök kísérték a zöld posztóval bevont nyitott landauert. Utánuk a királyné és a kormányzóné, majd Mária királykis­asszony egy főrangú hölggyel szintén fehér ötlovas díszhintókon, majd még 15 négyes fogat az előkelőségekkel, Cianó gróf külügyminiszterrel, Darányi,Ká­nya stb. miniszterekkel egészítették ki a menetet.Feketelovas rendőrcsapat,a menet élén a főkapitány Ferenczy Tibor, stb. Feledhetetlen látvány. Délután elmentem Knorr Kálmán egyetemi tanársegéd régi ismerőshöz, aki alaposan meg­vizsgált és röntgenvizsgálatra a Klinikára utalt. Nála meglátogattam anyósát, özv. Okolicsányi Dezsőné Kállay Olgát. Az estét újra Zoltánnál töltöttük. Május 20. Reggeltől délig az Üllői úti Klinikán dr. Ratkóczy Nándor egyete-