Gyarmathy Zsigmond: A dzsentri főszolgabíró 1922–1938 II. - A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Levéltár Kiadványai II. Közlemények 5. (Nyíregyháza, 1990)

1933.

ros, tele biciklistával, sok autóval. Különösen érdekes a régi sáncárok­kal körű1 övezett belváros, a sáncárok parkírozva van, mutatós a régi szélmalc;;;. Ónémet stílusú házak váltakoznak renessaince és modern épüle­tekkel. A Markplatz történeti emlékmű épületekkel van körülvéve : a két­tornyú I mán stílű dóm, az altdeutsch árkádos városháza fagerendás dí­szes csarnokkal, a hatalmas börze, az óriás Roland szobra ércarcával őr­zi az ősrégi hansa város szabadságát, a Kereskedelmi Kamara Schütting nevű szép renessaince palotája. Kevésbé nyerte meg tetszésünket a híres Paula Beckern-Moderson futurikus stílű modern palotája. A múzeumokat nem volt időm megnézni. Délután hajókirándulást tettünk a Weseren, érdekesek voltak a hatalmas dockkok, daruk, idegen hajók. A nagyobb hajók csak az 50-60 km-re fekvő Bremerhavenben köthetnek ki. A városban pedáns tiszta­ság uralkodik, koldust nem látni, kávéház nincs, a német sörözik. A te­jeskávét nem úgy készítik, mint nálunk. Nagyon híg, főzött fekete kávé kitöltve a csésze 4/5 részébe, a tej csak 1/5 rész lehet. A reggeli ká­véért kuglóffal 1 1/2 márkát fizettem. A hőmérséklet 26 C.° , a nap fel­tűnően hosszabb, mint otthon. A menü ebédért, amely a Kolumbusban húsle­ves, főtt báránycomb, sok zöldbab és krumpli garnírunggal és fagylaltból állott egy pohár serrel együtt 2,40 márkát fizettem. Július 21. Ma délelőtt is nagy sétát tettünk, Szaszovszky fotografált. A Norddeutscher Lloyd irodájában megkaptam a hajó- és kabinjegyet, kiváltot­tuk a különvonat ingyenjegyét, a kofferekre rákötöttem a Lloyd céduláját, amely nevemmel és a 454 sz. kabinom számával volt ellátva. A hajósválla­lat emberei a váróteremből csomagjainkat a kapott jegynek megfelelően be­rakták a vonatba, s midőn 1/2 3 órakor felszálltunk, a csomagokat fejünk felett a hálóban találtuk. Bámulatos a német rendszeretet és pontosság.Itt az állomáson gyűlt össze az utazóközönség, mind a 260 kiránduló, túlnyomó­an németek. Franciaországból senki sem jött, de volt3k svájci franciák, 8-10 olasz, néhány spanyol és cseh, 8 magyar. Másfél óra alatt érkeztünk meg Bremerhavenbe, megálltunk a móló mellett és onnan szálltunk be a Sier­ra Cordooa 12 000 tonnás luxushajóba, amely régebben kivándorlókat szállí­tott s így olcsó kabinjai igen gyengék voltak. A Sierra Cordoba 11 470 ton­nás hajó. Hossza 156 méter, legnagyobb szélessége 19 méter, a sétafedélzet 7 1/2 méterre van a tenger szintjétől. Lehet rádiótáviratozni, de rádió nics, személyzete 250 ember, de alig lehetett néhányat látni. Csomagjaimat már a kajütben találtam. Kabinom belső kabin, a legalsó sorban, szellős.