Papp Simon: Életem (Zalaegerszeg, 2000)

már 4870 láb mélységű, amely egy 7 láb vastag olajhomokot is átfúrt. Ekkor a szomszédos Imperial Company megpénzelte a föfúrómestert, hogy roppantsa össze a fa fúrótornyot. Ez meg is történt. Most pénzt akar szerezni, hogy újból felépíthesse a tornyot és folytathassa a fúrást. Megemlítem, hogy Frank vasúti állomás közelében a Crownest folyó völgyében egy hatalmas földcsuszamlás volt a karbon korú 33 , olaj nyomós mészkőben, mely egy leány kivételével az egész ottani lakosságot elpusztította. Itt igen nagy területen egész kőtenger keletkezett, amelyben háznagyságú kőtömbök is voltak, bő olaj nyom okkal. Egy ilyen nagy kőtömbön a következő szövegű magyar felírást találtam: "Itt jártam 1931. Ortutai Pál." Ez az Ortutai előttem csak rövid idővel járhatott itt, mert én magam 1931. június 10-én voltam ott. Mr. J. M. Moodievel Dél-Alberta szénterületein is jártam. így pl. Drumhellerben és Rosedale környékén. Drumhellerben a Hotel Alexandrában szállottam meg, ahol pompás fürdőszobás szobát kaptunk. Ugyanitt a Café Dallasban két adag rántott csirke vacsorát kaptunk 2 dollár és 45 centért. Rosdaleban a bánya vezetője közölte velem, hogy ott magyar munkások is dolgoztak, és ezekkel nagyon meg vannak elégedve. A Patrick Oils Ltd. jogosítványain Mr. L. R. Patrick és Miss Theo F. Crewerrel, a vállalat két igazgatójával jártam. Itt a Waterton Lake közelében levő Waterton Lake Hotel and Chalet Ltd-ben telepedtünk meg, ahol csak a hallt fűtötték, a szobákat nem. Itt pedig ebben az időtájban naponta többször havazott, ami nem volt csoda, mert Kanadában itt 2.000 méteres magasságban vagyunk. Calgaryban a Braemar Lodge panzióban béreltünk 2 szobát, fürdőszobával. Kényelmes lakás volt. Ebédelni és vacsorázni házon kívül jártam. Szép látvány volt, amikor este a Turner Valley felé járva, a gázkutakat egy-egy égő gázfáklya világította meg. Ti. a felesleges gázt akkor még elégették, mert a gázt nem tudtak használni. Dél-Albertában Nobleford és Baroas között, a Keho Lakétól nyugatra egy szerencsés autóbalesetnek voltunk tanúi. Mr. Moodieval, amikor egy előttünk haladó gépkocsi egyszerre csak letért az útról és a limousin tetejére fordult, úgy, hogy kerekei az ég felé állottak. A benne ülő utasoknak semmi bajuk sem történt, egyenként másztak ki a kocsiból és a gyerekek a tankból kifolyó benzint egy edényben igyekeztek felfogni.