Dr. Balázs Dénes szerk.: Földrajzi Múzeumi Tanulmányok 5. (Magyar földrajzi gyűjtemény; Érd, 1988)

ÉRTEKEZÉSEK - Dr. Kubassek János: Teleki Sámuel kelet-afrikai expedíciójának tudományos jelentősége

rendszeres légnyomásmérést 'végzett a magasság meghatározása érdekében. „20/9. 87. Barométerem elromlott" (bejegyzés) A Kilimandzsárón tett útjáról, mely során első­ként érte el a hóhatárt, az alábbiakban számol be (eredeti írásmód): „20/6. 87. Reggel tiszta idő 7.6 perez irtózatos hidegbe megindultunk és minthogy azon régi jégtó oldalain föl kelle mennem a plateaun dél nyugati mentem fölmászva az oromra azon éjszaki irányba a hajdani jégmező végéig innen nyugati irányba a Kibonak. Höhnel alig tudott lélekzeni és 10 óra 30-kor kénytelen voltam Höhnelt visszahagyni mert a 15 000 láb magasságban nem tudott már lélekzeni és minden 10 lépésre meg kelle állanunk. Ekkor ép egy homok mezőn kelle keresztül menni és az utolsó mászást a Kibohoz jó meredeken már hó között megtenni. Itt még pipázva indultam meg, de alig mentem egy órát kezdtem nehezen lélek­zeni fölértem B 42.3 magasságba [a barométer állása, K. J.J fülem dobja már nagyon feszült és orrom és számból megeredt a vér, ekkor a Kibon voltam hol már több borda nem érinti de át kelle mennem egy más élre és onnan a sokkal lankásabb csúcsra mint ahogy kinéz, a mászásban sok vért veszítettem de vérem elég van, megérkeztem B. 41.1.3. mi 16 000 lábnál magasabb, ép a zárt hóig, botom beleütöttem, leültem véres ruháim letörölni, és pipára gyújtani de akkor ugy elfogott az álom hogy fel kelle álnom ha nem akarok meg­fagyni mint deczemberben a kutya sz.. tovább mentem de mind jobban mert az álom az ora 12.25 volt még 8 ora gyaloglás volt és visszatértem. A Kilima Njaro megmászása minden nehézségek nélkül megy, semmi falak vagy csúszós oldalak nincsenek, a hó jég kemény. A hegy maga jéggel van boritva és a csúcs több száz láb magas jég­falakkal azok tetején hó... Johnston hazugságai vezettek félre, ki nézetem szerint sohasem volt a Kibon mert én 16 092 lábra mentem föl és csak ott kezdődik a hó, 15 000 láb még messze van a Ki­botól és sehol sincs hó még kevésbé hasadás hova kis teste bele eshetet volna. Ezen hazugságok vezettek félre mert különben tanyám 2 órával to­vább teszem és melegebb ruhákkal látom el magam. A Kibo 18 000 láb ha nem magasabb. Höhnelt restaurálva találtam bár sápadtan és nehezen lélek­zelve, lefele a hamu völgyön mentünk és megnéz­tem a martokba képzett barlangokat, melyek 4-6 M mélyek voltak és a jég és hó határának látszanak lenn a tanyámban. . ." Teleki naplójában megemlékezik a jeles német geográfussal, Dr. Hans Meyerrel való találkozásá­ról is. (Meyer — született 1858-ban — a lipcsei egyetem földrajzprofesszora, nagy érdemeket szer­zett Kelet-Afrika feltárásában. Elsőként jutott fel a Kilimandzsáró legmagasabb pontjára 1889. ok­tóber 6-án. Meyert a Magyar Földrajzi Társaság tiszteleti tagjául választotta, a Kilimandzsáró Nemzeti Park bejáratánál pedig bronz dombormű őrzi emlékét.) Idézem Teleki naplóját: „27/6. 87. Ind. 5.40, érkezem 12 Tavetába, pár óra múlva érkezik Dr. Hans Meier, a Meiers C. . . A Kilimandzsáró Moshifelöl (Höhnel könyvéből) Lexicon birtokosa, Herr von Ebersteinnal, utóbbi serdülő kalandor most még tisztességes ember ki az Ost. Af. Gesel. [Deutsche Ost-Afrika Gesell­schaft=Német Kelet-Afrikai Társaság] szolgálatába állott. Dr. Meier a Cap vidékből jön, és Zanzibárba elhatározta a Kilima Njarot megmászni, eszes ügyes ember búsul hogy pár ezer Márkát az Ost. Af. Actiókba vert." Höhnel Lajos útleírásából köztudott — s ez Teleki naplójából is kiviláglik — hogy az expedíció során többször harcra került sor az ellenségesen viselkedő kikujukkal, s a küzdelem során mindkét oldalon voltak halálos áldozatok. Teleki azonban arra törekedett, hogy kerülje az összeütközést a helyi törzsekkel, s alapelve volt, hogy nem avat­kozik bele a bennszülöttek egymás közti nézetelté­réseibe. Számos naplóbejegyzés bizonyítja, hogy Telekiek csak végszükségben, önvédelemből nyúl­tak fegyverekhez, általában ilyesféle előzmények után: „10/9. 87. Délután a szomszéd kikujuk nagy sanut ^gyűlésty csináltak, pretendálnak esőt és barátságot kötni. Ebéd után egy kikoj mérges nyilat lőtt a tanyába, mely Sikum Bélit a karán megsebezte." „11/9. 87. A szembe levő völgyben össze gyűltek a szomszéd kikojok a vizet hozó emberekre lövöl­döznek."