Protestáns Tanügyi Szemle, 1937

1937 / 5. szám - Egyházi és iskolai hírek

210 Egyházi és iskolai hírek. torony megnézésére. Rómára öt napot szántunk, s ezalatt végigtekintettük az antik, a pápai és a fasiszta Róma nevezetességeit. A Forum Romanummal kezdtük, s azután végigcsodáltuk a császári fi rumok, a Colosseum, a Pala­tínus beszédes emlékeit. Láttuk a capitoliumi, a csodálatosan gazdag vati­káni múzeumokat a Rafael-szobákkal, a Borgia-lakosztállyal és a Sixtusi kápolnával együtt, a Borghese és a nemzeti múzeumot. A templomok megszem­lélését a világ legnagyobb templomával, a Szent Péter bazilikával kezdtük, s folytattuk a Szent Pál bazilikával, és a minden bazilikák ősével, a lateráni Szent János-bazilikával. Láttuk a Pantheont, a S. Maria Sopra Minervát, a S. Pietro in Vincoli, S. Maria in Aracoeli és a Gesu’-templomokat, a Venezia-, (királyi)-, Falconieri (Collegium Hungaricum)-, Farnese- és Cancelleria-palo- tákat, Róma legszebb tereit (Piazza S. Pietro, Venezia, Navona, Farnese, Essedra), voltunk a katakombákban, sétáltunk a Via dell’Imperon, a Corson, a Via Appia Antican, a Gianicolon. Kirándulást tettünk Ostiába, Róma mind­inkább fellendülő tengeri fürdőjébe, s lenyűgözve állottunk az Unita Italia megszületését hirdető Viktor Emmánuel-emlék s a fasizmus diadalmas Vezé­rének nevét viselő Foro Mussolini márványcsodái előtt. Nápoly és a nápolyi öböl, hol 3 napot töltöttünk, természeti szépségeivel tett ránk feledhetetlen hatást. Itt a Nemzeti Múzeumot s a magyar vonatkozású, emlékekben gazdag Dómot tekintettük meg, majd kirándulást tettünk Pompejibe, mely eleven régiségtanként tárult fel a klasszikus ókor emlékei iránt fogékony diákjaink előtt, míg a Solfatara vulkánhoz tett kirándulásunk a természet erőinek hatalmát szemléltette, Caprin pedig a déli tengerpart gyönyörű tavaszát élveztük. A „virágok városát“ Firenzét két és félnapig tanulmányoztuk a következő programm szerint : Dóm, keresztelő kápolna, harangtorony, Or S, Michele, Dante háza, Városháza, Loggia dei Lanzi, Uffizi- és Pitti-paloták képtárai, Boboli-kert, S. Croce-templom, Piazzale Michelangiolo, S. Lorenzo- templom, Medici-kápolnák, Szépművészeti Múzeum, Szent Márk Múzeum, Utolsó állomásunk a régi osztrák kikötőváros, Trieszt volt, ahol sétát tettünk, s megtekintettük a régi császári nyaralót, Miramarét. Minden baj és zökkenő nélkül, az előre elkészített programm sikeres végre­hajtása után hatalmas lelki és szellemi gazdagodással érkeztünk vissza április 7-én Debrecenbe. A gondos előkészítés, külföldi konzulátusaink szíves támo­gatása s az olaszok tettekben is megnyilvánuló őszinte barátsága folytán ez a hatalmas háromhetes tanulmányút a diákok részére mindössze 235, a felnőt­tek részére pedig 275 pengőbe került személyenként. A gimnázium Diákbál- alapjából 910 pengő segélyben részesült 8 szegénysorsú kiváló előmenetelő tanuló. K. S. Az Egyetemes Konvent még az elmúlt évben elhatározta a középiskolák ifjúsága számára konfirmációi káté kiadását, amely gimnáziumaink és polgári iskoláink IV. osztályában egyszersmind vallástani tankönyvül is szolgálna. E káté, illetőleg tankönyv rövid időn belül elhagyja a sajtót, a pályadíj­nyertes mű szerzője dr. Patay Pál budapesti református lelkész. Folyamatban van a középiskola V. osztálya számára is vallástani tan­könyv kiadása. Egyetemes Konventünk e tankönyv megírására dr. Czeglédy Sándorceglédíreformátus lelkészt kérte fel. E tankönyv is megjelenik szept 1-re. Mindkét tankönyvet Debrecen sz. kir. város és a tiszántúli református­egyházkerület könyvnyomda-vállalata nyomatja és hozza forgalomba. Az Országos Evangélikus Tanáregyesület Elnöksége felhívja az evangélikus közép- és középfokú iskolák tanárait, hogy főiskolás gyermekeik nevelteté­sére neveltetési segély iránt kérvényeiket június 20-ig nyújtsák be az ügyvivő alelnöknél. Az iskola igazgatójának aláírásával ellátott ív összes adatai pontosan kitöltendők. Segélyt nem nyerhet olyan tanár, ki az egyesülettel- szemben hátralékban van, vagy kinek iskolája nem fizette be az esedékes díjakat. Tanári, vagy lelkészi pályára készülő tanárgyermekek előnyben részesülnek, úgyszintén azok is, kik a L ther-Otthon, vagy Teológus-Otthon lakói kívánnak lenni. Nagyon kérjük, hogy a határidőt pontosan tartsák meg tagtársaink, mert az ügy elintézése után beérkező folyamodványokat nem vehetjük tekintetbe.