Pest Megyei Hírlap, 1983. január (27. évfolyam, 1-25. szám)

1983-01-30 / 25. szám

6 "kMüoo 1983. JANUÁR 30., VASÁRNAP POSTABONTÁS VÁRJUK LEVELEIKET, CÍMÜNK: PEST MEGYEI HÍRLAP BUDAPEST, PF: 311 - 1446 Cegléd határában A szél éhesen jött, majd jóllakottan távozott. Ferge­teges látogatásának emlékét fotósunk megörökítette. A széltől nem kérhetjük számon, miért éppen ebből a táb­lából harapott le egy nagyobb falatot. A lakoma egyéb­ként több mint egy hónapja volt, a csonka útjelző tábla azóta áll így a ceglédi határban. Veress Jenő felvétele Köszönet Már többször szóvá tettem —■ az újság hasábjain is —, hogy a vecsési Martinovics té­ri ABC mellé elfelejtettek jár­dát építeni. Esőzésekkor átha­tolhatatlan sártenger fogadja áz embereket. Télen pedig jég­pályává lesz a környék. Nem­régiben megváltozott a hely­zet, elkészült a járda. Hódi Sándor és családja — saját anyagából — egy vasárnapon megépítette. Ezúton szeretnék — a környékben lakók nevé­ben — köszönetét mondani a Hódi családnak az önzetlen társadalmi munkáért. Polgár Zoltán Vecsés Megvárják? A Postabontásban 1982. de­cember 19-én Megvárják cím­mel közölt cikkre szeretnék néhány sorban válaszolni. Idé­zem a cikknek azt az állítását, mely szerint — az illetékes véleményét tolmácsolták — a hibás vízmelegítőnket a beje­lentés napján megjavították. Sajnos csak részben igaz az állítás. Ugyan váratlanul meg­jelent két szerelő, arra hivat­kozott, hogy fölülről jelzés ér­kezett a vízmelegítővel kap­csolatban. Az elektromos gyúj­tót meg is javították, de a többi hibát (a gázmennyiséget szabályozó gomb szétesett, a mágnesszelep szintén sérült) már nem. Talán nem fért bele a munkaidejükbe? Vagy azért nem jöttek többször, mert nem kaptak fölülről több jelzést? Ezek a kérdések engem na-Kucsera András tűzoltó őr­mester az alábbi panasszal fordult hozzánk: Inárcs—Ka­­kucs vasútállomásról utazik Budapestre dolgozni. Korábban megfelelő volt a vonatközleke­dés, de nemrég megszüntettek egy vonatot, így nagyon nehéz azoknak a helyzete, akik 24— 48 órás váltásban dolgoznak. A reggel hazafelé utazóknak eddig három vonat állt rendel­kezésükre: 6.30, 7.20 és 8.05- kor indultak a lajosmizsei vo­nalon, Budapestről. Nemrég változtattak a menetrenden, szombaton és vasárnap nem közlekedik a 8.05-ös vonat. Akik 24—48 órás váltásban dolgoznak, nem érnek ki a 7.20- ashoz, és nagyon sokat kell várniuk, mert a követke­ző csak 10 óra után indul. Olvasónk a vele együtt uta­zó társai nevében — kéri, hogy ne a 8.00-as, hanem inkább a 7.20- as vonatot szüntessék meg. Javaslatát, kérését — szó szerint tolmácsoltuk a MÁV illetékeseinek. A következő választ kaptuk: az ötnapos munkahét, valamint a lépcsőzetes munkakezdés be­vezetése következeiében a Bu­dapest—Lajosmizse vonalon a reggeli órákban közlekedő há­rom vonat közül az 1982/1983- as menetrendünkben kettőt naponta, egyet pedig hétfőtől péntekig közlekedtetünk. A vonatok kijelölésénél igyekez­tünk figyelembe venni a szom­bat-vasárnap is üzemelő vál­lalatok, intézmények munka­rendjét. Sajnos, vannak olyan egyéni kérések, mint Kucsera András tűzoltó őrmesteré, me­lyet az utazóközönség többsé­gének érdekeit szem előtt tart­va nem tudunk teljesíteni. Eddig a levél. A MÁV ille­tékesei nyilván körültekintően döntöttek, de nekünk mégis lenne hozzáfűznivalónk. Pél­dául az, hogy nemcsak Ku­csera Andrásról van szó, ha­nem sokakról. Azaz nem csu­pán egyetlenegy embert érint közvetlenül a menetrend vál­tozása. A MÁV intézkedéseit kifogásoló és bíráló, valamint a menetrendváltozások ellen apelláló levelekből — rova­tunkhoz tucatjával érkeznek gyón bosszantanak, s főképp az, hogy a szerelők nem ak­kor jönnek, amikor az ember várja őket, tehát nem az álta­luk megjelölt időpontban. Én egyébként 4 napig vártam rá­juk, és azt is szeretném meg­tudni, hogy mit fizet nekem azért a kárba ment 4 napért a TIGÁZ. Jancsó János Vác Illegálisan Igen csúnya látvány fogadja a Pomáz és Szentendre közötti úton járókat. Mind a két ol­dalon szeméthalmok teszik tönkre a környezetet. Pomá­­zon általában elszállítják a szemetet. Nekünk, itt lakók­nak, nincs szükségünk arra, hogy bárki is a mi települé­sünkön szabaduljon meg a fe­lesleges hulladéktól. Így ho­gyan óvjuk környezetünket? Csere László Pomáz SAr Nem 5n az egyetlen, aki ha­sonló tartalmú levelet Irt. A feles­leges szeméttől megszabadulni akarók ellen sajnos gyakorlatilag védtelen egy-egy település. Igaz, amennyiben mindenütt funkcio­nálna (és Jól) a szervezett sze­métszállítás, akkor hasonló esetek nem fordulnának elő. A főváros környéki településeket egyébként sokan szemétlerakónak használják. Ezen csakis radikálisabb módsze­rekkel lehetne segiteni. Veteránok Hosszabb időt töltöttem kór­házban, ahol több veterán volt a betegtársam. Sokat be­szélgettünk, s megragadta fi­gyelmemet, hogy egyöntetűen ilyenek — pedig azt a követ­keztetést vagyujik kénytelenek levonni, hogy az utazóközön­ség érdekei mintha kicsit háttérbe szorulnának ... ★ Markolt Vilmos olvasónk — levelét az elmúlt heti szá­munkban közöltük — az Elektromos Művek munkáját kifogásolta. Észrevételeit az észak-budai üzemigazgatóság illetékesei kivizsgálták és az eredményről írásban tájékoz­tatták minket. Megtudhattuk, hogy a szentendrei kirendelt­ség területén a Pest megyei Villanyszerelőipari Vállalat a 20 kV-os hálózatot átépíti. Sajnos több ízben fordult elő fáziscsere. Ezt azonban az Elektromos Művek dolgozói csak a bekapcsolást követően tudták megállapítani. A 20 kV-os hálózat felépítése ugyan­is nem minden esetben teszi lehetővé a középfeszültségű fázisegyeztetést. Markolt Vilmos arról is em­lítést tett levelében, hogy a szentendrei kirendeltségen ré­gebben ilyen eset nem fordult elő. Az illetékesek válaszuk­ban ezzel egyetértenek, és hozzáteszik, hogy a hálózat nagymértékű átalakítását kül­ső segítség nélkül nem tudják elvégezni. Ugyanakkor kérik a fogyasztók megértését, az üze­mekben pedig — például a forgógépek kezelőinek — foko­zott figyelmét. ★ Többen érdeklődtek Duna­kesziről, hogy mikor lesz he­lyi járata a városnak. A vá­laszért Nagy Lászlóhoz, a Vo­lán 20-as Vállalat osztályve­zetőjéhez fordultunk. Megtud­tuk: rövidesen lesz helyi járat Dunakeszin. A megállók helyét és az útvonalat most egyezte­tik a tanácsi illetékesekkel. Sajnos a város útjai meglehe­tősen rosszak, így a lehetősé­gek eléggé behatároltak. Ne­héz olyan döntésre jutni, hogy az eredménnyel mindenki elé­gedett legyen. Egy olyan tele­pülésen, melynek nincs város­­központja, szinte lehetetlen ideális közlekedési koncepciót kidolgozni. azt vallották, hogy nyugdíjaz­tatásuk óta nincs különösebb anyagi problémájuk. Időn­ként meghívást kapnak ün­nepségekre is, ám szerintük a gondoskodáshoz az is hoz­zátartozik, hogy időnként ki­kérjük véleményüket, támasz­kodjunk gazdag élettapaszta­lataikra, és testre szabott fel­adatokkal bízzuk meg őket Én ezzel egyetértek, s nem állítom, hogy sok helyütt nem ez a gyakorlat. Van azonban, ahol elfelejtkeznek a veteránokról, pedig ők életük kockáztatása árán is vállalták a politikai feladatokat. S még öregen is szeretnének a tár­sadalom hasznos tagjai len­ni. Kovács Géza Dunakeszi Skála-baki Egy 80 literes bojlert akartunk vásárolni, igaz, itt helyben is lehetett kapni, de úgy döntöttünk, hogy Vácott vesszük meg, a Skála Áruház­ban. Azért ott, mert akkor sorsjegyet is kapunk, és re­ménykedtünk, hátha nyerünk. A vízmelegítő 4240 forintba került, arra számítottunk, hogy nyolc sorsjegyet kapunk, de nem így történt, mert azt mondták, hogy már leszámol­tak a jegyekkel és már nem tudnak adni. Nem értjük, ha egyszer reklámoznak valamit, akkor mire jó az ilyen el­járás? Ráadásul nekünk a szállítási költséget is kellett fizetnünk, holott ha helyben vesszük meg a bojlert, akkor erre nem kerül sor. Sava Zoltánné Túra ★ Panaszát a Skála-Coop illetéke­seihez továbbítottuk, s tőlük azt a választ kaptuk, hogy a váci Ská­la Aruház vezetőjéhez kell fordul­nia. Ml is ügy gondoljuk, hogy önt sérelem érte, sőt pénzveszte­ség is. Kelemen János gödöllői olva­sónknak pedig — aki szintén nye­reménysorsjegy ügyében fordult hozzánk — javasoljuk, hogy ke­resse fel azt az áruházat, ahol a sorsjegyeket kapta, mert ott tud­ják megmondani, hogy nyert-e vagy sem. Udvariatlanul Január 12-én a dunaharaszti HÉV-állomásról 9 óra 55 perc­kor induló, Taksonyba tartó Őzek és szarvasok Sokszor még a völgykatlan­ban levő falu, Pilisszentlászló főutcáját is meglátogatják. Bár errefelé már hozzászok­tak az erdei vendégekhez, azért egy-egy váratlanabb lá­togatásról még mindig szót ejtenek a boltban, a tanácshoz vagy vízért menet. Állíthatjuk, hogy az utcai beszélgetések középpontjában nem az őzek és a szarvasok állnak, még csak nem is a kedélyeket föl-fölborzoló ügyeletes pletykák. A víz az, ami még mindig izgatja a pi­­lisszentlászlóiakat. Igaz, a vi­ták már megszelídültek: ta­valy november óta van iható vize a falunak. Vége a lajt­­kocsizásnak, a palackozott víz osztogatásának. Amióta befog­ták a három dús forrást, a kútból olyan nedű folyik, mely nem ártalmas az egészségre. Akkor hát mi a baj, kér­dezhetnénk, ám a hozzánk ér­kezett levélből ez is kiderül. Íme egy részlet: Nagyon örülünk, hogy vég­re nem kell Budapestről hor­danunk a vizet, van már ne­künk is kutunk. Csak azt nem értjük, miért csak a falu kö­buszra szálltam fel, hogy utam rövid legyen. A tanácsházi megállóig szerettem volna menni. Kértem a vezetőtől egy kétforintos jegyet (a faluban van helyi járat, azon ennyit kell ezért az útért fizetni), mi­re ő közölte, hogy négyforintos jegye van, fizessek annyit. Én ezt megtagadtam, és a hátsó ajtóhoz mentem. A sofőr kért, hogy szálljak le, mert nem hajlandó elvinni két forintért. Azt mondta, hogy szálljak át a helyi buszra^ mert ott valóban annyi a tarifa. Csakhogy a he­lyi járat útvonala egy kicsit más, ráadásul még nem is jött. Szó szót követett, végül meg­jegyezte, ha nem nő volnék, lerakna a buszról. Én tudom, hogy másutt is két forintért lehet ekkora utat megtenni a helyközi buszokon, de az is le­het, hogy vannak kivételek, és én ezt nem tudom, sőt. rajtam kívül még sokan nem tudják. Makráné Dobos Magda Szigetszentmiklós ★ Felhívtuk Mentényi Istvánt, a 20-as Volán főosztályvezetőjét, aki­től megtudtuk, hogy nem levél­zepén, ha végre itt a víz, miért nem vezetik el a maga­sabban fekvő helyekre. Hi­szen éppen nekünk, időseb­beknek kell még ma is a köz­pontból cipelnünk a kanná­kat. Miért a központ? Ennyit a levélből, S mi a véleménye minderről Winkler Andrásnak, a helyi tanács végrehajtó bizottsága titkárá­nak? — A kút kapacitása elegen­dő, csupán az a baj, hogy a magasabban fekvő területekre nem ér el a vezeték. Az ebből fakadó hátrányok megközelí­tőleg 200 embert érintenek. Elég lenne a Kossuth és a Dózsa György vagy a Felsza­badulás úton lefektetni a ve­zetéket, s akkor minden prob­léma megoldódna. — Hány kilométer hiány­zik? — Mindössze másfél kilomé­terről van szó, a számítások szerint kiépítése 2 és fél mil­lió forintba kerülne. Konkré­tumot még nem tudok mon­dani, de már ígéretet kaptunk, hogy nem feledkeznek meg rólunk. írónknak, hanem a busz vezető­jének volt Igaza. Ennek ellenére, mint Mentényi István elmondta, a busz vezetőjének nem lett volna szabad vitatkoznia panaszosunk­kal. Ugyanis azt, hogy a viteldí­jak ára nem egyezik meg minden járaton, kevesen tudják, s ezt a busz vezetőjének is figyelembe kellett volna vennie. Arról nem is beszélve — jegyezte meg a fő­osztályvezet ő —, hogy az udvarias­ságot alapszabályként kell tisztel­niük a vállalat dolgozóinak. Papírba jók Olvastam az újságban, hogy a boltosok sokszor, nem tűd­­nak mit kezdem a göngyö­leggel. Elmentem a maglódi Kun Béla téri boltba, és fel­ajánlottam a vezetőnek, hogy rendszeresen elszállítom a göngyöleget és a papírhulladé­kot. Örömmel fogadták ötle­temet. Ugyanilyen ajánlatot tettem még öt boltvezetőnek, és valamennyi helyről elhoz­tam a hulladék papírt. A Vö­rös Hadsereg útról is elszállí­tottam 80 kg kartonlapot, és meglepődve tapasztaltam, Megkérdeztük Csentős Lászlót, a Dunamenti Regio­nális Vízmű Vállalat igazga-" tóját is. Íme az ő véleménye: — A mi vállalatunk nem tudja finanszírozni a vezeték építését. Az első beruházás nekünk hétmillió forintba ke­rült. A 12 millió forintos vég­összeghez a községi tanács és a megyei tanács négy és fél millióval járult hozzá, a töb­bit nekünk kellett állni. A panasz egyébként jogos, az lenne az ideális, ha a felső rész is el lenne látva. Próbaidő után Végezetül a Pest megyei Tanácson érdeklődtünk, ahol Szaszovszky Ferenc főelőadó­tól az alábbi választ kaptuk: — A pilisszentlászlói vízmű forrásfoglalásra épült, így ho­zama nem mérhető annyira, mint egy kúté. Körülbelül egy évnek kell eltelnie ahhoz, hogy kiderüljön, van-e feles­leges vize, azaz kiépíthető-e a másfél kilométeres vezeték. Amennyiben igen, azonnal hozzálátunk a munkálatokhoz. — És ha nem? — Ha nincs felesleg, sajnos nem lehet a magasabban fek­vő részekre felvinni a vizet. Akkor csak a szentendrei re­gionális vízműrendszerhez való csatlakozás hozhat végleges megoldást. K. É. hogy ott csak egy lemezkerí­tés választja el a göngyöle­get, attól a résztől, ahol a gázpalackokat tárolják. Az utca felől a kapuk rácsosak, elég egy hanyagul bedobott csikk, a göngyöleg meggyul­ladhat, a következmény pe­dig borzalmas lehet. Ami viszont kifejezetten az én sérelmem: a MÉH igeir-ke­veset fizet ezekért a göngyöle­gekért. Hosszú időbe telik, amíg 10 mázsa papírt össze­gyűjtők, s kötegekbe szedem. A legjobb esetben is csak 1000 forintot kapok ezért, en­nek felét pedig benzinre kell költenem. A kilónkénti 1 fo­rintos árért nem éri meg ezt — a szerintem hasznos — munkát elvégezni. Horváth István Maglód Csúszkálva A síkos utak, sok öreg szá­mára veszélyessé teszik a közlekedést. Magamat is kö­zéjük sorolom, ez arra indí­tott, hogy segítséget kérjek. Az I. világháború idején a kárpáti harcokban kaptunk egy egyszerű szerkezetet, amit a csizmára lehetett szíjazni. Veszélyes, síkos utakon jár­tunk, de senki nem esett el. Azt hiszem, a Hadtörténeti Múzeumban 50 évvel ezelőtt láttam ilyen szerkezetet Amennyiben hasonló védő­eszköz nincs forgalomban, ak­kor egy kis üzem jó haszon­nal gyárthatná. Szépészeti szempontból sem lehet ellene kifogás, mert a nadrág takar­ja a szíjazatot. Lettner János Dunaharaszti Szemétügy Több gödöllői levelet kapott a Városgazdálkodási Vállalat­tól, 300 forintot követelnek a szemét elszállításáért. Csak­hogy tőlünk nem szokták el­vinni a szemetet, mi hordjuk azt át, saját kocsival Szadá­­ra. Én ezek ellenére befizet­tem most a 360 forintot (bár nyugdíjas vagyok), de nem ér­tek egyet ezzel az intézkedés­sel. Több kérdésem is van: például az, hogy miért nem küldtek nekünk előbb egy ér­tesítést, hogy fizetni kell, és akkor a szemetet is kiraktuk volna, s nem hordjuk át Sza­­dára. Ráadásul edény sincs (most arra is befizettem a pénzt, azt mondják, ha lesz. küldik), pedig állítólag nem viszik el a szemetet, csak a szabványedényből. Kiss Sándorné Gödöllő ★ A szervezett szemétszállítás se­hol sem megy zökkenőmentesen. Ez persze önt, akinek most 360 forintot kihúztak a zsebéből, nem vigasztalhatja meg. Semmi mást nem tudunk javasolni, csak azt — saját nyugalma érdekében — pró­bálja elfelejteni az egészet. Leve­lében — utóiratként — ugyanis megjegyzi, hogy a férjével alá­írattak egv papírt, s akkor azt mondták, lesz még másik aláírnl­­való, egy szerződés is. Az a panír volt a szerződés ... Véleményünk szerint korrektül is megszervezhet­ték volna a szemét elszállítását. Szerkesztői üzenetek K. J.-né, Dabas: Türelmét kér­jük, rövidesen levélben értesítjük. H. M.-né, Budapest: Bizalma megtisztel minket, de türelmét kérjük, mert panaszára nem tu­dunk gyorsan orvoslást találni. K. I.-né, Dömsöd: Nem ön az egyetlen, aki erre a névre és cím­re kiváncsi. A keresett személy rendkívül elfoglalt, ezért csak le­vélben tudjuk elküldeni a kért adatokat. K. J., Gödöllő: Köszönjük so­rait. örülünk, hogy ilyen nagy fi­gyelemmel kíséri írásainkat. Vár­juk további leveleit. Válaszol az illetékes Már megint a vonat Nincs lajtkocsi, van kanna... y A szél tavaszt ígér — a naptár még telet. Jó most ^ utazni az erdőt kettészelő betonkígyón. Még akkor is, ^ ha ügyelni kell a kanyarokra, s nem szabad feledni azt ^ sem: a fák az őzeket, szarvasokat rejtik, őrzik, de az ^ út mellett táblák figyelmeztetnek: az állatok néha elő­­óvatlankodnak búvóhelyeikről.