Nyírvidék - Szabolcsi Hirlap, 1936 (4. évfolyam, 176-199. szám)

1936-08-19 / 190. szám

10. oldal - J^YÍRVIDÉK JZABOLCSI HÍR SZ HIRLAP (Trianon 17.) 1936 augusztus 15. A Magyar Vasúti és Hajózási Klub osztrák alpesi kirándulása Irta: Bartók Lipót A klub ezidei külföldi kiránduld* sát az osztrák Alpesek világába ren* dezte. Eltekintve attól, hogy a gya* kori esőzés, melyre a hegyekben •mindig számítani kell és mely ezidén nemcsak ott, hanem egész Európá* ban hatványozott mértékben lépett fel, némileg megzavarta programunk előre megállapított sorrendjét, de mégis nemcsak minden kirándulá* sunkat meg tudtuk rendezni, hanem programon kívül még Bad*Gasteinba is kirándultunk s társaságunk ál* landó jókedvét semmi sem rontotta meg. A kiránduló társaság 1936 június 4*én a Keleti pályaudvarról 9.25*kor induló bécsi gyorsvonathoz csatolt két külön Pulmann*kocsiban indult szép útjára. Este 7 órakor érkéz* tünk Salzburgba, hol a Hotel Pitter* ben elhelyezkedve, vacsorához ül* tünk. Salzburgban még aznap este kóstolót kaptunk a közismert salz* burgi „Schnürl Regen"*ből, egy alig látható, vékony sugarakban szitáló esőből. Társaságunk egy része va* csora után a különböző kedélyes sö* rözőhelyiségeket kereste fel. Másnap reggel már fél 8 órakor három hatalmas autócar vitte a tár* saságot — gyönyörű szép vidéken át — az Alpesek egyik legszebb tavá* hoz, a bajor területen, 600 m magas* ságban fekvő Königsseehez. A Kö* nigssee*nél külön motorhajó várta a társaságot, amely két óra alatt kö* rüljárta a tó legszebb pontjait, a festői Malerwinkel*t, St. Bartholo* mae félszigetet a hasonnevű kápol* nával stb. A tó meredeken égbe* nyúló magas sziklákkal van körül* véve, melynek csúcsait azonban a felhők miatt nem láthattuk. A Salet A!pe*nál társaságunk néhány percre kiszállott, s azután visszahajózott s most már a felhők magasabbra száll* tak, kibontakozott előttünk a Waz* mann 2700 m magas hólepte csúcsa, öt- kisebb mellékcsúcsával, melyeket a nép „Wazmann gyermekei"*nek nevezi. Egy helyen trombitaszóval kipróbálták a híres visszhangot, mely négy*öt taktusból álló melódiát tud tisztán visszaadni. A Königssee körülhajózása után ismét felszáll* tunk hajóinkra és a bajor Alpesek fénypontját képező Berchtesgaden nyaralóhelyen át a világhírű Rei* chenhall fürdőhelyre utaztunk. Ott a társaság megtekintette a gyönyörű kurparkot, az új zenepalotát és a hatalmas fürdő* és inhaláló épülete* ket. Félhárom volt már, amikor Salzburgba visszatértünk és ebédhez ültünk. Délután a város megtekintésére indultunk. Salzburg festői fekvése a Salzach folyó mindkét partján régi középkori szűk utcáival, templomai* val, a büszke Hohensalzburg várá* wal és a körülötte fekvő magas he* gyekkel már régóta vonzza ide az idegeneket. Itt született Mozart,, a halhatatlan zeneköltő, az ő emléké* vei találkozunk itt lépten*nyomon. Itt rendezik évente augusztusban á híres Festspiele*ket. Szállodánkból a Stadtparkon és a gyönyörű Mirabell* kerten át az új városrészen keresz* tül a Salzachífolyóhoz értünk s a hí* don át az óvárosba mentünk. Itt mindenekelőtt Mozart szülőházát és a .Mozart*muzeumot tekintettük meg. Utóbbiban áll a nagy zene* költő zongorája (spinett*je), melyet társaságunk , egyik*másik tagja ki is próbált. Itt láttuk ...^P&b niűveinek kéziratait, hegedűjét, leveleit stb. A múzeumot. elhagyva, drptkötéjvasút* ta! Hohensalzburg várába mentünk, ahonnan gyönyörű kilátás nyílik a városra és a hegyekre. Visszatérve, megtekintettük a Dóm impozáns belsejét, majd a főpostaépület tor* nyának híres harangjátékát hallgat* tuk meg, mely aznap Weber „Bűvös vadász" című operájának egyik áriá* ját játszotta. Sokan a Dóm*ban tar* tott orgonahangversenyt is meghall* gatták. Másnap reggel ismét elfoglaltuk kocsijainkat és Innsbruckba utaz* tunk. A villamosvontatású salzburg —tiroli vonal a legszebb alpesi vidé* ken vitt keresztül. Salzburgból ki* indulva, a vonat nagy ívben megke* rülte a várost (szép kilátással Ho* hensalzburgra), azután délre fordult és a sóbányáiról nevezetes Hallein* en és Bischofenshofen*en át a Sal* zach völgyében folytatta útját. Az* után St. Johann in Pongau és Schwarzach állomáson (előbbinél mennek a Liechtenstein—Klamm*ba, utóbbiból ágazik el a Gastein*be ve* zető Tauren*vasút), később Bruckon, a Grossglockner*út kiindulópontján át Zell am See*be érkeztünk, ahol azonban csak visszautazásunk alkal* mával szállottunk ki. Saalfelden*nél átléptük a tiroli határt és 12.55*kor Innsbruckba érkeztünk, ahol a Hotel Maria Theresiaban szálltunk meg. E természeti szépségekben bővelkedő vonalat az odautazásnál, a rossz idő* járás miatt kevésbé élveztük, de an* nál tisztább volt az égboltozat, ami* kor ugyanezt az utat visszafelé tet* tük meg. Innsbruck az Inn folyó mellett gyönyörű környezetben fekszik. A hóborította Alpesek, különösen a város közepéből kinőni látszó mere* dek Karwendel hegyóriás adja meg a város jellegzetes képét. Főutcája a Maria Theresia Strasse (szállodánk is ott volt), melynek végén egy ér* dekes régi házon a Goldenes Dachl* nak elnevezett szép erkély látható. Ebéd után a város megtekintésére indultunk. A társaság nagyobb része autocarokkal a tiroli sza'badsághar* cokból ismert Berg Isl*ig ment, meg* nézte a császárvadászok múzeumát és azután együttesen Innsbruck két legnagyobb látványosságát: a Hof* kirchest és a Hofburg*ot néztük meg. Előbbiben I. Miksa császár monu* mentális síremlékét, mely egyike Európa egyik legművésziesebb sír* emlékeinek (L. del Duca műve 1542* bői), továbbá a 24 óriási, királyokat és királynőket ábrázoló bronzszob* rot tekintettük meg. E templomban nyugszik Andreas Hofer, a tiroli szabadsághős is. A templomból át* mentünk a császári Ho.fburg*ba, hol a gazdag díszítésű császári lakosz* tály pazar termei, különösen a nagy díszterem ragadták meg figyelműn* ket. A város megtekintése után töb* ben még Igls nyaralóhelyre rándul* tak ki. Este vacsora után a szálló nagytermében eredeti tiroli jódler* társulat ének* és táncprodukcióit él* veztük. Másnap, vasárnap reggel gyönyörű napsütéses időben a főpályaudvar* rói kiinduló Mittenwald*vasúttal merészen emelkedő pályán, mely a Martinwand merőleges szikla*oldalán számos viadukton és alagúton tör magának utat s egye9 nyílásokon át rendkívül festői tájképekre enged kitekintést az 1200 méter magasság* ban, havasokkal körülvett fensíkon, egy kis tó partján fekvő Seefeld ma* gaslati nyaralóhelyre utaztunk, ahol három órát töltöttünk. Ugyanazon úton tértünk vissza Innsbruckba és így mégegyszer élveztük a vonal ter* mészeti szépségeit és technikai ér* dekességeit. Ebéd után, az állandó szép időjá* rást kihasználva, egv másik, igen érdekes kirándulásra indultunk Autócarokkal, szerpentin úton a - Nordkette*hegység oldalán 863 m magasságban fekvő Hungerburgra mentünk, hova különben drótkötél* pálya is visz. Innen a néhány évvel ezelőtt épült függővasút (Nordket* tenbahn), mely Európa egyik leg* magasabb függővasútja, felvitt ben nünket a 2334 m magasságú Hafele* kar*ra. Itt leírhatatlan szép festői tájkép nyílt meg bámuló szemeink előtt. Térdigérő hóban járkáltunk, többen hólabdáztak is, a kis szálloda előtt pedig gyönyörű kilátás nyílt a központi Alpesek összes hólepte hegyóriásaira. A hirtelen átmenet a völgyből a 2334 m magasságig (az egész út 23 percig tartott!), több útitársunknál kisebb rosszullétet és fülzúgást okozott, mely azonban, amint a városba leértünk, megszűnt. Vacsora után, egy gyönyörű szép nap emlékével tértünk nyugovóra. Másnap délelőtt 9.30*kor elhagytuk Tirol fővárosát és 12 óra 30 perckor érkeztünk az osztrák Alpesek legna* gyobb turistaközpontjába, Zell am See*ba. A helység a hasonnevű gyö* nvörű tóba nyúló földnyelven fek* szik. Közvetlen mögötte emelkedik a 2000 m magasságú Schmittenhöhe és balra tőle a 3204 m magasságú Kitzsteinhorn gleccsereivel. A gyö* nyörű kép csak akkor bontakozik ki a maga teljes pompájában, ha azt a tó közepéről, vagy a túlsó parton lévő Thumersbachból nézzük. Zell* bői, ahol öt napot töltöttünk, szám* talan szebbnél szebb kirándulásira nyílik alkalom, melyek közül a leg* szebbeket magunk Í9 megtettük. (Folytatjuk.) Szabolcs és Ung közigazgatásilag e. e. vármegyék alispánja. 21069—1936. K. sz. Pályázati hirdetmény A Szabolcsvármegyei Erzsébet köz­kórháznál lemondás folytán megüre­sedett kórházi segédorvosi állásra pályázatot hirdetek. A segédorvos kezdő javadalma­zása a XI. fizetési osztálynak meg­felelő fizetés, továbbá a kórházban lakás és a fenálló rendelkezés értel­mében előirt térítés ellenébeni el­látás. Pályázni óhajtók az 1883. évi I. c.-ben előirt képesítésüket igazoló bizonyítvánnyal (oklevél) továbbá a forradalom lés a tanácsköztársaság alatt tanúsított magatartásukat, eset­leg eddigi alkalmaztatásukat tanúsító okmányokkal felszereit kérvényüket az alispáni hivatal 4-es számú szo­bájába (iktató) az 1936. évi szep­tember hó 10. napjának déli 12 órájáig annál is inkább adják be, mert a később beérkezett pályázati kérvényeket figyelembe nem veszem. Olyan pályázók, kik már közszol­gálatban állanak, hivatali főnökük utján adják be kérvényüket. Azok a pályázók, kik Szabolcs­vármegye törvényhatóságánál, vagy annak valamelyik községében, eset­leg intézményeinél teljesítenek szol­gálatot, a forradalmi időkre vonat­kozó magatartásukat igazolniok nem kell. Nyíregyháza, 1936. augusztus 17. Dr. Mikecz László sk. alispán h. vm. főjegyző. (fÓlmot bármilyen mennyiségben vesz a Merkúr könyvnyomda, Ber­csényi-utca 3. Ejcpress hirdetések 15 szóig 1 P 50 fillér, minden további í szó 10 fillér. Borsót ciángázzal felelősséggel zsizsikte­lenitek. Bútordarabok poloska^ vagy molytalaoitását a saját he­lyiségemben vállalom. — Nánássy Kossuth-utca 9. 3708 Apróhirdetések 10 szóig 80 fillér, minden további ssi 8 fillér, állást keresőknek 10 szóig &. fillér, minden tovább! szó 6 filléi KIADÓ LAKÁSOK Bútorozott szoba minden kényelemmel urihölgynek vagy úriembernek szeptember l-re kiadó. Cim a kiadóban. 3899 BETÖLTENDŐ ÁLLÁSOK Deutsches Fraulein suche für nachmit­tág oder für ganzen Tag zu einen sieben jahriges Kind von 1-ten September, oder 15-ten. Adresse in die Redaktion. 3911-2 13—14 éves ügyes hetest jó fizetéssel felveszek. Cim az Ujságboltban. 5x Rendes, jólfőző bejáró szakácsnő azon­nalra felvétetik. Luther-Utca 14. 3897 Mindenesleány felvétetik azonnal, vagy el­sejére. Nádor utca 9. Jelentkezés délután. Kinderliebendes deutsches Stubenmad­chen wird gesucht. Dr. Klein, Kálvin-tér 2. szám. 3916-3 Suche deutsches Madchen zu Kindern. Cim Bercsényi-utca 3. Ugyanott raktárhe­lyiségnek is alkalmas pincék bérbeadók: és lebontásból kikerült ócska ajtók, abla­kok és nád eladók. Megbízható 13—15 éves rendes, ügyes leány egész napi 'könnyű munkára azon­nal felvétetik, jó fizetés mellett, állandó alkalmazásra. Cim ai Ujságboltban. 3x ~ Hetest, megbízhatót azonnal alkalmazok, Kossuth-utca 52. 390G KÜLÖNFÉLE Középiskolás diák kitűnő teljes ellátást kaphat Debrecenben izr. uri családnál. (Schön, Debrecen, Nagy­várad-Utca 14. 2434-2 DINNYE friss szedésü márkázott kis és nagytéte­lekben Huszár-laktanya melletti szénate­lepnél a dinnye földön kapható. Érdeklődni Vasgyár-utca 16. Telefon 232. ? Dtákot vagy diákleányt teljes ellátásra elvállal izr. uricsalád. Debrecen, Miklós­utca 38. 3914-5 Diákkislányt alsóbb osztályosat elvállal belvárosban keresztyén uri család. Zongora, fürdőszoba. Német nevelőnő. Nyírfa-utca 3. 2x Egy alig használt bársonygalléros fekete télikabát olcsón eladó. — Megtekinthető Weisz Lajosnál, Bencs László-tér 13. Kifogástalan állapotban lévő 175 cm 3 motorkerékpáromat igen olcsón eladom. Er-utca 39. 3917 Veszel? használt irodaberendézést, iroda­bútorokat. Kert-utca 36. 3901 A szerkesztésért felelős: Dr. GARAY GYULA A kiadásért felelős: A Szabolcsi Hírlap Lapkiadó Betéti Társaság. Kovách B. és Társai kiadótulajdonos. Kéziratokat nem őrzünk mea és nem adunk vissza. Nvomatott a „Merkúr" könyvnyomdában ^viregvháza, Bercsényi ucca 3. az. Felelőe nyomdavezető: Orosz Károls