Nyírvidék - Szabolcsi Hírlap, 1935 (3. évfolyam, 172-198. szám)

1935-08-18 / 188. szám

8 oldal JNfYÍRVIDÉK ^ ÜZABOLCSI HIRLAP (Trianon 16) 1^35. augusztu15 n 18 Győződjön meg olcsó áraimról I Férfi apacs és sporting 1-90 Oxford és fehér melles 1-98 Sport krepp ing 2 46 Fiu rumba ing l-30 Férfi zippzárasing 2-46 az Olcsó Rruházban Pouplin selyem ing 4 80 Pouplinette bélelt mellel 3'28 Férfi hálóing 2'60 Férfi rövid nadrág .. —-96 HPB matt harisnya, nyilas .. 1*90 1-50 Bessenyei-tér 15. szám. Takarékátjáró mellett. Selyem harisnya, hibás Férfi zokni Gyermek zokni l-es .. Fürdő tricó női és férfi -•88 —•48 —•24 2-26 Most vásároljon! Magyar cserkészek az ingarői cserkésztáborban Az ingarői öregcserkész-világ­tábor végett ért, haza jött Nyír­egyházára is Obetkó Dezső, a 88. sz. Szabolcs cserkészcsapat rajvezetője, aki már egy izben beszámolt olvasóink előtt a len­gyel nemzeti nagytáborból Svéd­országba utazó magyar csapatról. Obetkó Dezső megjelent szerkesz­tőségünkben s egy pár igen kedves képet adott lépünk részére az ingarői tábor lefolyásáról. — Mihelyt felépítettük táborun­kat, — kezdte a lapunkban közölt levelének folytatásaképen — meg indult a tábori élet, előkerültek a fényképező gépek s róttuk egész nap a tábort. Uj barátságot kö­tünk s megindult a csencselés, Uj barátságot} kőtőltünk a franciákkal, a svájciakkal, de a spalai tábor emlékei élnek mégis a legjobban a lelkünkben s ma­gyar ajkon a legtöbbször felhang­zik egy-egy „Nekzsije Polska" vagy erre viszonzásul a lengyel fiuk ajkán: .,Éljen Magyarország." Körülöttünk, mint irtam is, mindenütt szikla és szikla. Turista szenvedélyünket kielégíthetjük. A sziklák tetejéről gyönyörű kilátás nyílik a szigetcsoportokra, az egyes cserkésztáborokra. A magyar gyomornak szo­katlan a tábori étkezés A napi programm, de főképen az étkezés kissé különös volt szá­munkra. Reggel 7 órakor ébresztő, utána svéd torna (ez valódi svéd volt), majd fürdés a tengerben. 8 órakor rakétalövés jelzi nem­csak a pontos időt, hanem azt is, hogy fel kell húzni a zászlót. 9 órakor bőségss reggeli, 12-ig sza­bad foglalkozás. 12 kor lömcs. Valami kevés ennivalót kapunk. Ebéd 4 órakor. Vacsora fél 9-kor. A tábortűz egynegyed 10 órakor kezdődött. Az ételek különösek. Kevés ki­vétellel sehogyan sem izlenek. Az ember sóshoz, édeshez, húshoz, főzelékhez egyaránt valami mé­zeskalácsforma édességet kap. Eleinte az újdonság miatt szeret­tem, de hamar ráuntam, később azután, mert nincs más, ráfanya­lodtam a maceszszerü svéd kenyér­re. És még egy különös volt: mindenhez sós vajat kaptunk. Barangolások a tengeren Résztvettünk egy archipelagosi hajózáson is. Hajónk egy egész délutánon ezer és ezer aprójkisebb nagyobb sziget közztt bolyongot. Valóban felejthetetlen volt szá­munkra, akik tengert sohasem láttunk. Volt egy 24 órás cserkészés is. A magyar csapat három örsöt küldött a versenybe, az egyik Örsbe belekerültem én is. Az őrsünk nagy őrssé duzzadt, mert a 8 magyaron kívül belekerült 4 angol, 3 francia (az egyik ép­pen a barátom volt) és egy norvég is. Kitettek valamennyiünket a szigetcsoport egy előttünk teljesen ismeretlen pontjára. Egy pontat­lan térkép és iránytű volt az összes tájékozódó eszközünk. A térképen csak a partvonal volt jó, a többi szándékosan mind rossz volt. Nekünk tanyákat és tavakat kellett megkeresnünk jó mélyen bent a szárazföldön. Ál­landóan hegyen-völgyön mentünk egész nap, vagy 35. kilóméter távolságban. Rádió, telefon, tisztaság a svéd parasztházakban A bámulatosan fejlett népkul­túrát csak itt láthattuk meg iga­zán a hegyek közötti tanyácská­kon. Valamennyi fából készített ház piros, csak az ablakdeszkái fehérek. A legkisebb parasztház­ban is ott a kultura jele, a rádió, telefon, gramofon Az ablakokon függöny, a padlón szőnyeg. A háziasszony fehér főkörben, fehér kötényben. Ez a svéd paraszt, akinek csak 3—4-hold földje van. Havi keresete 300-350 svéd korona. A svéd munkás is 300-400 OLCSÓ PÉNZ-ért eredményes apróhirdetéseket vehet igénybe, hármit venni» vagy eladni akar. Vidékről legcélszerűbb a hirdetési dijat levélbélyegben beküldeni a Nyírvidék-Szabolcsi Hírlap kiadóhivatalának, Nyíregyháza, Bethlen-utca 1. szám. (Városház-épület) Telefon szám 77. Eladó vadász fegyver legjobban értékesíthető nálam, ahol basznál! és uj fegyverek eladása van. Gyárilag késziiif Frommer és Hubertus Rex porral töltött yadászpatronok egységesített ár mellett, minden caliber és sörét nagyságban, Vadász felszerelések, önvédelmi zseb pisztolyok, utazási cikkek, kézi kofferek Ruzsonyi Pál sportüzlete Nyíregyháza, Városház-épület. koronát keres havonként. A szak­munkás napi keresete pedig nem egy esetben napi 50 korona. Egyet azonban meg kell jegyezni, Svédországban az élelmiszer jóval drágább, mint nálunk, ellenben az iparcikkek ára jóval olcsóbb. Bi Pi búcsúztatása Az arénában két közös tábor­tüzet rendezett a táborparancs­nokság. Mindkettő nagyon jól sikerült. A második tábortűz vé­gén búcsúzott el Baden Powel a tábortól. A búcsúzás végén har­sona szó mellett egyszerre von­ták le 26 nemzet zászlóját az árbócról, majd a tábor reflekto­rait az ég felé irányították s morze jelekkel az égre vetítették „Bi Pi" nevét. Ez a kedves, szép jelenet egy negyedórán át tartott. Látogatás Stockholmban Másnap Stockholmot tekintettük meg. Megragadta a figyelmünket a sok pompás autóut. Harminc­ezer autó szaladgál Stockholm utcáin. Autó autó hátán és mégis csendes az utca, tülkölés nincs. Bámulatos a rend és a fegyelem. Amerre csak jártunk, mindenütt óriási építkezések folytak. Nyolc­tízemeletes házakat építenek. Megnéztük a Skansert. Itt az állatkerttől kezdve minden van. Másnap végigjártuk autóbuszon az egész várost. Megtekintettük a király nyári palotáját. Délután harmad magammal meglátogattam Dr. Leffler Béla volt nyíregyházi tanár urat. Este bemutató volt az olimpiai stadionban 20 perces tábortűzből s mig más nemzet csak 1 percet kapott szereplésre, mi 6 percig szerepelhettünk. Kü­lönösen tetszett a közönségnek a magyar tánc és ének. Harmadnap megnéztük a stock­holmi palotát, a nemzeti muze­umot, a városházát. Este fogadás volt a magyar konzulátoson. A konzul szavait dr. Leffler Béla tolmácsolta. Este utaztunk el Stochkolmból. Reggel Malmőban bajóra szálltunk s átmentünk Kopenbágába, ahol a rendőrséget tekintettük meg. A rendőri palotából a Thorwaldsen muzeumba mentünk át. Utána lőncs, majd a Glyptotek, Európa egyik leghíresebb szobor gyűjte­ményének a megtekintése követ­kezett. Kopenhága utcáin a nagyará­nyú kerékpárforgalom ragadta meg a figyelmünket. A városnak 900.000 lakosa van s 400.000 ke­rékpár van forgalomban. Egy sarkon próbát tettünk a kerékpár­forgalom megfigyelésére, öt perc 465 kerékpáros ment el előttünk, pedig nem is volt forgalmas a hely és időpont. Mtkor a gyárból kijönnek munka végén, még a gyalogjárón is kerékpárral közle­kednek. A szellem ugyanaz itt is, mint volt Svédországban. Az emberek egymást egyenrangú félként ke­zelik. Sok-sok kedves emlékkel gaz­dagodtunk meg itt is, szívesen maradtunk volna továbbra is, de hát múlik az idő s már is tovább visz az utunk. Éjjel kétszer szál­lunk át a vonaton s reggelre már Berlinben vagyunk. Az állomáson ünnepélyesen fogadtak. Egy Hitler­jugend szállóhan helyeztek el. Délután 3 órás autócar utazás a városon végig. Megtekintettük a a tempelhofi repülőteret is, ahova 2 percenként érkeznek az óriási személyszállító gépek. Másnap a világhírű AEG tele­pén tettünk látogatást s megtekin­tettük a gyártelep pazar kiállítá­sát. Itt szemléltük meg a német ifjúság uj nevelési rendjét is. Délután Potsdam, Nagy Frigyes palotái, a gyönyörű kertek követ­keznek sorra s csak késő este térünk vissza Berlinbe. Vasárnap Kerékpárok, alkatrészek és gumik olcsó be­szerzési forrása R | O ~7 A műszerész és müszak i kereskedőnél, Bethlen-u. 27. Telefon 3-30. Erzsébet Királyné-Szálló BUDAPEST, IV., EGYETEM-UTCA 5. SZÁM. (A Belváros központjában) Szabó Imre tulajdonos 60 éve a fővárosi és vidéki uri közép­osztály találkozó helye. 100 modern, kényelmes szoba. Az étterem és kávéházban cigányzene. Leszállított árak 1 Az Erzsébet pince a főváros legszebb sörözője!