Nógrád Megyei Hírlap, 2002. augusztus (13. évfolyam, 178-203. szám)

2002-08-24 / 197. szám

MEGYEI KÖRKÉP 2002. augusztus 24., szombat Faragó Zoltán: TeRePjÁrÓ Virradatkor Későn kel a nap, hiszen egyre hosszabbak az éjszakák. A he­gyek között egyébként is előbb kivilágosodik, minthogy a napko­rongot megpillanthatnánk. A Medves szlovákiai oldalán, Ragyolc mellett járva ébredezik az erdő. Csendes már hetek óta a hajnal, de azért egy csuszka kiáltozá­sa csak hírül adja, hogy az ébresztő ide­jén járunk... A szürke hajnali homály mind­inkább feloszlik, a reggeli pára mögött pi­rosodni kezd a Monosza-hegy gerin­ce. Szinte szemmel látható, ahogyan egy­re nagyobb lesz az élénk színű égdarab­ka. Nemsokára kettő, majd három fénysu­gár nyújtózkodik jó nagyot a magasságba, utána pedig megjele­nik a napkorong szé­le. Pár perc múlva az­tán teljes terjedelmé­ben előbukkan a nap, de olyan sűrű a völ­gyet megülő reggeli pára, hogy szabad szemmel is bele lehet nézni. Az erdő alja még eléggé sötét, a megbámult avar halkan zörög minden lépésre, mintha nem is pár napja hullottak volna az utol­só nagy esők. A gombatermés rendkívüli, már a bükkös szélén is szinte kaszálni lehetne a piros- és a kékhátú galambgombákat, néhol gyöngyfüzérszerűen te­remnek a pöfetegek, a kéttenyér- nyi keserűgombák, sőt, egy ráné­zésre nagyon szép, ráadásul ehe­tő párducgalóca is elém kerül. Rendben van, hogy nem mérge­ző, de galócát megenni? Állítólag finom, de inkább nem kell... Éppen egy tisztás szélén já­rok, amikor a nap bekukkant a fák közé, s megállók gyönyör­ködni a látványban. A falevelek megszűrik a fényt, az árnyékok és a fényfoltok pedig színjátékot varázsolnak az ember elé. Valahol a közelben zöld küllő kiált, majd csend lesz. Elindulok, s legalább már a saját lépteim ne­szét hallom, amint az erdő széle felé tartok. A Monosza felett ek­kor már magasan jár a fényes égi­test, a pára pedig annyira felosz­lott, hogy már nem lehet bele­nézni... Reggeli fények bujkálnak a lombok között _______________________________ «MBBÓBUÉTBl Á 2X lín azijsá«,., y NEGYVEN ÉVE A salgótarjáni tűzhelygyár igazgatósága a közelmúltban hirde­tett pályázatot újvonalú, korszerű tulajdonságokkal rendelkező kályha megtervezésére. A többi között kikötötték, hogy az új tí­pusnak kétaknásnak kell lennie, különösebb kezelés nélkül biz­tosítania kell 5-6 órás fűtést. Nógrádi Népújság, 1962. augusztus 19., 3. o., _____________________HARMINC ÉVE_____________________ B ár lassan lejár a kempingcikkek szezonja, gyártása azonban nem fejeződik be. Legalább is ezt mutatja a Fém- és Vastömeg­cikk Ktsz. rétsági telepének év végéig szóló ez irányú termelési programja. Ezek szerint december 31-ig 28-30 ezer szék alumíni­umvázát készítik el. Nógrád, 1972. augusztus 19., 5. o. HÚSZ ÉVE A Nógrádi Szénbányák középtávú szociálpolitikai tervében egyik fontos feladatként fogalmazta meg a községi tanácsokkal való együttműködés szélesítését. A napokban a nagybátonyi ta­náccsal egészítették ki az idén január 16-án kötött együttműködé­si megállapodást. A szerződő felek abból indultak ki, hogy a lakó­területen kölcsönösen és sokoldalúan segítik egymást. Nógrád, 1982. augusztus 20., 8. o. TÍZ ÉVE Egészen biztos, hogy máshol is gondot okoz a régóta tartó szá­razság, de fekvése és adottsága miatt Csécsén különösen. Az óvo­dásokat még ellátják zacskós vízzel, de a felnőtt ember már nehe­zebben jut vízhez. A terv már kész, a község most pályázik a kü­lönféle támogatásokra. Nógrád Megyei Hírlap, 1992. augusztus 21., 5. o. A felsőoktatásban tanulmányaikat folytató, a községben beje­lentett lakhellyel rendelkező diákok számára ösztöndíjat alapított a nőtincsi önkormányzat képviselő-testülete. A főiskolások havi 1200, az egyetemisták pedig 1500 forint ellátásban részesülnek. A jogosultak leckekönyvük bemutatása után utólagosan kapják meg a járandóságukat hat hónapra visszamenőleg. Jelenleg Nő­tincsen nyolc diák kap támogatást. Nógrád Megyei Hírlap, 1992. augusztus 22., 3. o. ÖSSZEÁLLÍTOTTA! BÓDI GYÖRGYMÉ DR. A Hírlap postájából A Pf. 96 - A Hírlap postájából - az olvasók fóruma. 1 A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a beküldött leveleket rövidítve, szerkesztve közölje. A közölt levelek tartalmával a szerkesztőség nem feltétlenül ért egyet. Balassagyarmatiak Európa tetején Nem sokan mondhatják el ma­gukról Nógrád megyében, hogy jártak Európa tetején, de két balassagyarmati fiatalem­ber most már ezzel büszkél­kedhet. A tizennyolc éves Fábi­án Levente, aki idén érettségi­zett a Szent-Györgyi Albert Gimnáziumban és felvételt nyert az ELTE térképészeti szakára, társával, a 26 éves Kókai Tamás határőrrel a kö­zelmúltban megmászta az Al­pok legmagasabb csúcsát. A gyarmati hegymászóklub két fiatal tagja elismerésre méltó sportteljesítményt hajtott végre, amiről Levente így emlékezik: Megszületett a döntés, hogy az idei nyáron a Mount Blanc-ra me­gyünk. Megkötöttük a biztosítást, megvettük a szükséges élelmi­szereket, valutát váltottunk és már készen is álltunk az indulás­ra. Július 17-én reggel ketten in­dultunk el Balassagyarmatról Chamonix felé, Kókai Tamás, és én. Másnap kora hajnalban ér­keztünk meg az 1008 méter ma­gasan fekvő Les Houches nevű falucskába, a Mount Blanc-túrák kiindulópontjára. A felvonó alatti parkolóban aludtunk a kocsink­ban, aztán reggel tíz órakor ösz- szepakoltunk, búcsút vettünk a Suzukitől és fellibegtünk a Béllevue hegyivasút-állomásig, amely 1790 méter magasan van kiépítve. Innen vonattal mentünk 2372 méter magasságig a Le Nid D' Aigle nevű végállomásig. Na, ekkor jött a neheze, mert a teljes felszerelésünket, ami az én zsákom esetében 28 kilo­gramm volt, fel kellett cipelni a 3167 méter magasban fekvő Tete Rousse-házhoz. Ez az a része a hegymászásnak, amelyet én nem kifejezetten kedvelek, de valamit valamiért. Itt fölállítottuk a sát­runkat és nekiláttunk főzni, ami nem volt egyszerű, mert havat kellett olvasztani hozzá. Egy ki­csit aludtunk, aztán fotóztunk és vártuk a holnapot. Másnap, péntek reggel 6 óra­kor indultunk el, hogy leküzdjük az előttünk álló 600 méteres falat, amelyet hó és jég borított. A korai indulás azért is fontos volt, mert a jég Uyenkor még nem engedi el a belefagyott köveket. Három és fél óra mászás után értük el a 3817 méter magasságban fekvő Gouter-házat. Rövid pihenő után tovább indultunk és négyórai má­szás után ötszáz méterrel maga­sabbra jutva értünk elé a 4362 méter magasságban kiépített Vallót menedékházba. Itt már éreztette hatását a magasság és enyhe szédülés, fejfájás, rossz közérzet, étvágytalanság kerülge­tett bennünket és semmi másra nem vágytunk, csak pihenésre. Mivel Tamásnak mielőbb ha­za kellett jutni Balassagyarmatra, nem vártuk meg az akklimatizá- ciós napot, hanem jó fizikai álla­potunkra való tekintettel kockáz­tattunk és egy jó alvás után más­nap hajnali 3 órakor fejlámpáink fénye mellett útnak indultunk a csúcs felé. Ezek a lámpák biztosí­tottak némi melegséget a hideg éjszakjában. Az ég tiszta volt és sötét. Itt már összekötöttük ma­gunkat és mint általában, most is Tamás ment elöl. A magasságot egészen a mászás kezdetéig érez­tük, de ahogy elkezdtünk felfelé haladni egy pillanat alatt eltűnt a rossz közérzet és a többi kelle­metlenség. Azért egyetlen jele maradt annak, hogy 4000 méter felett járunk, ez a nehéz haladás volt. Minden ötvenedik lépés után lihegtünk egy kicsit és így ment ez hosszú időn keresztül. A Mount Blanc csúcsgerincében az a nehéz, mint sok más hegyen is, hogy az ember minden követke­ző kiemelkedésre azt hiszi, hogy az már a csúcs, de nem. A gerinc utolsó szakaszán olyan szél tom­bolt, hogy többször megbillentett és csak egy hajszál választott el attól, hogy megnézzem, mi van az olasz oldalon. Nem csak a szélrohamok voltak zavaró hatás­sal ránk, hanem a milliónyi jég­kristály is, amit az arcunkba fújt. Ennek a hideg szélnek az lett a hatása, hogy mindkettőnk arcán megfagyott a felső hámréteg, Vé­gül július 20-án reggel 5 óra 40 perckor értük el Európa 4810 mé­ter magas tetejét, ahol meglobog­tattuk és kitűztük a magyar zász­lót. A mi 2 óra 40 perces időnk jónak mondható, mert a csúcs megmászása átlagosan 4 órába kerül. Az erős szél miatt csak két csúcsfotót készítettünk és már indultunk is le. A Vallót me­nedékházhoz 6 óra 40 perckor érkeztünk. Ekkor szembesül­tünk azzal, hogy mekkora turis­taáradat jár ezen a vidéken, a háznál legalább kétszáz embert láttunk felfelé menetelni. Ennek a rengeteg embernek csekély hányada volt hozzánk hasonló hegymászó, a jelentős többség módos turista, aki megteheti, hogy vezetővel felcipelteti ma­gát a csúcsra. Még a csúcsra in­dulás előtti estén a szomszédsá­gunkban lévő lengyel srácok egész éjjel beszélgettek és talán a pihenés hiánya és az erősödő szél miatt nem jutottak fel a csú­csig, pedig egy fél órával utá­nunk indultak neki a hegynek. Mi boldogan hajtottuk pihenés­re a fejünket, aztán egy kis alvás után pakoltunk és elindultunk lefelé. De, hogy ne legyen egy­szerű a lemenet, alighogy elin­dultunk egy felhőbe kerültünk és alig láttunk tovább az orrunk hegyétől. Szinte vakon botorkáltunk le­felé a hágóvasak nyomait követve, mikor szerencsére összeálltunk egy észak-európai párossal és ve­lük együtt kerestük a nyomokat. Végül másfél órai botorkálás után sikerült épségben elérnünk a Gouter-házat és egy fél órai pihe­nő után továbbhaladtunk lefelé, a mintegy ötszáz méterrel lentebb lévő Tete Rousse-ház melletti sát­runkhoz. Itt már tiszta szívvel örülhettünk a sikernek, túl vol­tunk az összes nehezebb részen. Kialudtuk magunkat, aztán más­nap felszedtük a sátrat, összepa­koltuk a felszerelést és szakadó esőben, széltől imbolyogva elin­dultunk a vasútállomásra. Végül szerencsésen leértünk a faluba, igaz teljesen eláztunk, de elmond­hattuk, hogy mi, két balassagyar­mati srác megmásztuk Európa legmagasabb csúcsát, a Mount A krumpli ünnepe (Folytatás az 1. oldalról) A mai program a szórakozta­tás jegyében telik: a szabadtéri színpadon 13 órától a debreceni gólyalábas csoport produkciója nyitja a fesztivált, ezután a Lá­dafia Műhely gyermekműsora következik, majd a balassagyar­mati Baranyi cigányzenekar lép fel. Utcaszínház, koncert, balká­ni, orosz, spanyol és magyaror­szági cigány pop-folk zene, disz­kó, hastánc, fél kilenctől az Abanda együttessel utcabál vár­ja többek közt az érdeklődőket. Az előzőekkel egy időben sza­badon választott krumplis étkek készülnek versenyszerűen, (zsűrizés 16 órakor), s izgal­masnak ígérkezik a krumpli- darts-bajnokság is. Ennek győz­tese és a csapatversenyek leg­jobbjai este hőlégballonnal, ju- talomúton vehetnek részt. Gyógyszertári ügyelet BÁTONYTERENYE. A hét végi, szombati és vasárnapi gyógyszertá­ri ügyeletet a kisterenyei, Vasút út 5. szám alatt lévő Kastélykert pa­tika látja el. cfmaier POLYMER-TECHNIKAI nir Wir gehören zu einer erfolgreichen mittelständischen Firmengruppe und sind im Bereich der Kunststoffverarbeitung tätig. Mit unseren in- und ausländischen Produktionsbetrieben sind wir Zulieferer und Entwicklungspartner vor allem für die europäische Nutzfahrzeugindustrie. Für unseren ungarischen Produktionsbetrieb in Nagyoroszi suchen wir für unsere Buchhaltung eine/n deutschsprachige/n Kaufmännische/n Mitarbeiter/in oder eine/n Buchhaiter/in Ihr Profil: Sie haben eine kaufmännische Ausbildung, verfügen über Erfahrung mit buchungstechnischen Vorgängen und über PC Kenntnisse (Word, Excel) Ihre Aufgaben: Einem externen Buchhaltungsbüro bereiten Sie alle Unterlagen vor. Außerdem unterliegt Ihnen der Zahlungsverkehr und die Kassenverwaltung. Wenn Sie interessiert sind, freuen wir uns auf Ihre aussagefähige Bewerbung. Sie erwartet ein kollegiales Team und ein moderner Betrieb mit großem Wachstumspotential. Bitte richten Sie Ihre Bewerbungsunterlagen an Frau Fäbri. Tel: 35-574-571. C.F. Maier Polymer-Technikai Kft. 2645 Nagyoroszi Felszabadulás útja 112. c-f-maier POLYMER-TECHNIKAI niT Cégünk egy sikeres középvállalkozás tagja, amely műanyagfeldolgozás területén tevékenykedik. Bel- és külföldi gyártóüzemeinkkel- elsősorban az európai haszongépjárműgyártás beszállítói, illetve fejlesztőpartnerei vagyunk. Nagyorosziban létesített gyártóüzemünkbe keresünk a könyvelési feladatok elvégzésére németül beszélő gazdasági ügyintézőt vagy könyvelőt. Követelményeink: németnyelv-tudás, gazdasági végzettség, könyvelésben való jártasság, számítógépes ismeretek (Word, Excel). Az Ön feladatai: pénzügyi dokumentációk előkészítése külső könyvelőiroda felé, továbbá a pénzforgalom lebonyolítása és pénztárkezelés feladatainak ellátása Ha érdekli Önt a pozíció, várjuk jelentkezését. Jó munkatársi légkör és egy komoly fejlődési potenciálokkal rendelkező modern üzem várja. Jelentkezését a 35/574-571-es telefonszámon, Fábri Andreánál várjuk. C.F. Maier Polymer-Technikai Kft. 2645 Nagyoroszi, Felszabadulás útja 112. «tÁ f y. TTtt\ T . Kiadja: Nógrádi Média Kiadói Kft. Felelős kiadó: KOPKA MIKLÓS ügyvezető igazgató. Szerkeszti: a szerkesztőbizottság. Felelős szerkesztő: DR. CSONGRÁDY BÉLA. Felelősszerkesztő-helyettes: FARAGÓ ZOLTÁN. Szerkesztőség \J I || U \ || 4|l-| I |J I \ I) és kiadóhivatal: Salgótarján, Erzsébet tér 6., Postafiók: 96. Szerkesztőségi telefon: 32/416-455, telefax 32/312-542. Kereskedelmi igazgató: PLACHY GYÖRGY. Hirdetési és terjesztési csoport telefon: 32/416-455, fax.: 32/311-504. 13 megyei XXXJ\Xji\X Balassagyarmati szerkesztőség: Bgy., Kossuth út 15. Tel.: 35/301-660. Az előfizetők részére a KER-T.O.M. Bt. munkatársai kézbesítik a lapot. Kérésével Salgótarján térségében hívja a 06-20-566-33-55, Balassagyarmat térségében közpi.fh napii *r a 06-30-908-77-71, Pásztó térségében a 06-30-475-83-80-as telefonszámot. Az áruspéldányokat terjeszti a BUV1HÍR Rt. és a kiadó hálózata. Előfizethető közvetlenül a Nógrád Megyei Hírlap kiadójánál, a balassagyarmati szerkesztőségben, a hírlapkézbesítőknél és átutalással a KHB Rt. 10400786 07804984 00000000 számú számlájára. Előfizetési díj egy hónapra 1195 Ft, negyedévre 3585 Ft, fél évre 7170 Ft, egy évre 14 340 Ft. Nyomtatás: Egri Nyomda Kft. Felelős vezető: vezérigazgató. HU ISSN 1215-9042, AlújléBt ^ * Tájékoztatjuk olvasóinkat, hogy a különböző versenyeken, akciókon és rejtvénypályázatokon résztvevők által megadott adatok nyilvántartásunkba kerülnek. Az adatok megadásával hozzájárulnak ahhoz, hogy azok felhasználásával a Nógrádi Média Kiadói Kft. j ***V^„a az Axel Springer-Budapest Kiadói Kft., az Axel Springer-Magyarország Kft., a Harlequin Magyarország Kft., a Hungaropress Sajtóterjesztő Kft. előfizetéses megrendelését teljesítse, azok akcióira, kiadványaira, szolgáltatásaira felhívja a figyelmet._______________________________i rendőrei k*szuh