Református főgimnázium, Nagykőrös, 1929

II állomásra d. e. 10 órakor érkeztünk, hol Stublay Lajos polg. isk. igazgató úr s Istráb tanár úr fogadott bennünket igazi magyaros vendégszeretettel. Szives kalauzolásuk mellett a délutáni órákban megtekintettük a Sió-csatornát, a zsi- ^ lipeket, a halásztelepct, hol a halpikkely kivonattal hamisított gyöngy készí­tését elmagyarázták. Láttunk úszó dokk-s móló-épitést; de ami legjobban tét- ¥ szett ifjainknak, a polg. isk. cserkészcsapat két csónakján sétacsónakáztunk. Az ekkor már kihalt Siófokról 27-én reggel gőzhajón mentünk át a még mindig eleven életet élő Balatonfüredre. Útközben a Balaton fehér pillangói, a vitorlás hajók egész seregében gyönyörködtek fiaink. Pisztel Alfréd polg isk. tanár úr várt s kisért szives barátsággal a pá­ratlanul szép s üde sétány útain „Kies Fürednek“ nevezetességeihez s azon ki­válóságok emlékműveihez, kiknek a magyar irodalom s szinmüvésset oly so­kat köszönhet. Az ízletes ebéd elköltése, majd az Ibusz hajógyárának megte­kintése után motorcsónakon rándultunk ki Tihanyba, itt a biológiai intézet, a templom a kolostorral, Endre király sírja, IV. Károly utolsó magyarországi tartózkodási helye kötötte le tanulóink figyelmét; a félsziget legmagasabb pontjáról csodálták meg a keletre s nyugatra elterülő tavat, de csalódtak az egykor oly hires visszhangban. 28-án hajnalban Keszthelyre vonatoztunk, onnan autókon Hévízre men­tünk, csapatunk nagyobb része meg is fürdőit az Isten áldotta hőforrásban. Még elég idejében tértünk vissza a városba, hogy rövid séta keretében meg­tekintsük Keszthelyt, majd a déli órában Badacsony felé vettük útunkat. Tapolcát elhagyva a vonatból gyönyörködtünk a csodálatos vulkáni alakula­tokban s a formás kúpok ormát koronázó, Kisfaludy regéiből közismert vár­romokban. Kora délután érkeztünk Badacsonytomajba, ebéd után a kőfejtő r. t. mellénk adott vezetőjével s a helybeli tanító úrral turista kirándulásban ke­restük fel a bazaltbányát, ahol Dr. Jánossy tanár úr a vulkánikus kőzetekről, a vulkáni működésről tartott magvas előadást. A hegy koronájának tövéből } élveztük a leírhatatlan szép kilátást, majd lefelé útbaejtettük Kisfaludy S. egy­kori szőlőjét s házát, valamint Szegedy Róza hajlékát. D. u. 6 órakor haza­felé indultunk, kedves emlékekkel s a jól töltött három nap tanulságaival meg­rakodva csodáltuk az ősziesen hanyatló nap sugaraiban elszunnyadó táj meg­kapó szépségét. Kirándulásunk sikerét elősegítette az egész útunk alatt tartó, csaknem nyárias napsütés, de nem kevésbbé az a meleg, jóságtól áthatott vendégsze­retet, melyben mindenütt részesültünk. Megragadjuk az alkalmat s e helyen is hálánkat s köszönetünket fejezzük ki szívességükért, hogy segítségünkre jöttek. Isten áldja meg jóságukat. Ezen kivűl kisebb kirándulást is rendeztünk. — Összes növendékeinkkel megtekintettük a városunkban rendezett gazdasági kiállítást, az V. o. tanulói pedig a szaktanár vezetése mellett botanikai kiránduláson voltak.