Száz év műtárgyai a Munkácsy Mihály Múzeumban 1899-1999 (Békéscsaba, 1999)
Kocsor János: A Munkácsy Mihály Múzeum rövid története
Az évek során összegyűjtött anyagból az akkori csoportosításnak megfelelően a következő gyűjteményeket hozták létre: Régiségtár (a mai értelmezés szerint a régészeti és történeti emlékek egy része), Pénz- és éremtár, Ereklyetár (neves személyiségek, nagy történelmi események emlékei), Természetrajzi és paleontológiái tár, valamint Képzőművészeti, Iparművészeti, Néprajzi tár. Az alapítás után néhány évvel már nem kis gondot jelentett a jelentős mennyiségű anyag elhelyezése. 1912 júniusáig ezt a gimnáziumban helyezték el, négy egymásba nyíló földszinti teremben. 1906-1908 táján a hely szűkössége miatt a néprajzi gyűjtemény részére a Békéscsabai Takarékpénztár épületében kellett helyiséget bérelni. Az egyesület vezetői már 1902-ben államsegélyért fordultak a vallás- és közoktatásügyi miniszterhez, egy kizárólag közművelődési feladatokat ellátó létesítmény építése érdekében. A tervek és a költségvetés többszöri átdolgozása után, 1910. októberében és novemberében kezdődött meg a Közművelődés Háza építése a tervező, Wagner József irányításával, s 1912 júniusára fejeződött be. Békéscsaba nagyközség jelentős mértékben, a telek megvásárlásával, s 80 000 koronával vette ki részét a költségekből. Ehhez 100 000 korona államsegély járult. Az épületet nevéhez luven többféle közművelődési feladat ellátására tervezték. A múzeumon kívül könyvtár, műterem is helyet kapott benne, a nagytermet hangversenyek, előadások céljára tartották fenn. A kilenc kiállító teremből kettőt a régészeti, a pénz- és éremtári anyag, egy fél termet az ereklyegyűjtemény, két és fél termet a néprajzi, két termet a kép- és szoborgyűjtemény, egy-egy fél termet a természeti illetve az iparművészeti gyűjtemény darabjaival rendeztek be. A gyűjtemények átköltöztetése és az épület berendezése után a Közművelődés Házát 1914. március 28-29-én avatták fel. Az ünnepségen a MúzeumEgyesület városi kezelésbe adta gyűjteményeit és az épületet, majd hivatását betöltve rövidesen feloszlott. A VÁROSI MÚZEUM KORSZAKA Az ígéretes fejlődésnek az első világháború vetett véget. Mivel a főgimnáziumot katonai kórház céljára foglalták le, a gimnázium részére hét helyiséget át kellett engedni a nemrég megnyitott épületben. A háború utolsó éveiben már a városi rendőrségnek, valamint több hivatalnak is a Közművelődés Házában szorítottak helyet, emiatt -1915 kivételével - nyitva tartása lehetetlen volt. 1918 nyarától lett rövid ideig ismét kulturális tevékenység színtere az épület, főként az 1913-ban létrehozott Auróra Kör által szervezett képzőművészeti kiállítások, hangversenyek, irodalmi felolvasások révén. Az 1919. április 26-i román megszállás azonban ismét megbénította a kulturális életet. Az 1920-as években a művelődési-múzemi munka nehezen indult el. 1924-ig zárva tartottak, az összes helyiséget pedig csak 1926-ra sikerült eredeti rendeltetésének visszaszerezni. Az újra nyitásig a közművelődési funkciók szüneteltek, ez idő alatt a Közművelődés Házának valószínűleg nem volt érdemleges költségvetése. Fenntartását 1925-1936 között 90-92%-ban, ezután pedig teljes egészében Békéscsaba városa biztosította. ontology, as well as Collection of Art, Industrial Arts and Ethnography. In several years after the foundation it became a serious problem to place the significant amoimt of articles. Until June 1912 they were placed in the building of the grammar school, in four rooms on the ground-floor. Around 1906-1908 it was necessary to rent a room for the collection of ethnography in the Saving Bank of Békéscsaba because of the shortage of space. Even in 1902 the leaders of the Association applied to the minister of religion and public education for state subvention in order to construct an establishment fulfilling exclusively public cultural duties. In October and November of 1910, following more revisions relating to the plans and budgets, the construction of the House of Public Education started under the direction of József Wagner, and it was completed by June of 1912. Town of Békéscsaba shared in the costs significantly by buying the site and paying 80,000 crowns. A subvention of 100,000 crowns was added to this amount by the state. The building was designed to be suitable for various public educational tasks in compliance with its name. In addition to the museum, library, painting studio were placed inside, the big hall served as scene for concerts, performances. In two of the nine exhibition halls the archaeological, money- and coin-collections, in a half room the collection of relics, in two and a half room the ethnographical items, in two rooms the collection of pictures and sculptures and in half room each the collections of natural science and applied arts were placed. After placing the collections in and furnishing the building, the House of Public Education was inaugurated on 28 th -29 th March 1914. The MuseumAssociation passed over its collections and the building to the administration of the town, and having fulfilled its duties, shortly afterwards, it got dissolved. THE PERIOD OF THE CITY MUSEUM The promising development was stopped by the first world war. As the general grammar school was confiscated to serve as military hospital, it was necessary to release seven rooms for the grammar school in the building opened a short time before. In the last years of the war the town-police and more other offices were placed in the House of Public Education, therefore it was impossible to keep it open - except in the year of 1915. From the summer of 1918, for a short period, the building became again a scene for cultural activities, mainly owing to exhibitions of art, concerts, literary lectures organised by the Aurora Circle formed in 1913. On 26 April 1919 the Roumanian occupation, however, paralysed again the cultural life. In the 1920s the cultural-museological work started with difficulties. Until 1924 the building was closed, and the museum could acquire back all its rooms for their original purpose only by 1926. Till the re-opening, the public educational functions were interrupted, during this time the House of Public Education likely had no noteworthy budget. 10