Gáti Csilla (szerk.): A Janus Pannonius Múzeum Évkönyve 54., 2016-2017 (Pécs, 2017)

TÖRTÉNETTUDOMÁNYOK - Nagy Gábor: Az eltűnt legénység – Muhin Gárda-százados és legénységének utolsó bevetése

Az eltűnt legénység 429 Szontág Károly visszaemlékezése ( Magó 2012 alapján): „A háború alatt éjszakánként sokszor hallottuk, ahogy a „Tito-buszok” repültek Jugoszlávia felé. Egy éjszaka az egyik gépet lelőtték, mely Máriagyűd és Harkány között zuhant le. Pécs keleti szélén láttam a gépet a levegőben, ami erősen égett. Másnap 3-4 összeégett holttestet találtak, egy embert pedig a pécsi kórházba vit­tek, és az ágyát folyamatosan őrizték. Meg akartuk látogatni a pilótát, de nem engedtek hozzá.” I?. Nagy Lajos az egykori földtulajdonos fiának visszaemlékezése: „1942-től jártam a gyűdi elemibe. Akkor negyedikes voltam. Emlékszem, délután jöttem haza az iskolából biciklivel Gyűdről. Az útról láttam, hogy a mi földjein­ken hevernek a roncsok. Hatalmas területen szóródott szét, apró darabokra hul­lott. Sok helyen még füstölgött. Láttam a három pilótát is, akiknek teste szintén még füstölgött. Nem nagyon időztem ott, felkavaró, megható és szomorú látvány volt. Ez valami szállítógép volt, mert a roncsok mellett kupacokban mindenféle élelmiszer hevert. Odarohantam az egyik kupachoz, és a zsebembe raktam 2 db konzervet. Ezután elsiettem. A roncsok a mai ravatalozó épülettel szemben, a Pécs-harkányi út túl oldalán voltak, onnan kb 100 méterre. A gyűdi út akkoriban a ravatalozóval szembeni vonalban futott megközelítőleg.” Kovács József visszaemlékezése: „Akkoriban ilyen fiatalon is levente alapkiképzésen kellett részt vennünk. Épp egy ilyenen voltam azon az éjjelen is Gordisán. Láttam, ahogy a gép Harkány felett lezuhant. A földön tovább égett, és a sötét éjszakában tisztán lehetett látni a távolban égő tüzeket. Azért tüzeket, mert több darabban égett a földön. Másnap reggel úgy döntöttük, megnézzük, de reggel nem egyenesen odamentünk, hanem előbb felmentünk a hegyre, hogy egy kicsit borozzunk. Délelőtt értünk oda. (Józsi bácsival kiautóztunk a helyszínre, itt folytatta tovább a történetet.) A gép roncsai a Harkányi országút keleti felén hevertek, az egykori Hesz-ta­nyától északra a szántóföldön, az úttól 10-20 méterre. De nagyon nagy területen szóródott szét. Több darabban hevert, amelyek közül több is elégett. Az egyik na­gyobb darab kb. az út kanyarulatába esett. Ez olyan plexivel borított nagy darab volt tudja, amiben ülnek és vezetik a gépet. (Vittem néhány fotót magammal B-25-ösökről és ezeken egyértelműen felismerte az üvegezett orr részt.) Ez nem égett el, de teljesen össze volt törve. Jól emlékszem, mert állandóan plexidarabok­ra vadásztunk. Más bámészkodó is volt ott. Ők mondták, hogy a túloldalt vannak a halottak. Ezeket nem mentem oda megnézni. Nem akartam látni. Az út túlol­dalán, tehát a nyugati felén, a temető és a főút között, búzatábla volt. Láttam, hogy a búzában ki van taposva egy nyom, amin nyilván korábban bementek a halottakhoz. Azt mondták, hogy ez a gép Jugoszláviába partizánoknak szállított