Udvardi Lázár: Emlékeim a hadifogságból 1914-1920 (Bajai Dolgozatok 10. Baja, 1996)

sok nélkülözés emléke, egy csomó ősz szál, nyomott kedély, amely az életet egy kissé mindig komorabban, pesszimisztikusabban fogja látni, mint más. A parton állnak ott maradt társaim, integetnek, nézek utánuk, fordul a hajó, eltűnnek az ismerős fokok, künn vagyunk a nyílt tengeren. A koreai partok mentén haladunk, messziről látszanak a part körvonalai. Körülnéztem a hajón. A személyzet nélkül voltunk vagy 5000-en. Majdnem mind csehek, 200-300 osztrák, 40-50 magyar hadifogoly, akik a francia misz­sziónál dolgoztak. A jó helyeket természetesen a szövetségesek, a csehek fog­lalták el. Mi lekerültünk a poggyászraktárba, ami már a vízszínt alatt volt. A friss levegőt egy ventillátor hajtotta le hozzánk, a fekvőhelyek fölött egy szé­les csővezeték kanyargott, amelyben a friss levegő áramlott. Eleintén kissé ké­nyelmetlenül éreztük magunkat, különösen erősebb szélben, midőn a hullámok csapkodták a hajó oldalát. Tengeri betegséget nagyon kevesen kaptak, pedig több mint 60 napig utaztunk. Az út eleintén minden különösebb esemény nélkül telt el. Ritkán találkoz­tunk hajóval, hiszen Vladivosztok felé alig volt forgalom. Délebben Kína és Japán között már sűrűbben közlekedtek a hajók, több hajóval is találkoztunk. Kezdett már meleg lenni. Lenn vagyunk Dél-Kína magasságában. Aránylag elég nyugodt utunk volt eddig. Egy este, midőn már Hongkong felé járunk, a matrózok megkötnek mindent, ami leköthető, leszednek minden ponyvát, vagy vitorlát, s biztatnak bennünket, hogy jön a tánc. Teszik ezt egy tengerjáró lenézésével az első ízben utazóval szemben, teszik ezt egy amerikai önhittsé­gével a többi nációkkal szemben. Tényleg, késő este elkezdődött a mulatság. Recsegett, csikorgott minden, lenn ülünk a poggyászkamrában, egyenesen állni nem tudtunk, mert erősen inog a nagy hajó, a hullámok olyan kísérteties dübörgéssel csapkodják a hajó oldalát. S mi lenn ülünk a vízszint alatt. Megjött a tájfun, a dél-kínai tenger rettegett szele. Ilyenkor minden hajó, tekintet nélkül az útirányra, igyekszik a tájfun centrumát kikerülni, mert ez pusztulást jelent. Később Hongkongban olvastam, hogy ez a tájfun végigviharzott a Fülöp-szigeteken, rengeteg pusz­títást okozva. Egész éjjel tartott a vihar. Hamar elaludtunk, mert erősen lóbálta a vihar a hajót; reggel, midőn a fedélzetre mentünk, még mindig erősen hullámzott a tenger, pedig a szél már alábbhagyott. Közel egy heti út után befutunk első állomáshelyünkre, Hongkongba. A természettől is erősen védett kikötő. A szárazföldbe mélyen benyúló, aránylag keskeny öböl végén Hongkong városa. Meglepődünk azon a forgal­mon, amit a kikötő mutat. Hajó hajó mellett, a part mentén kereskedőházak, valóságos paloták, fényűzés, luxus, tövében a szegénység, a nyomor. A kikötő telve van kisebb-nagyobb csónakokkal, a csónak végén egy kis kalyiba, ott lakik az egész család. Kínaiak. Halásznak és koldulnak a hajók utasaitól. A kisgyerek derekán kötél, ha vízbe esik, máris húzzák kifelé. Az ut­66