Szabó Pál: Életutam - A Kecskeméti Katona József Múzeum Közleményei. Új sorozat 1. (Kecskemét, 2009)

Szabó Pál: Életutam. Első rész

(2001. február 5.) Ilyen előzmények után Hitler kérésére megszálló csapatokat küldtünk Ukraj­nába, akik több alkalommal partizánharcokban vettek részt. 1942-ben a né­metek megbombázták Kassát. A főpostát érte a találat. Emlékezetem szerint egy postáskisasszony meg is halt. A németek természetesen Moszkvára fog­ták a bombázást, hogy kikényszerítsék Magyarországból a háborúba való belépést. Magyarország megüzente a háborút a Szovjetunió felé. Egér-elefánt harc lett belőle, csúfos vereséggel, nagy ember- és anyagi áldozatokkal. 1942 tavaszán Magyarország általános mozgósítást rendelt el. Én 1942. május 2-án vonultam be a m. kir. Zrínyi Miklós 7. Honvéd Gyalogezredhez.23 Zászlóalj vonatparancsnoki beosztást kaptam. Ismét összeszedtük a kocsikat, lovakat és a gépesített német alakulatok mellett ezzel a szomorú felszerelés­sel indultunk az orosz harctérre. Előzőleg Orgovány környékén egy hónapos harcászati gyakorlaton vettünk részt. 1942. június 16-án vagonírozott be az ezredtörzs és a vonat. Fájó szívvel hagytam itthon családomat. Az egyéves kis Marikámat, szeretett feleségemet, Babcikámat. A vasútállomáson vöröskeresztes hölgyek útravaló csomaggal láttak el bennünket. Étel-ital volt a csomagokban. Lassan, méltóságteljesen vonult ki a vonat a nagyállomásról, hozzátartozóink integetése mellett. Mi akkor még nem tudtuk, hogy mi vár reánk. Utunk végcélját sem tudtuk. Csehszlovákián, Lengyelországon keresztül vitt bennünket a vonat Orosz­országba. Ukrajnában, Kijev környékén már lakott területeken mentünk ke­resztül. Ha megálltunk egy-egy állomáson, a vonatot körülvették a kis ukrán és orosz gyerekek és kiáltozták: egy kis kenyér, egy kis kenyér. A legénység és mi bőven adakoztunk a kiéhezett kis csavargóknak, akik siettek vele haza édesanyjukhoz. Majd több száz kilométeres lakatlan területen, ugyancsak több száz kilométe­res erdőségeken, őserdőkön vitt az utunk. Ezeken a területeken a partizánok fel-felrobbantották a síneket. Éjjel robbantottak, nappal helyrehozták a síne­ket. Mozdonyunk előtt 2-3 kővel megrakott teherkocsit toltunk magunk előtt, esetleges robbantások elhárítása céljából. Én többször nyílt vagonon utaz­tam, és gyönyörködtem a kietlen vidékben, a kifogyhatatlan erdőségekben. Végre megérkeztünk Rjecsiszára. Ez egy kisebb település volt Gomeljtől nyugatra kb. 20 kilométerre. Itt kirakodtunk. A kirakodásban segítkeztek a már itt lévő zsidó munkaszolgálatosok. Pár napi pihenő után gyalogmenet­ben indultunk kelet felé. Átmentünk Gomeljen, Csernigovon, itt hatalmas laktanyatömbök között sátoroztunk le. A laktanyaépületek ki voltak ürítve és 23 Az ezred történetét feldolgozta: Babucs-Maruzs-Szabó [2008]. A kötet tartalmazza a Szabó Pál hagyaté­kából a Katona József Múzeumba került, 1942/43-ban készült fotókat. - A Katona József Múzeum gyűjte­ményéről és a Kecskemétiek a Don-kanyarban című kiállításról: Székelyné Körösi Ilona, 2009. 37