Szent Benedek-rendi katolikus gimnázium, Komárom, 1923

óiuló vizsgázott (Lipüiay, Schusdek, Weltner). A szóbeli vizsgálat Tomaj János elnök­lete alatt febr. 4-én folyt le. Mind a három tanuló egyszerűen érett lett. A nyári terminusra jelentkezett 30 tanuló (29 rendes és 1 externista). Az érettségi Írásbeli vizsgálatokat május 26. (magyar), május 27. (latin), és május 28. napján (görög) tartoltuk meg; a szóbeli vizsgálatok jún. 16—18. napjain voltak Tomaj János levicei (lévai) állami reál-gimnáziumi igazgató elnöklete alatt. 26 tanuló tett szóbeli vizsgá­latot a következő eredménnyel: kitüntetéssel érettek". Fried Ernő, Katona Ilona, László Lóránd, Rigó Dezső, Szegő Béla; egyhangúlag érettek: Ipovitz Sándor, Kass Ferenc, Kaufmann Paula, Kertész Imre, Krausz Ferenc, Mohácsy János, Salgó Sándor, Sánta Lajos; szótöbbséggel érettek : Cservenka Gábor, Garay Kálmán, Goldfáhn Tibor, Hada­nicb Gyula, Kathona Sándor, Korbuly Pál, Lipscher Lóránd, Mogyorósi László, Pergely István, Selye János. Félévre visszautaltatott két tanuló, egy évre egy tanuló. 9. Tanulmányi kirájidulások. Dr. Bognár Cecil vezetése alatt a VII. o. február ,2l-én hőméréseket végzett a Dunában, márc. 22-én a vasúti állomáson tanulmányozta a lokomobil és vasúti mozdony szerkezetét. Márc. 27-én megtekintette a városi víz­vezeték szivattyútelepét. Máj. 9-én Ógyal !án tanulmányozta a csillagvizsgáló és me­teorologiai intézel berendezését. A VIII. o. márc 24-én megtekintette a helybeli közkórház Röntgen laboratóriumát. Sárosy Etel vezetésével a II. o. (44 tanuló)i ápr. 26-án Orsújfalura, máj. 17-én (43 tanuló) Lándor-pusztára, a Nyitra torkolatához rándult ki földrajzi és természet­rajzi ismeretek szerzése céljából. Karle Sándor vezetésével a VIII o. tanulói (29 tanuló) máj. 17-én tanulmá­nyozták a görögkeleti templom művészeti régiségeit, máj. 19-én a leányvári római •castellum romjait, a IV. o. tanulói (50) megtekintették a helybeli görögkeleti templo­mot és a Sz -András templomot, jún. 5 én pedig a IV. o.-nak 20 tanulója Orsújfalura rándult ki természetrajzi ismeretek szerzése céljából. Dr. Berta Orbán rendezése mellett máj. 3L-én tanulmányi kirándulás volt Hajóval Kovácspatakra A kirándulás célja a Duna mellékének és a kovácspataki szép magaslatoknak megtekintése volt. A kiránduláson résztvett 120 IV—VIII. o. tanuló Égler Dózsa, Karle Sándor, Dr. Dajdu Lukács, Biró Lucián és a rendező tanár felügye'ete alatt. A Tésztvevő tanulók egy felejthetetlen nap emlékével érkeztek vissza este a komáromi kikötőbe. Ugyancsak máj. 31-én az I. II. és III. osztályosok közül lb7 tanuló Sárosy Etel, Pataki Maurus és Dr. Borka Géza kíséretében vonaton kirándult Nyitrára és a Zobor hegyre földrajzi ismereteik bővítése céljából. 19^:3. nov. 21-én az intézet-VII. és V. osztálya Gödör Kap. János tanár veze­tése alatt megtekintette a surány-i cukorgyárat, ahol szak'zerű vezetés és magya­rázás mellett a tanulók szeme előtt folyt le a cukorrépának finomított cukorrá való feldolgozása. 1924. máj 25—31. az intézet 41 növendéke Gödör Kap. János tanár vezetése mellett tanulmányi kiránduláson volt a következő programmal: május 25-én Nové­-Zámky, Levice, Hronská Breznica érintésével ulazás Ííz-fürdőre, ahol az éjjeli SÍ állás volt; — május 26-án a lucenec-i posztó- és zománcgyár megtekintése; — május 27-én délelőtt Ííz-fürdő vidékének tanulmányozása és délután utazás Plesivecen ke­resztül Dobsina községbe; (a vezető tanár természetesen mindenütt fölhívta a növen­dékek figyelmét a természeti szépségekre és történelmi nevezetességekre) — május 28 án kocsikon (egyes helyeken gyalog) való utazás a természetnek minden szépsé­gével fölruházott stracena-i uton végig a mesék varázslatos világának egyik tündöklő részébe, a »Jégbarlang« ba, ahonnan 2 órai ottidőzés után a kirándulók a Hron völ­gyében fekvő Cervena Skala vasut-állomásra mentek és vonaton Sliac-ra siettek az éjjeli, kellemes pihenést nyújtó szállásra, ami a reggeli 5 órakor kezdődő ós eléggé fárasztó utazás után nagyon is rájuk fért. E helyen fejezem ki mély köszönetemet dr. Sándor János dobSinai plébános úrnak, aki súlyos betegsége dacára is, az ifjúság iránt való izzó szeretetétől sarkalva, a Jégbarlanghoz való utunk előkészítésében, valamint a dobsinai elszállásolásban ntiszt. Gróf M. Alfreda főnöknővel egyetemben tevékeny részt vett; — május 29 én délelőtt a kirándulók Sit. misét hallgattak, majd a fürdő bájos környékére tettek apróbb kirándulásokat; — május 30-án Banská­Bystrica érintésével a barmanec-i papírgyárat látogatták meg, ahonnan visszatérve a városba, ennek nevezetességeiben gyönyörködtek; — május 31-én a Turec és Yah folyó völgyének természeti és történelmi szépségeit élvezve tértek vissza a kiinduló -állomásra.