Újpest, 1998 (6. évfolyam, 1-24. szám)

1998-11-28 / 23. szám

1998. november 28. i v '! ! t Milets.'' " Izraeli útinapló II. rész Bibliai tájakon... | Előző lapszámunkban indítottuk útjára azt a cikksorozatot, amelyet a Babits Mihály Gimnázium énekkarának izraeli útjáról készített az iskola két diákja: Bese Nóra és Simon Rebeka, valamint igazgatója: dr. Kövesdi István. A fényképekkel illusztrált írást most folytatjuk, majd következő lapszámunkban zárjuk... Október 4. Ezen a napon kirándulást tettünk a Holt-ten­gerhez. Vendéglátóink figyelmeztettek ben­nünket: mivel 34%-os a víz sótartalma, semmi­képp ne menjen a szemünkbe, szánkba, fü­lünkbe, mert veszélyes lehet. A felkészítő előadásokon is hallottuk, hogy a víz felhajtó ereje olyan nagy, hogy akár újságot is lehet ol­vasni a víz felszínére fekve. Eleinte csak mu­lattunk a hallottakon, ám ezen a napon meg­győződhettünk az igazságról. Ahhoz, hogy a Holt-tengerhez eljussunk, „ke­resztben” utaztuk át Izraelt. Ez az út is sok érde­kességgel szolgált: a kopár, vörös földön elszór­tan üde, zöld ültetvényeket láttunk, melyeket szinte egész nap locsolnak; a hegyeken kis fe­hér, kocka alakú házakból álló települések tárul­tak szemünk elé. Jeruzsálemet elhagyva elér­tünk a Júdeai sivatagot, ahol a kopár kövek egy­hangúságát csak egy-egy beduin sátor törte meg. Itt találkoztunk először a sivatag hajójával, a tevével. A tengerszint feletti 852 m magasan fekvő Jeruzsálemből meredeken lejtő úton jutot­tunk el a tengerszint alatt 400 m-rel fekvő Holt- tengerhez. A vízparton kanyargó úton haladva fi­gyeltük a víz feletti sós párát, melytől a szem­közti hegyek csak homályosan látszottak. Utunk során látogatást tettünk a tengertől nem messzi­re fekvő En-Gedi természetvédelmi területen, Ebéd a Holt-tenger partján (Fotó: Antal E.) mely vízeséseiről nevezetes. A séta az árnyék nélküli perzselő hőségben igen fárasztó volt, de az úti fáradalmakat enyhítette az az élmény, hogy fürödhettünk egy vízesés alatt kialakult medencében. Úgy éreztük, akár több napot is el tudnánk tölteni ebben az Édenhez hasonló kör­nyezetben, ahonnan fantasztikus kilátás nyílt a tengerre. Utunk során megnézhettük az itt élő őshonos kőszáli kecskéket is. Ezt követően végre közelről is megcsodálhat­tuk a Holt-tengert. Sziszegve kapkodtuk lábain­kat a forró apró kavicsokon, ugyanis a tenger szintjének folyamatos csökkenése miatt a hatal­mas árnyékot adó napernyők - amelyek alá lepa­koltunk - közel 100 m-re voltak a víztől. Nevetve kiáltottunk fel, amikor megéreztük a víz felhajtó erejét. Különböző vízi alakzatokat formáltunk, ka­runkat és lábunkat kiemelve sem merültünk el, és még a törökülést is kipróbáltuk, aztán igazoló­dott a korábbi állítás: ebben a vízben tényleg nem lehet elsüllyedni. Később mégis próbát tet­tünk, mikor tanáraink hasára és lábára köveket halmoztunk fel addig, míg el nem süllyedtek. En­nek hatására többen fuldokoltak, na nem a víztől, hanem a nevetéstől. Eközben elkészült az ebéd. A pálmafák árnyékában felállított asztaloknál hi­hetetlen mennyiségű saláta, mártás várt bennün­ket, amit az elmaradhatatlan pitába pakoltunk. (A pita jellegzetes kenyérpótló tészta ezen a vidé­ken.) Ebéd után fürdés és iszapolás következett. Gyógyhatású iszap található itt, többen be is ken­ték magukat ezzel a sűrű fekete anyaggal, me­lyet a fürdés végén könnyen lemoshattunk. Este fáradtan érkeztünk vendéglátó család­jainkhoz. Ezen az estén kezdődött a nyolc na­pig tartó SUCCOT, a sátoros ünnep. A zsidó ha­gyományokhoz híven sokan „építenek" ilyenkor pálmalevelekkel befedett kis sátrat, s ezek alatt étkeznek. Ilyenkor vendégül látják barátaikat, zenélnek, beszélgetnek és énekelnek. Ezzel emlékeznek a zsidó nép 40 éves sivatagi ván­dorlására. Október 5. Korán reggel indultunk a Szentföld egyik legfon­tosabb részére, Galileába. Ez az a vidék, ahol Jézus életének jelentős részét töltötte. Az oda vezető út keresztül halad a Karmel Nemzeti Par­kon, melyet Izraelben „Kis Svájcnak” neveznek. Ezt persze nem szabad komolyan venni, de a tá­jat vonzó és gazdag állatvilág jellemzi. Utunkat Daliyat El-Karmelben, egy kis drúz faluban szakí­tottuk meg. A drúzok kb. 160 000 fős népességet alkotnak, a X. században keletkezett mohame­dán szektához tartoznak. A faluban megismer­kedhettünk az igazi bazárok hangulatával. Hatal­mas alkudozások után sikerült jellegzetes drúz tárgyakat vásárolnunk. Innen származik a fiúkon látható sapka. Utunkat folytatva jutottunk el Tiberias városába, ahonnan csodálatos kilátás Magyar fiúk, drúz sapkában (Fotó: Kövesdi) nyílt a Genezáreti-tóra. Ezt a várost Heródes Antipas emeltette, és a római császárról nevezte el. A város az idők folyamán egy földrengésben elpusztult, így mi csak egy modern üdülővárost láttunk. Hajóra szállva körbeutaztuk a tavat, mely alig nagyobb, mint a Velencei tó. A hajóút után ér­keztünk En Tabgha városába. A legenda szerint itt történt a csodálatos kenyér- és haiszaporítás: Krisztus két hallal és öt kenyérrel jóllakatott öt­ezer embert. 1932-ben német régészek feltártak egy bizánci, halakat és kenyeret ábrázoló mo­zaikpadlót, amelyet mi is megcsodáltunk. A Halak és Kenyerek Megsokszorozásának Templomában adtuk következő koncertünket. Hatalmas élményként hatott ránk a templom le­nyűgöző akusztikája. Előadásunk sikerét mutat­ta, hogy a látogató és bennünket hallgató turis­ták száma egyre növekedett, s a koncert végén, már kijöttünk a templomból, amikor újabb ráadást kértek. Természetesen szívesen tet­tünk eleget a felkérésnek... Ez a nap sem múlhatott el fürdés nélkül, s a koncert után felszabadult örömmel vetettük magunkat a Genezáreti-tó hűvösnek tűnő vizébe. Nagy hatással volt ránk a szép táj és, az a tény is, hogy szent helyen va­gyunk. Itt választotta ki Jézus tanítványait, itt tett számos csodát, ezeket a hegyeket látta ő is, s ez akarva-akarat- lanul is hatott ránk. A fürdést követően utunk Akko városába vezetett. A városnak hihetetlen gazdag történelme van. Hadjáratai során megfordult itt Nagy Sándor és Julius Ceasar is; az itt ostromgyűrűbe zárt