Heves Megyei Hírlap, 2005. december (16. évfolyam, 281-306. szám)

2005-12-08 / 287. szám

5 2005. DECEMBER 8., CSÜTÖRTÖK - HEVES MEGYEI HÍRLAP SAJTÓ ÉS TANULÁS Mi már ma megkaptuk a holnapi újságot A SÉTA-program keretében az Axel Springer-Magyarország Kft. nyomdájába látogattunk. Iz­gatott várakozással szálltunk fel a buszra, ami azért jött, hogy el­vigyen minket Kecskemétre. Egerből indultunk és a követ­kező úti cél Gyöngyös volt, ahol csatlakoztak hozzánk a Károly Róbert Szakközépiskola diákjai, majd meg sem álltunk Kecske­métig. A meglepetés erejével hatott, mikor megérkeztünk a planetáriumba, ahol találkoz­tunk a Vak Bottyán iskola tanu­lóival is, akik előbb megérkez­tek, mint mi. A planetáriumban egy rendha­gyó földrajzórán sok érdekessé­get tudhattunk meg a bolygók­ról, a csillagokról és a galaxisok­ról. Tudtad, hogy a Nap mérete 109 Föld-átmérő, ami azt jelenti, hogy még a Hold pályája is bele­férne a Napba? A kis „kitérő” után az Axel Springer-Magyarország Kft. nyomdájába igyekeztünk, ahová este fél nyolckor érkeztünk meg. És hogy miért ilyen későn? Azért, mert a nyomdában a lap­Modern kori papírtekercsek Megtudtuk, hogy napi tizenöt tonna papírt használnak fel, me­lyeket 18 kilométeres tekercsek­ben tárolnak. A tekercsek egyen­ként körülbelül 500 kilogram­mot nyomnak, amit csoportunk négy tagja hiába próbált eltolni, meg sem mozdult. Aztán jött egy munkás, és egyetlen mozdulattal felgurította a helyére. zárták után kezdődik az élet. A vendéglátók elsőként a konferen­ciateremben fogadtak minket, ahol elmesélték a nyomda törté­netét Megtudtuk, hogy a Szilády nyomdát elsőként privatizálták Magyarországon 1990-ben, majd 2001-ben az AS-M Kft. vásárol­ta meg. Ezután Gáspár Illés termelés­vezető, valamint helyettese, Fara­gó Tamás körbevezetett minket a nyomdában. A gépek beindítása után megnézhettük, hogyan lesz a begépelt szövegből újság. Kide­rült az is, hogy a nyomdagép óránként 30 ezer példányt tud el­készíteni. Csomagolás után az új­ságokat gépkocsiba teszik és szállítják a helyi központokba, onnantól kezdve pedig a terjesz­tőké a főszerep. A nyomdai látogatás után fel­tettük kérdéseinket a szakembe­reknek. Sokakat érdekelt, hogy mi történik akkor, ha a termelés elkezdése után érkezik be egy nagyon fontos rendkívüli hír. Megtudtuk, hogy ilyenkor már nincs mit tenni, hiszen lapzárta után nem lehet módosítani az új­ságon. Ha pedig elromlik a nyom­dagép, akkor rövid ideig szünetel a termelés, ám a teljes rendszer leállására még nem volt példa. Végül ajándékként hozhat­tunk haza magazinokat, vala­mint a másnapi újságból is kap­tunk, ami annyira friss volt, hogy még a festék sem száradt meg rajta. Az egyik egri diák a más­napi lapszámból tudta meg - amit jobb esetben csak reggel ol­vashatott volna nyertek egy Mikulás csomagot. Nagy élmény volt látni, ahogyan az újságok ké­szülnek, és idő előtt beleolvasni a másnapi lapokba. Életemben már rengeteg élményt kaptam az újságírástól, és most egy újabb fejezetet könyvelhetek el a nyom­dai látogatás után. ■ Horváth Tímea, EKF 11/b Ne sírj értünk, Madeira! kapcsolat Az óceán és a sziget csodáival ismerkedtünk Óceánparti emlék. Képek őrzik a kirándulás jelentősebb pillanatait Iskolánk már évekkel ezelőtt fel­vette a kapcsolatot egy madeirái diákszervezettel, de az első sze­mélyes találkozás csak most jött létre, egy tavasszal beadott pá­lyázat révén. Izgatottan vártuk az indulást, s Budapestig min­den rendben is zajlott, de aztán kijutott mindenből, amivel egy hosszú utazás jár: késés, bőrönd­törés, potyavacsora, kétszeri fel- és leszállás. Késő éjjel érkeztünk meg a sziget fővárosába, Funchalba. Egy röpke felderítő út után min­denki álomra hajtotta a fejét. Reggel aztán egy egészen más világra ébredtünk. A különféle trópusi fák látványa engem is letaglózott. A legfurcsább még­is az volt, hogy a teraszról lehe­tett látni a végtelenbe nyúló óce­ánt. Az első napon a helyi isko­la igazgatóhelyettese, Bernar­dino idegenvezetése mellett a tengerparti természetvédelmi központba látogattunk el: a nemzeti park egyik vezetője megismertette velünk a helyi növény- és állatvilágot (sok faj egyedül itt él a világon!), az ud­varban lévő fáról fügével kinált, majd egy ritka tengeri madárfi­ókát engedtek szabadon, amit aznap reggel találtak egy szikla tövében. Utána egy kalandpark­ban megismerkedtünk Madeira kialakulásával, történelmével, kultúrájával. Eztán körbejártuk a szigetet, a szerpentineken ka­nyarogva a zöldellő meredek lej­tők látványa feledtette az eső okozta bosszúságot. Első hosz- szabb megállónk egy lávabar­lang volt, ami Európában egye­dülálló, és a világon sincs belő­le túl sok. Azért is különleges, mert a föld mélyén a láva erede­ti felszíne maradt meg, amit nem koptatott se szél, se víz. Bernardino a végére tartogatta a legnagyobb meglepetést: magá­val ragadó volt a tenger fölé 580 méterrel magasodó sziklafal. Miután beteltünk a kéklő mély­séggel és Funchal éjszakai lát­képével, hazatértünk. Reggel megint esőre ébredtünk, de megküzdöttünk az éghajlat ki­számíthatatlanságával, és a he­gyekben kirándultunk a nemze­ti park vezetőivel. Gyönyörű volt, csak kicsit sáros, ami elég­gé megviselte a ruházatunkat. A séta után az iskola menzáján ebédeltünk, s onnan néztük, hogy hét ágra süt a nap... Másnap Funchalban sétál­tunk, a nap nagy részét a ten­gerparti sétányon töltöttük és hallgattuk a tenger morajlását, vagy ajándékokat kerestünk a közeli plázában és piacon. Dél­után kiöltöztünk, majd elindul­tunk az étterembe, ahol már vár­tak minket vendéglátóink: az ön- kormányzat képviselői, az igaz­gatónő, a sportegyesület vezető­je, természetesen Bernardino és még egy pár tanár a helyi isko­lából. A vacsora nagyon finom volt, babérágra tűzött marhahús, ami leginkább a rablóhúshoz ha­sonlított. Vacsora után még ösz- szefutottunk a helyi barátokkal, akik hazakísértek minket, majd nehéz búcsú után elváltunk» De megbeszéltük, hogy találkozunk még, lehetőleg ebben az életben. Másnap reggel persze megint esett az eső, és amikor egy korai reggeli után búcsút vettünk Bernardinótól, azt mondta: „Ma­deira sír, mert ti elhagyjátok őt!” A repülőről mi is fájó Szívvel ve­tettünk egy utolsó pillantást er­re a kicsiny, ámde gyönyörűsé­ges szigetre, ahol néhány vidám napot tölthettünk. ■ Búzás Krisztián VBJ Szakközépiskola, Gyöngyös Bemutatkozás és buli a vendéglátóknál Az iskolában szétosztogattuk a Magyarországról szóló prospektu­sokat, összejöttünk a helyi diákokkal, bemutattuk nekik az orszá­gunkról szóló prezentációnkat. Nagyon kedvesek voltak, és este már együtt buliztunk, megismertük egymás szokásait, és közben jókat nevettünk. Szilvás István szerkesztő rövid tájékoztatása után a diákok a munka menetébe is bepillanthattak Otthonos és barátságos találkozás Az elméletet a gyakorlat igazolta Elfogadták szerkesztőségünk meghívását a gyöngyösi Károly Róbert Kereskedelmi, Vendég­látóipari és Idegenforgalmi Szakképző Iskola diákjai is, akik egy kellemes délutánt töl­töttek el Egerben. A Mátraalján működő SÉTA- szakkör maroknyi csapata a szerkesztőségben eltöltött egy­órás bemutatkozás során visz­szaigazolást nyert mindarról, amit a foglalkozásokon már megtanulhattak az újságkészí­tésről. A diákok a sajátos szer­kesztőségi légkör mellett meg­ismerhették a megyei napilap kiadójának felépítését, valamint a prezentáció után szemtanúi lehettek többek között a szer­kesztői, tördelői munkának is. A tanulók elmondása szerint el­képzeléseikhez képest egy jóval otthonosabb légkörű szerkesz­tőségbe érkeztek, ahol üdítő mellett várta őket egy barátsá­gos beszélgetés. A diákok annak is nagyon örültek, hogy mind az újságban korábban megjelenő írásaik, mind pedig a személyes látogatás kapcsán egyenrangú partnerként fogadta el őket szer­kesztőségünk. Sokan, sokat és jól dolgoznak az utasokért Egerbe és Kecskemétre is a Mátra Volán különjára­taival „Sétáltunk”, s úgy gondoltuk: jó lenne töb­bet megtudni azokról, akik minket szállítottak. Ebben Kiss Tibor, a Mátra Volán Rt. autóbusz-közlekedési vezető menedzsere segített, aki sok mindent elmesélt a cégről. Pél­dául azt, hogy jelenleg 137 autó­busszal dolgoznak, ezek átlag- életkora alig tizenegy év, amivel a Volán-társaságok első harma­dába tartoznak. Beszélt a buszok naponta történő szigorú ellenőr­zéséről, a járatok szervezésének összetett feladatairól. Minderre azért van szükség, hogy Gyön­gyös és Heves térségében zökke­nőmentes legyen a helyközi sze­mélyszállítás. Gyöngyösön helyi járatokat is üzemeltetnek, ami a tevékenységüknek 2-3 százalé­kát adja, ugyanannyit, mint az általunk is igénybe vett különjá­rati közlekedés. Fontos terület­ként említette a szerződéses jára­Kiss Tibor FOTÓ: SUHA PÉTER tokát, amelyekkel a környező munkahelyekre szállítják a dol­gozókat. Legjelentősebb partne­reik a Mátrai Erőmű Rt., a Vishay Hungary Kft., a BBraun Az autó a konkurencia Kiss Tibor: „Azért dolgozunk, hogy az utasok megelégedésére „attraktív” tömegközlekedést tudjunk kínálni, vagyis gyors, pontos, megbízható és olcsó al­ternatívát ajánljunk az egyéni utazással szemben. ” Kft. Miközben megtudtuk, hogy a Mátra Volán évente több mint 13 millió utast szállít, megismer­kedtünk a forda szó jelentésével is. Ez azt takarja, hogy egy jármű egy adott napon milyen járato­kat teljesít, milyen útvonalon dol­gozik. Vannak olyan fordák, ami­ket egy sofőrrel, míg másokat két vezetővel teljesítenek a buszok. Már csak az volt hátra, hogy megkérdezzük: egészen ponto­san mit csinál egy autóbusz-köz­lekedési vezető menedzser.- Irányítom a cég termelési szakterületét. Az állomásvezető­vel, forgalomirányítókkal, az au­tóbusz-állomásokon dolgozók­kal, valamint az autóbusz-veze­tőkkel állok kapcsolatban, az ő munkájukat irányítom, koordi­nálom, s az én munkámhoz tar­tozik, ha valamilyen forgalmi vagy műszaki okból beavatkozás szükséges a közlekedésben, illet­ve a fordákban - foglalta össze munkaköre lényegét Kiss Tibor. ■ Medve Klaudia - Magyar Ferenc 10/c VBJ Szakközépiskola, Gyöngyös n7 ftua| lác7Ítócóhon rócT* uoun diákok folkócTÍtn tanárai ^ro|V Főiskola Gyakorló Iskolája, Eger (EKGYI): Gyenes Réka • Károly Róbert Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Szakközépiskola, Gyöngyös (KRKER): Bajcsyné Hz uiudi hchziieseuen icbzi vevu uidnun leinebziiu idiididi gorók Klára • Szilágyi Erzsébet Gimnázium, Eger (SZEG): Tóth Béla • Vak Bottyán János Műszaki és Közgazdasági Szakközépiskola, Gyöngyös (VBJ): Ludányiné Prém Judit. í V