Fogorvosi Szemle, 1976 (69. évfolyam, 1-12. szám

1976-06-01 / 6. szám

PARAFUNKCIÓ KÖVETKEZMÉNYEI 171 Tapasztalataink szerint parafunkció esetében korai diagnózisra kell töre­kedni, ami lehetőséget ad a gyógyulási folyamat megrövidítésére. Megfigyelé­seink szerint a korai, olykor helytelen indikáció alapján végzett fogeltávolítások miatt kialakult okkluziós zavarok (a fog dőlése, a klinikai korona megnyúlása vagy a fog testes elmozdulása révén), valamint a fogpótlásokon helytelenül kiképzett rágófelületek, tehát iatrogén ártalmak, sok esetben szerepelnek para­­funkciót kiváltó faktorként. A gyógyítás módját minden esetben a parodontium állapota és a funkciózavar jellege határozza meg. Megállapítható, hogy gondos anamnézis és okkluziós analízis alapján végzett kifogástalan protetikai ellátás a parafunkciók fontos profilaktikus tényezője. IRODALOM: 1. Breustedt, A.: Beiträge zur Klinik der Parafunktionen beim Er­wachsenen. Dtsch. Stomat., 12, 893 (1962). — 2. Drum., W.: Über Parafunktionen insbesondere über die unbewusste Funktion des Gebisses. Zahnärztl. Rdsob., 45, 257 (1950). — 3. Drum, W.: Autodestruktion des stomatognatischen System. Quintessenz, 9. 12 (1958). — 4. Drum, W.: Autodestruction of the Masticatory Systems. Parodonto­­logie, 16, 155 (1962). — 5. Ember E.: Üjabb adatok az állakapocsízület működési zava­rainak kóroktanáról. Fogorv. Szle, 68, 353 (1957). 6. Focke, O.: Das linguo-labiale Pressphänomen. Dtsch. zahnärztl. Z. 6, 942 (1951). — 7. Fröhlich, E.: Befunderhebung im parodontal erkrankten Lückengebiss und dessen Beurteilung im Hindblick auf die prothetische Versorgung. Dtsch. Stomat., 11, 741 (1961). — 8. Fröhlich, E.: Die Para­funktionen, Symptomatologie, Ätiologie und Therapie. Dtsch. zahnärztl. Z., 21, 536 (1966). — 9. Oenon, P.: Parafunktionen bei Kindern. Quintessenz, 3, 113 (1974). — 10. Huszár Gy.: A 60 — 69 évesek fogainak kopása. Fogorv. Szle, 68, 172 (1975). —• 11. Hirth, H. A., Mühlemann, H. R.: Diagnosis of Bruxism by Means of Tooth Mobility Measurements. Parodontologie, 9, 47 (1955). — 12. Jankelson, B.: Physiology of Human dental Occlusion. J. Amer. dent. Ass. 50, 664 (1953). — 13. Károlyi M.: Beobachtungen über Pyorrhoea alveolaris. Ost. Ung. Vjschr. Zahnheilk., 17, 279 (1901). — 14. Kemény I.: Fogpótlástan. Medicina. Budapest. 1973. — 15. Körber, E.: Die Belastung des zahnlosen Kiefers durch Plattenprothesen. Dtsch. zahnärztl. Z., 19, 611 (1964). — 16. Lindquist, B.: Bruxismus und Persönlichkeitstruktur. Quintessenz, 5, 109 (1973). — 17. Marxkors, R.: Suprakontakte und Myopathien. Dtsch. zahnärztl. Z., 28, 765 (1973). — 18. Mühleman, H. R., Rateitschak, K. //., Renggli, H. H.: Parodontologie. Thieme, Stuttgart, 1975. — 19. Posselt, M.: Treatment of Bruxism by Bite Guards and Bite Plates. J. canad. dent. Ass., 29, 773 (1963). — 20. Ramfjord, S. P., Ash, M.: Physiologie und Therapie der Okklusion. Quintessenz, Berlin, 1968. — 21. Reumuth, E. : Vorbereitende Massnahmen für die prothetische Versorgung des parodontal erkrankten Lückengebisses. Dtsch. Stomat., 11, 759 (1961). — 22. Sugár L., Bánóczy J., Rácz /., Sallay K.: Szájbetegségek. Medicina, Budapest. 1975. — 23. Schulte, W.: Knirschen und Pressen im vollbezahnten Gebiss zugleich ein Beitrag zur Therapie der parafunctionell bedingten Kiefergelenkserkrankungen und zur Messung der Kaumuskeltätigkeit. Dtsch. zahnärztl. Z., 20, 95 (1966). 3. 3 m 5 e p : BpedHbie nocAedcmßun napacßyHictfuu BpeaHoe aeficTBue napacjjyHKUHH Mo»eT npoHBUHTbCH He TOJibKO Ha 3yßax w Ha napo­­äohthm, ho M0»ceT Bbi3bißaTb TaKwe h nopaweHHe cycTaBOB HeJiiocru. Abtop yt<a3biBaeT Ha 3HaiieHne TOHHOro KJiiiHHHecKoro aHanH3a h paHHeü nocTaHOBKH AiiarH03a h Ha bo3- MO>KHOCTH np0(|)H.IiaKTHKH. Dr. Erika Ember: Deleterious consequences of parafunction In addition to the harmful effect of parafunction affecting teeth and parodontium it may involve impairment of the mandibulo-maxillary joint. Accurate clinical analysis and early diagnosis are of paramount importance. Means of prevention are presented. Dr. Erika Ember: Schädliche Konsequenzen der Parafunktion Die schädigende Wirkung der Parafunktion kann nicht nur an den Zähnen und dem Parodontium zur Geltung kommen, sondern auch Schädigungen der Kiefergelenke verursachen. Eine genaue klinische Analyse und Frühdiagnose sind äusserst wichtig. Es wird auch auf die Möglichkeit einer Prophylaxe hingewiesen.

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