Buda és vidéke, 1893 (2. évfolyam, 1-52. szám)

1893-07-30 / 30. szám

Budapest 1893. (4.) BUDA és VIDÉKÉ Julius 30. d o r, ki orvos; Erzsébet, férjezett Szende Antalné ; Kon rád magy. államvasuti tisztvi­selő; Mariska Zboray Gyula gyógyszerész arája ; Gyula oki. tanító ; J á n o s VII. gymn. oszt. és Pista kereskedelmi iskolai tanuló. A ravatalokra koszorúkat helyeztek a kö­vetkező felírásokkal: „Felejthetetlen hitvesének: gyászoló férje“ ; „Áldott emlékednek: Sándor, Margit“ ; „Gyermekeid szeretete veled lesz min­denkor“ ; „Szeretett, jó anyánknak: Antal, Er­zsébet“ ; „Áldásodban vigaszunk: Gyula, Ma­riska“ ; „A legjobb nagymamának: hálás uno­kái“ ; „Áldott jó Martin néninek: Juhász József és neje“, „Kegyelete jeléül: a Molnár-család“. Volt ezenkívül még számos felírás nélküli ko­szorú is. A temetésen jelen voltak többek között: babarczi Schwa rtzer Ottó dr., P ért hl, Géza, a déli vasút felügyelője, V é g h János dr., C s i 1- léry Dávid dr., Mészáros Sámuel, ref. lel­kész, Knar Lajos ág. evang. hitközségi fel­ügyelő, Thienensani Ottó hitközségi gond­nok, a kerület tantestülete stb. Az első fehér ruha. Lehet-e szebb mint egy szép májusi dél­után, ha a nap szerelmesen mosolyg reánk s egy-két bárányfelhő úszik az égen s hogy meg ijeszti a fehér ruhás leányt legkisebb dörgése az égnek, pedig hát nincs szebb a szép természet­nél s mégis ijesztő ez olykor. Talán azért is nem esik az eső, mert a sok ártatlan fehér ruhás kiránduló kis leány szivszorongva kéri a jó Istent, csak ma, csak ma ne essék az eső! Ez alatt a gazda ki áll a verandára s káromkodik, ha a felhők eloszolnak, a nélkül, hogy megázott volna a fehér ruha, akarom mon­dani a vetemény. Oh az én fehér ruhámnak nagy a törté­nete. Tizenhat éves voltam már, midőn bérmálni vittek s keresztanyám, a jó mérnökné egy szép fehér ruhával lepett meg s egy gyönyörű fehér napernyővel (jobb lett volna egy esernyő.) Huszonkilenczedik május volt, én már egész éjjel nem aludtam úgy örültem a bérmálásra, nem! nem arra a fehér ruhára, meg a kirándu­lásra a budai hegyek közé. Milyen szép leszek gondolám, minden bűn nélkül hófehérkének öltözve, s milyen jó ebéd vár reám, hát még délután, egész délután Lajos a bérma keresztanyám fia íog nekem udvarolni, »zép fiú 19 éves, már nem sokára önkéntes lesz, s ha holnap jól nézek ki a fehér ruhában belém szeret s a jövő évben is nekem fog udva­rolni. A szememet nem hunytam be. Reggel lett. Sohsem voltam oly friss, mint bérma napom reggelén, már hat óra előtt felkeltem, minden ruhámat kikészítettem, azután lassan lábujhegyen kimentem a konyhába mostani, a szappan a szemembe ment s csípte derekasan, mit sem törődtem vele. Kinyitottam szememet, mert a bérma keresztanyám szolgálója egy szép rózsabimbó csokrot hozott, azt hittem a Lajoska küldi, pedig dehogy, csak a mamája. A csen­getésre anyám is kijött, jól összeszidott, hogy olyan lármát csinálok akár egy sarki kofa, a papa nem bir aludni, azután majd délután lesz álmos. Bántam is én akár mit beszél anyám, meg ha felébred is apám, csak már öltözhessek. Ez is megtörtént Végre 8 óra lett. Megáll egy gyönyörű fiacker a házunk előtt olyan robogással, hogy az egész háznép kiszaladt megnézni ki jött, én is azt hittem, hogy talán a Lajost küldte értem keresztanyám, csalódtam, ő maga volt Lajos nélkül. — No kis leány, készen vagyunk-e? kér­dezi nyájasan, hát a fehér ruha jól áll-e? csak hamar fiam gyerünk a templomba, hogy helyet kapjunk, mert ma sokan lesznek nagyon. Hát a mamácska hol van? — Mindjárt itt lesz kérem feleltem izga­tottan, már itt is van a mama. Persze össze­vissza csókolták egymást, pedig egyiknek sem volt ínyére a csók, a keresztmama a költségért bánkódott, a mama meg apával czivódott, mert apa még utolsó reggelen is azt prédikálta a mit egész héten, hogy a bérmálás csak komé­dia, őt sose bérmálta pap, s mégis él. No, de hagyjuk ezeket, én keresztanyámmal csakhamar a szép nyitott fiackerbe ültem s mentünk a belvárosi templomba. Most örültem először, hogy a külvárosban lakunk, legalább jól kikocsiztam magamat. Életemben először ültem flackeren. Azt hittük az elsők leszünk a templom­ban, pedig dehogy, már majd nem tele volt a sok fehér ruhás lánynyal s a sok uj bérma keresztszülékkel. Vájjon mikor kerül rám a sor, leszsz akkor ] 1 óra is, meg is éheztem nagyon, meg alig láttam magamat otthon a tükörben, (kár hogy a templomban nincs tükör gondoltam'. — Már a keresztmama is unta a dolgot 8 iszonyú meleg kezdett lenni. Jaj csak már jönne a püspök mondja keresztanyám. Imádkoz­tál már Ilonkám ? örülsz-e a délutánra ? — Mi leszsz délután kérdeztem kíváncsian, mert tudni szerettem volna Lajos ott lesz-e ? — Hát nem is tudod fiam, nem mondta meg édes atyád, az estve terveztük, hogy ma ti mindnyájan nálunk ebédeltek s ebéd után mindannyian kirándulunk a budai hegyek közé. Nini itt a püspök imádkozzál Ilonkám. Szív repesve imádkoztam, igazán olyan különös áhitat fogott el, midőn a püspök érin­tette arczomat, egy olyan érzés, a mely üdvözít és midőn vége volt a funkcziónak megköny- nyebbülve mentünk ki lassan a templomból. Újra a szép kocsiba ültünk s hajtattunk sebesen haza keresztanyámhoz ebédre. Ott már az ajtóban fogadott a szoba leány, az előszobá­ban a kisasszony a mérnökné leánya és a többi gyerekek csak Lajost nem láttam sehol. A mér­nök ur is haza jött s beszélni kezdett velem atyámról, elmondta, milyen jó barátok voltak gyermek korukban csakhogy atyám pályát té­vesztett, most ő is mérnök vagy ügyvéd lehetne, nem József városi tanító nem kellene a sok rossz gyerekkel bajlódnia. En gondolatban iga­zat adtam neki, gondoltam bizony jobb lenne, most nem kellene 800 írtból sinlődni, lehetne nekem is zongorám, mint az ő lányának, de nem szóltam semmit. Folyton az ajtóra néztem, jön-e Lajos, ismertem már messziről a járását hiszen két év előtt mikor még a mérnökék fa­lun laktak 10 holnapig nálunk volt kosztban, de Lajos nem jött, hanem szülőim jöttek nagy jajgatva, hogy olyan meleg van. Az asztal szépen meg volt terítve, s én az éhségtől majdnem elájultam, s lopva pis­logtam a compótra, mely az asztal közepén diszül állt, tele különféle befőttel. Apa és a mérnök ur kognakot ittak a jobb napok emlékére, mikor még szilvórium járta, anyám és a bérma keresztanyám a ka­napén ültek, s a gyerekek csintalanságáról beszéltek, Seni kisasszony pedig egy étvágy­csináló nótát zongorázott. Vártuk az ebédet mindannyian, nem is az ebédet, hanem Lajost, mert még csak ő hiányzott. Végre nagy sza­ladva ő is megérkezett. Vártam a hatást, hogy fogok neki tetszeni a fehér ruhában. Rám sem nézett, de hogy is nézett volna mikor az atyja rögtön jól leszidta ott előttünk, úgy, hogy az étvágya elmúlhatott volna szegénynek, de nem múlt el. Itt a leves, mond a mérnökné, tessék asztalhoz ülni. Elhelyezkedtünk kiki a kijelölt helyre, Lajos szembe ült velem. Hála Istennek csak észre veszi a fehér ruhám. Volt leves, hideg hal, apám el is rontotta a haltól a gyomrát, nem evett régen hideg halat azzal lakott jól, pedig majonest nem evett, nem szereti. A rostbeuf angolosan volt, de mi ezt nem eszszük, otthon sem. — Nyers ez lelkem, ne egyél azt mondja anyám, nem szegény népnek való ez. Volt azután rántott csirke salátával, meg cse­resnyés rétes. Bizony már három óra is elmúlt még mindig ettek, Seni kisasszony meg én az ablakhoz álltunk beszélgetni, de alig szóltunk egyet-kettőt, elkezd dörögni az ég, az én szivem összeszorult, mondva ha esni fog hogy megyünk a budai hegyek közé. — No, három óra elmúlt, mindjárt négy lesz, szedelődjünk mondja a mérnök úr, kime­gyünk a hármas hegyhez Budán a hidegkúti ut végéhez, ott jó bor van, meg jó czigány hadd mulassanak a gyerekek egy kicsit vígan leszünk. A szép Honáig lóvasuton mentünk, azután gyalog, a nap hol elbújt, hol meg forrón sütött, mi fiatalok ugrálva mentünk előre az ei'dőbe gyöngyvirágot böngészve, szüléink hátra ma­radtak, egyszerre ugyancsak dörög az ég, vil­lámlik kegyetlenül s az eső csak úgy szakad, szüléink elmaradva az utkaparó háza alá me­nekültek. Mi jól messze mentünk már, az utkaparó házhoz vissza nem térhettünk, szaladtunk, ki merre látott. Lajos látta mily kínokat állok ki az eső miatt s nevetett, azt mondta úgy nézek ki mint egy ázott veréb. Végre megsajnált, vagy talán malicziából kiáltott reám: Hona nyissa ki napernyőjét, hisz agyon ázik fehér ruhája. (Hál Istennek, végre mégis észre vette Lajos az első fehér ruhámat.) De akkor selyem nap­ernyőm ázik meg kiálték vissza, a selyemnek nem árt mondja Lajos s eltűnik. En szót fogadtam kinyitottam napernyő­met, kissé későn ugyan, mert ruhám már facsaró viz volt. Azóta nem voltam a Budai hegyek kö­zött, mert nem mindennap van ám bérma nap, s egy szegény tanító leánya ritkán jut fehér ruhához. Lajos se lett önkéntes, hanem színész, megszökött ugyanakkor a nagy esőben, a me­lyen a Budai hegyek között találkát adott akkor ! a mikor utólszor hallottam szép bariton hangját, a mikor azt kiáltotta nyissa ki a napernyőjét. így töltöttem bérmanapom, Julius 27-én a szép, kies — kedves Budai hegyek kö­zött, felejthetetlen ez nekem, de főkép az első fehér ruhám. Pilisy Róza. A nagy keleti utazás. A Levante valóságos világa a maga czi- vilizácziójával, szokásaival, nézeteivel egészen indokolttá teszi azt a nagy mértékű érdeklődést, a melylyel európaszerte feléje fordulunk. Görög­ország, Konstantinápoly, a kisázsiai partok, a görög szigettenger, Egyptom olyan lánczolatát képezik a reánk nézve idegen vidékekrek, hogy természetes, ha mindenki vágyakozik életében legalább egyszer járni ott, a hol a természet meglepő szokatlan alakban jelenik meg előttünk. Es ha ebbe az érdekes lánczolatba belefiiződik még Palestina Jeruzsálemmel s az összes szent helyekkel valamint Sziczilia az ő bájos szép tengerpartjával, akkor valóban olyan utiprog- ramm fekszik előttönk, a melyet nagyon kevés embér valósíthat meg, bármennyire szeretné is, ha csak fel nem használja azt a rendkívülien kedvező alkalmat, a melyet a magyar ki­rályi államvasutak városi menet­jegyirodája által szeptember 3-án elindítandó nagy keleti utazás nyújt. Az útirány a következő: Budapest, Fiume, Zára, Ragura, (félnap) Kattaró, Patrasz, Korinthusi- c°atorna, Athén (egy nap), Konstantinápoly (öt nap), Szmyrna (egy nap), Rhodusz (három óra), Peyruth (félnap), Jaffa-Jeruzsálem (három és félnap), Port Said (két óra), szuezi csatorna, Alexandria (egy nap). Cairo (négy nap), Szira- kuza (fél nap) Katánia (fél nap), Korfu (egy nap), Zára (hat óra), Fiume, Budapest. Az egész utazás körülbelül mástél hónapot vesz igénybe és az idő kitűnő felhasználásával, a programra jeles beosztásával, a mit érdekest és szépet lehet látni, a mennyit az emberek nagy része egész életén át sem tapasztal. De ha az úti programm nem is volna egyike a legkivánatosabbaknak, maga a tengeri utazás egymagában megérde­melné a részvételt a kirándulásban. Az Iris, az osztrák Lloyd egyik legjobb hajója, kitűnő konyhával, nagy fürdővel, férfi és női gondos kiszolgálással, minden megkívánható kompforttal folytonosan a társaság rendelkezé­sére áll. A gyönyörű esték élvezetét a íödélzeten elektromos világítás fogja még kellemesebbé tenni. Vig, mozgalmas élet fog folyni különben is a hajón. Naponkint alkalmi lap jelenik meg, hangversenyek, felolvasások és tűzijátékok fog­ják szórakoztatni a közönséget, úgy hogy a résztvevők bizonyosan egész életükön át szíve­sen fognak visszaemlékezni a nagy keleti uta­zásra. Hogy ellátás és kényelem dolgában hiányt senki nem fog szenvedni az iránt biztosítékot nyújtanak a magy. kir. államvasutak városi menetjegyirodája által eddig rendezett összes utazások. Az árak e mellett igen mérsékeltek, Az egész út, beleszámítva a vasút és hajó-