Evangélikus Élet, 1970 (35. évfolyam, 1-52. szám)

1970-10-25 / 43. szám

Csokor a szóért Esőben jódlizik Zürich kellős közepén, inge lassan átázik, de öt sem ez nem zavarja, sem a furcsálló pillantások. Szépen zen­gő, erős hangja van. ölében sok csokor virág, talán azoknak énekel reklámot. Ahogy befejezi a rövid produkciót, nyílt te­kintete az enyémmel találkozik, pedig jó tíz méterre lehetünk egymástól. Érzem, hogy most valami pont ide illőt kell monda­nom a különös jódliművésznek — cserzett arcán ott. a várako­zás, és aki közvetlen mellette áll, annak a mosolygására rá van írva, hogy bolondnak tartja. — Uram, ez klassz volt! — mondom alkalmi énekesünknek, aki erre elárulja, hogy egyszer már a rádió is felvette a hang­ját. Különben apja „nem volt”, anyját kéthetes korában vesz­tette el, hányódva-vetődve nőtt fel, nélkülözés, karácsonykor is hideg szoba, s 45 éves koráig egyedül. Egyszer valami kis pénzhez jutott és szállodában töltött egy napot, hogy legalább akkor legyen melegen. Rendőr jött, megkérdezte, mért ott van, mért nem otthon. A válaszra aztán egyszer fölment a „lakásá­ra”, ellenőrizni. — Sírt a rendőr, kérem, amikor látta, hogy élek. Hazavitt, adtak valami ruhát, meg ennivalót. Rendes volt a felesége is. Nem tudják már a mai fiatalok, mi volt az. — Azt hiszem, akkor az önnek nemcsak anyagi segítséget je­lentett, de lelkit is, hogy bírja az életet. — A számból vette ki a szót, uram. Sokkal inkább lelkit. Ka­rácsonyonként mindig azért imádkoztam, hogy az Üristen min­denkinek adjon békességes szívet. Aztán tizenöt éve találtam rá a feleségemre. Tudja, uram, én a legnagyobb nyomorúságban is ilyen vidám voltam. Szeretem az életet, szeretek énekelni. Ömlik belőle a szó. Válaszolgatok, bele-belekérdezek, mond két-három magyar szót is, amikor megtudja, ki vagyok. Húsz­harminc autó szaladt él mellettünk és három-négy perc felet­tünk, Közli, hogy mennie kell, várja a felesége. — De ezt a csokrot hadd adjam önnek, uram. Csak úgy, a szóért. Isten áldja meg. Nincs szabadkozds; emberem már megy is, sőt: egy „vers- nyire” rá is zendít. Megmosolyogják, nem érthetik. Magam is alig sejthetem, hogy mi lehet annak a szivében, aki apa-anya nélkül nőtt fel, de szereti az életet, s talán öntudatlan védeke­zésül énekli bele hitét a zürichi esőbe. Bodrog Miklós Az Elveszett paradicsom a Tháliában Valami különös kultúrmisz- szió heve lobog azokban, akik vállalkoznak a lehetetlenre, hogy ti. a világirodalom nagy eposzait közkinccsé tegyék, mégpedig a színpad, a megele- venítés és a dialógus eszközei­vel. Kazimir Károly évekkel ezelőtt vállalkozott már erre a „lehetetlen” feladatra és mond­juk meg őszintén, sikerrel. Az Isteni színjáték, a Kalevala után Milton Elveszett paradi­csoma volt a soron következő, amelyet színpadra alkalmazott Drámai feszültségekkel, kon­fliktusokkal tele van min­den eposz. Ez természetes. De hogy az epika bőven hömpöly­gő folyamaiból a lényeget ho­gyan szűrik ki anélkül, hogy sértés essék a művön és a köl­temény esztétikumán, az író és rendező kérdése. Teljes ér ­tékű siker csak akkor érhető el, ha a színház közönsége ma­gába szívhatja a mű levegőjét szíve összeér a szerzővel s da­rabja mondanivalójával, * fenntartás nélkül átadhatja magát az eposz klasszikus szépségű szövegének. Jánosy Istvánnak (fordító és összeállí­tó) és Kazimir Károlynak (színpadra alkalmazta és ren­dezte) mindez egymás után, de most különösképpen sikerült. S mivel tudtunk szerint sehol a színházvilágban a felsorolt művek nem kerültek „deszká­ra”, külön is megérdemli a Thalia figyelmünket, hiszen „magyar ügyről”, kísérletről van szó, Milton az Elveszett paradi­csomot élete végén, az elbu­kott angol forradalom után, a 17. század derekán irta. Mű­vében kissé benne remeg az, amit maga a nagy angol költő is elvesztett. Elbukott Crom­well forradalma, melyben részt vett, zátonyra futott há­zasságának hajója, kirekesz­tették a restauráció után a társadalomból, elvesztette sze­me világát. Az emberi nyomo­rúság mélységéből vakon ke­resi maga. is az Elveszett pa­radicsomot. Csodálatosan tisz­ta, gyermeki hite meg is talál­ja. Á 12 énekből álló Paradi­csom a bűnbeesés történetét dolgozza fel a Genezisből, vá­laszt keres az ősi emberi kér­désre, hogyan bukhatott el a Szememet a hegyekre emelem A LUTHERANIA október 25-én, vasárnap délután, a 6 órai istentisz­telet keretében, a Deák té­ri templomban reneszánsz és barokk szerzők műveiből egyházzenei Áhítatot tart. Közreműködnek: Hankis Ilona, Sándor Judit, Heré­nyi Mária, Takács Judit, Prevoz János, Marik Péter, Kovács Péter, Mezőfi Tibor és Trajtler Gábor. Vezényel: Wel+ler Jenő, Igét hirdet: DE. KÉKÉN ANDRÁS igazgató-lelkész. teremtés koronája, miért van szenvedés, halál. Mikor s hol követhették el őseink a végze­tes lépést, melynek következ­tében kiűzettünk a Paradi­csomból. A hivő Milton a bib­liai történet kereteit, szétfeszí­ti; és az ég, föld, pokol hár­mas dimenziójában adja meg a választ önmagának és olvasói­nak. A színpad itt alkalmas for­ma, ili keret, noha képtelen feladatnak látszik Milton mű­vét beleszorítani képekbe, je­lenetekbe, felvonásokba. És mégis ragyogóan sikerült! Az Elveszett paradicsom 10 éneik­kel is teljes. A két utolsó ének epilógus, függelék. Kazimirék is érezték ezt, s Milton helyett Madách Tragédiájával fejező­dik be a színmű. (Madáchot az Elveszett paradicsom két utolsó éneke is ihlette a Tragé­diára. Ennek megfelelően nem vettek erőszakot Milton mű­vén sem.) Mondottam azt, hogy külö­nös kultúrmisszió levegője le­beg a Thália fölött, amikor színre viszi a felsorolt műve­ket. S különösen pattanásig feszült ez a levegő az Elveszett Paradicsomnál. Szereplők és nézők egyaránt az első mon­dattól az utolsóig valami meg­magyarázhatatlan magas fe­szültségbe kerülnek. Az ünne­pélyes várakozást művészi tel­jesítmény elégíti ki. Az átélés szuggesztíven parázslik és és szinte templommá magasz­tosul a biblikus jelmezekben a Thália. Milton csodálatos nyel­vezete, (kitűnő fordítás) ünne­pélyes stílusa úszik, kóvályog a széksorok felett, s az ember átérzi a bűn realitását, a ku­darc nagyságát, Isten haragját, az Egyszülött áldozatát. Milton puritán protestantizmusa ele­mi erővel sodor magával ben­nünket. Együtt vergődünk a tehetetlen emberrel, s már- már magával ragad bennünket is a csábító, a titkos intrikus, a Sátán. Balázs Samu kissé a néger képzeletvilágnak, de a Szent­írás antropomorf kifejezés- módjának megfelelően szemé­lyesíti meg az Atyát, Kozák András és Drahota Andrea plasztikusan és szinte korhűen alakítja Adámot, ill. Évát. Bitskey Tibor Sétán alakítása magával ragadó. Monológjai ízig-vérig „Milton-élményt” nyújtanak. Mihály arkangyalt szigorú méltósággal Sütő Irén, Rafaelt gyermekes ötletesség­gel Esztergályos Cecilia ala­kítja. A drámát misztikus bizánci szellem lebegi körül s ebben anakronizmust érzünk. Ugyan­csak meglepnék az Őrdögsereg „hippijei”. bár musical betétei­vel modem korunkat idézi. Az angyalsereg katonás kosz­tümje a mindenség és menny fegyelmét, rendjét juttatja eszünkbe. Az Elveszett paradicsom té­májánál. művészi értékénél, teológiai mondanivalójánál fogva is különös figyelmet ér- demeL dr, Rédey Pál Omari Soisa Ion -Soimnen Igehirdetése. Bras­só, Fekete templom. 121 zsoltár. Elhangzott az LVSZ kisebbségi konferencia záróünnepén. Sok mindenben közösek vagyunk azokkal az emberekkel, akik több, mint 2000 éve ezt a zsoltárt Jeruzsálemben énekelték. A mai egzegéták többsége szerint a zsoltár felirata a templomfal­hoz történő utazás közben énekelt zsoltárra utal. Valószínűleg olyan ének volt, amelyet a Jeruzsálemben tartott ünnep vége- felé, röviddel az elutazás előtt, énekeltek. Zarándokúton Mi is zarándokok vagyunk itt. A világ különböző részei­ről gyülekeztünk egybe egy­mást látni, egymást megismer­ni, egymástól tanulni. Meg szeretném említeni, hogy ma­gam azért érzem különösen, hogy zarándok vagyok, mert ifjúkoromban, több, mint har­minc évvel ezelőtt már meg­látogattam ezt a vidéket s eb­ből az időből különösen is szép emlékek élnek bennem. De mindez még nem tesz minket vándorokká. Zarándo­kok csak azáltal vagyunk, hogy összegyülekezésünk által meg vagyunk győződve Isten jelen­létének megtapasztalásáról. És mi láthattuk, miként munkál­kodik Isten egyházán és ke­gyelmén keresztül még ma is mindenütt a világon. Különbö­ző környezetben, különféle vi­szonyok között mutatta meg Isten a kegyelmét, s kegyelme által az ember szabadulását —, szabadulását a világból s szaba­dulását a világért. — Milyen sokat erősödött azáltal hitünk, hogy az ő világméretű munkál­kodásának konkrét jeleit lát­hattuk és tapasztalhattuk. Isten jelen van velünk ebben az órá­ban is. S ez a jelenlét ünnepet jelentett számunkra, Ezért va­gyunk zarándokok. Hegyei között De mi egyéb közösségben is vagyunk a régi zsoltárének­lőkkel. ök a hegyek városában gyűltek össze, mint zarándo­kok. Éppígy mi is egy olyan városban vagyunk, amely hegy­ségekkel körülvett völgyben te­rül el. Elismételhetjük tehát a zsoltár szavait: „Szememet a hegyekre emelem”. A mai egze- gézisek szerint a zsoltár értel­mét gyakran félreértik. Itt nem egy imádság szavairól van szó: „Szememet a hegyekre emel­tem, ahonnan az én segítségem jön”, hanem aggódó felkiáltás ez: „Szememet a hegyekre ve­tem. Honnan jön számomra se­gítség?” Az, aki a hegyekre néz, a zarándok-, akinek ismét haza kell utaznia. Ezeken a he­gyeken keresztül kell neki ha­zautaznia, e veszélyes hegye­ken át, ahol vadállatok és rab­lók leselkednek rá. Ez komo­lyan szorongó felkiáltás volt. Ha mi „szemünket a hegyek­re emeljük”, más értelemben tesszük ezt. A hegyektől való szorongás, nincs meg bennünk. Legfeljebb fáradságos, mégis élvezetes hegymászásra gon- gondolhattmk. Én magam sem felejtem el soha azt a négy órát, amikor 30 évvel ezelőtt itt az egyik csúcsot megmász- tuk. Mégis hasanlítunk a jeruzsá- lemi zarándokokra. Vagy nincs-e bennünk bizonyos szo­rongás, a visszaút közeledtén? Visszatérünk mindennapi éle-, tünkhöz, melyben szintén min­dig csak zarándokok vagyunk: az örök élet felé vezető út za­rándokai. S ez a zarándokút teli van veszélyekkel. Midőn mi itt zarándokokként össze­gyülekeztünk, nagyon távoli­nak tűnnek előttünk ezek a ve­szélyek. De nemsokára ismét itt vannak. És mi magunk is sö­tétségben botorkálunk: hol ve­zet az út tovább? Milyen vezető után T Talán szabad használnom egy erről a vidékről származó régi elbeszélést hasonlatkép­pen. Amikor 30 éve Nagykő­havast másztuk, egy darabon letértünk az útról. A közelben mély szakadék volt, meredek sziklafallal. Ezt akartuk meg­nézni. Elkúsztunk egészen a Helvi Juvonen f ZUZMŐPOHÁR A zuzmó fölemelte törékeny poharát Az eső megtöltötte. És a cseppben széltől is óva, csillogott az ég. A zuzmó fölemelte törékeny poharát. Életünk gazdagságara! Finnből ford. Tumezei Erzsébet Finnországi mozaik SZIKLÁK Sziklás a földetek és mostoha. Jó gránitalap! Küzdeni tanít Kő a szívetek ne legyen soha, de a hitetek — legyen sziklahit! ARANYMOSÓK Vakációzó helsinki lányok: folyók vizéből aranyat mosnak. Aranyat én is. amerre járok: aranyos vizéből szépségpatakoknak. Túrmezei Erzsébet „ Öregek klubja ",szerete Aki a szépet szereti és tehet­sége van, az szépet alkot. Szép- irodalmi műveivel, azoknak ös- bemutatásával tüntette ki a Budai Szeretetotthon „öregek Klubját” a közelmúltban Ko- lossy Kövér József színész-író, a Nemzeti Színház, tagja. Gyö­nyörködhettünk székely balla­dáiban s élményben volt ré­szünk, amikor felolvasta „Hu­nyadi" c. történelmi elbeszélő hőskólteményét. S hogyne len­ne élményszerű lelki-szellemi gazdagodásban részük Ottho­nunk öregjeinek, hiszen néhány év óta minden héten koszönt­hetünk körünkben egy-egy ne­ves előadót; lelkészt, egyetemi tanárt, zeneművészt, tudomá­nyos kutatót, operaházi karna­gyot, a Népi Együttes koreográ­fusát, szólistáját stb. Az el­hangzott előadás alapján meg­beszéljük a korszerű prédiká­ció kérdését; tájékoztatást ka­punk az egyházi szépművé­szetről. Megtudjuk, mi a tör­téneti háttere a passiojátékok- nak. Hallunk az egyház és az állam viszonyáról és külföldi egyházi életről. Magas szintű művészi tolmácsolásban gyö­nyörködhetünk Bach, Beetho­ven, Schubert, Puccini világhí* rű műveiben. Mindez az emberért, az öreg­emberért, aki egyházunk, tár­sadalmunk megbecsült tagja, akiért szívesen fáradozunk, hogy jól érezze magát környe­zetében, otthonában. Hiszen beletartozik a közösségbe, ahol számítanak rá, szeretik. Filippinyi Jano« sziklák pereméig, hogy jobban láthassuk e mélységet. Erről a sziklafalról szql a régi elbe­szélés. Mintegy háromszáz kecskét vezetett egy bak, ami­kor medve támadta meg a nyájat. Az egész nyáj mene­külve próbálta menteni az éle­tét. A vezérbak olyan rohanás­sal érkezett a szakadékhoz, hogy képtelen volt elkerülni a szakadékba zuhanást. Az egész nyáj, mind a 300 követte a ba­kot a mélységbe, a halálba. Nem tudtak másként csele­kedni, nekik a régi vezetőt kel­lett követni. ' Előttünk van az út minden veszedelmével és minden sza­kadékéval. Hova vezet utunk és a nyáj útja, ha veszély fe­nyeget! Honnan jön segítségünk? , Segítségem attól jön, aki te­remtette az eget és a földet. Mi nem vagyunk a nyáj veze­tői. Mi szolgák vagyunk. Nem is emberek vezetnek minket. A mi urunk az Ür, aki a meny- nyet és a földet teremtette. Ke­zében van minden hatalom. Eire az Ürra nyugodtan rá­bízhatjuk magunkat. 0 nem vezet minket a pusztulásba, ö minden veszélyen át a he­lyes útra vezet. Aida.) alatt Zsoltárunk harmadik versé­ben második személyőre for­dul a beszéd. Ez minden bi­zonnyal a pap,; aki hazatérő vándorokra olvassa az áldást. Ezt az igét ne csak úgy ismé­teljük, mint egy hajdan élt je- ruzsálemi pap. Az istentiszte­let igehirdetőjeként az a fela­datom, hogy mint a gyüleke­zet szolgája a papi áldást is felolvassam. Ezt a zsoltár sza­vaival szeretném megtenni: „Az Ür megőrzi a te ki és be­meneteledet mostantól fogva mindörökké.” Bizonyára a zsoltár áldása ugyanolyan vonásokat hordoz, mint ami Pál leveleiben, az Újszövetségben előfordul. Egy­részt már minden készen áll. „Az Ür nem engedi, hogy lábad meginogjon. Az .Űr őriz téged”. Nincs más lehetőség. Éppígy Pálnál. A bűnbocsánat befejezett tény. Az örök élet Krisztusban már itt van, A tö­kéletesség Krisztusban már olyan tény, amelyben nem ké­telkedhet. az ember. Sőt, ha # jövőbe tekint is Pál, azt tudja mondani: „aki elkezdte benne­tek a jó munkálását, be is fe­jezi azt Jézus Krisztus nap­jáig”. A zsoltár a vége felé kíván­sággá változtatja az áldást: az Ür őrizzen meg téged... Ez már nem tény, csak óhaj. Hogy az ember a világ veszedelmei közepette nem tart ki végig, annak a lehetősége nyitva ma­rad. Ugyanígy Pálnál. Mind­két nézőpont Isten áldásához tartozik. Minden kétséget ki­záróan mi bűnös emberek bir­tokában vagyunk Isten teljes áldásának. Mindazonáltal az a feladatunk, hogy naponként vi­gyázzunk magunkra, mert min­den nap veszélyek között va­gyunk. Mint keresztyénék, eb­ben a világban, s nem e világon kívül élünk. Nekünk megvan a. magunk feladata a gyülekezet­ben és e világ emberei előtt Bele és szeretet A megváltás bizonyossága számunkra békét, belső békes­séget jelent. De mihelyt ez , a békesség henyéléshez vezet, el­veszítjük azt. A békesség nem jelenti azt, hogy az élet min­den vonatkozásában könnyű és biztosított lenne. Az erdélyi költő, Reményik Sándor ösz- szehasonlítja az Istentől ka­pott békét a tengerrel. A fel­színen magas hullámok ver­nek, de a tenger mélységének csendes vizét a hullámverés nem zavarja. Az a bizonyos­ság, amelyet Istennek a Jézus Krisztusban adott abszolút ígé­rete jelent, a szív mélyén za­vartalanul megmarad a világ minden vihara ellenére. A, vi­lágtól nem vonulhatunk \nsz- sza, a világ viharától sem. Feladatunk abban van, hogy Isten tetteit és evangéliumát hirdessük a világnak. De nem csak ebben. Feladatunk meg­mutatni e világban a szeréte­tet, ami a felebaráti szeretet, A diakónia az egyház munká­jának alkotóeleme. Diakónia nélkül nem létezik valódi evan­gélium, de megfordítva sem: evangélium nélkül nincs valódi értelemben vett diakónia. Ez állandóan folyó küzdelmet je­lent a keresztyének és az egy ­ház számára. Nem lehetünk soha megelégedve azzal, ahogyan ezt a fela­datot betöltöttük. Ennek ellenére Isten kezeiben vagyunk. S Is­ten ma is teljes kegyelmét adja: Jézus Krisztusban bűneid megbocsátattak. ..Az Űr vigyáz rád, ö a te árnyékod jobb ke­zed felől”. S ismét: „Az Ür őrizzen meg minden gonosztól, őrizze meg a te lelkedet; az Űr őrizze meg a te ki és bemenete­ledet mostantól fogva mindörökké”. Abrahám békességre igyekszik Te is tudod: összeveszni könnyű, békét teremteni nehéz. Nehez, de nem lehetetlen. Ho­gyan? — erről lesz! mast szó. Emlékszel: Ábrahám nem volt szegény ember. Sok bárá­nya és jószága volt. Pásztorai egyik legelőről a másikra te­relték nyáját,. Lótnák is sok báránya, es-, jószága volt. A két nyáj annyira megnövekedétt, hogy nem találtak elég legelőt. Ezért Abrahám pásztorai és Lót pásztorai összevesztek a legelőn. Abraham így szólt pásztoraihoz* Keressétek a bé­kességet! Lót azonban így bíz­tatta pásztorait: Ne hagyjátok magatokat! Szíve megtelt rosszindulattal. Ábrahám ékkor odament Lóthoz és ezt. mondta neki: Ne legyen veszekedés közöttem es közötted, az én pásztoraim és a te pásztoraid között., hiszen egy Atyánk van az égben, mi pedig olyanok vagyunk, mint a testvérek. Nézz körül a tá­jon! Még sok jó legelőt lehet találni. Az út s2abad. Váljunk el egymástól. Ha te balra mégy, én jobbra megyek; ha jobbra mégy, én balra megyek. Lót akkor körülnézett. A Jor­dán folyó völgyében bőséges víz és kövér legelő kínálkozott. Olyan volt, mint Isten kertje. Lót ezért a Jordán folyó völ­gyét választotta és nyájával Sodorna városa, felé vonult. Ar­ra azonban nem gondolt, hogy Sodoma lakói gonosz emberek voltak, nem engedelmeskedtek Istennek. Ma több ember él a földön és kevesebb a hely, de még mindig van bőségesen A beke útja pedig ma is szabad. Isten ezért azt mondja: Keresd a békességet es kö­vessed art! íme, milyen jő és milyen gyönyörűséges, amikor együtt, lakoznak a testvérek' Jézus pedig így tanít: Boldogok a békességre tgye- kezők, mert ők Isten fiainak mondatnak.