Szent Ferenc-rendi katolikus gimnázium, Esztergom, 1939

Június 9-én ragyogó napsugárban lépett ki az Intézet udvarából utolsó kirándulására az osztály. Nemcsak történelmi mult, de lelkiélmény is lebegett szemünk előtt, mikor Péliföldszentkeresztre mentünk. Az út maga is romantikus volt. Dülő úton, búzatáblák között vitt utunk. Mogyorósbá­nyán keresztül haladva, elértük a magaslatot, ahol megpillantottuk a cél­pontot. Szentmise keretében kértünk hazánkra, Szüleinkre és főleg Intéze­tünkre áldást. Al erdőben kitű.iő számháborút bonyolítottunk le, amely ebédig elhúzódott. Ebédet a Szalézi Társaság főtisztelendő Igazgatója ré­vén kaptunk, melyért ez úton is mély hálánkat és köszönetünket fejezzük ki. Délután a hely nevezetességeit szemléltük meg. Élvezettel hallgattuk Dr. Schey teológiai tanár magyarázatát. A hagyomány mily sokat fűz e helyhez, ahol száz és ezer ember találja meg nyugalmát és lelkiboldogsá­gát. A főoltár keresztjét a bajóti határban találták meg és így került a szentkeresiti kegyhelyre. A nazarénusok és pálosok után, jelenleg a Sza­lézi Társaság tagjai kedves és szeretetteljes fogadtatásukkal emelik a hely forgalmát is. Este hálaadás után énekszóval hagytuk el a kedves és bájos helyet. Megállapítottuk, érdemes volt e szép kirándulást megtennünk. V. osztály. Az ötödikesek osztálykirándulása május 9-10-11-én ment végbe. Célul azt tűztük ki, hogy közvetlen szemlélettel ismerkedjenek meg a magyar Alfölddel, annak kiemelkedő városaival és ellátogassunk a Dunán­túlra is. Kedvező alkalmul szolgált az a körülmény, hogy a kirándulás két napja a pünkösd előtti szünetnappal háromra szaporodott és így tervünk, elgondolásaink keresztülvitelét tetemesen elősegítette. Az intézet társasgép­kocsiján május 9-én reggel indultunk el és a székesfővároson keresztülha­ladva kitűnő beton-úton már a délelőtt során megfordultunk Cegléden, Kecskeméten, Nagykőrösön, sőt kevéssel dél után már eljutottunk Kiskun­félegyházára is. Első napi utunk célpontja Szeged elérése volt, ahová dél­után kettő tájban érkeztünk. Sorra vettük az alföldi metropolis nevezetes­ségeit: a múzeum gazdag gyűjteményeit, az egyetemi épületeket, a foga­dalmi székesegyházat, a zsinagógát, a hősök kapuját, a ferencesek értékes múzeumát és templomát stb. megnézegetve estebédhez ültünk igazi szegedi halpaprikásra. Ennek elfogyasztása után kissé „romantikus", sőt „túlro­mantikus" nyugovóra tértünk a szegedi derék ferencesek jóvoltából... Másnapra virradva kocsink kerekeinek Szegedre szégyent jelentő gu­mi-defektusai meglehetősen késleltették a továbbindulást. Már kilenc óra felé járt az óramutató, midőn szórul-szóra fölkerekedhettünk Baja irányába, ahová délre értünk. Itt egy kis pihenőt és felüdülést tartva katonai kíséret mellett mentünk át a Dunán, hogy Mohácsra következzünk. Odaérve só­hajtva köszöntöttük a hősvértől pirosult gyászteret és sok érdeklődéssel, meg kutató szemmel borongtunk a tájon, mely történelmünk egyik legfá­jóbb csatavesztésének színhelye volt. . . Innét Pécsre vezetett utunk. A Dunántúl kis Athénje már fekvésével is mindjárt megnyerte tetszésünket 46