I. István Állami Általános Fiúgimnázium, Esztergom, 1959

autóbusz számára elég keserves út után értünk fel Kékestetőre. Az ország legma­gasabban fekvő üdülőháza, a Kékes-szanatórium előtt álltunk meg. Innen még ke­rek 15 méter választott el bennünket az ország tetejétől. Versenyre keltünk, ki ér fel hamarabb. A csúcson gyönyörű kilátás tárult elénk. Igaz, hogy a Tátrát nem lát­tuk, de az alattunk elterülő táj, s a szemközti Galyatető bőven kárpótolt mindenért. Élveztük a csodálatosan tiszta levegőt, megnéztük a kékesi televíziós adóállomást s igen sokat fényképeztünk is. Néhány perc múlva azonban autóbuszunk már lefelé haladt a merész, sok helyen félelmetes szerpentinen. Nagy út áll még előttünk, s ezért sietnünk kellett. De csak kellene, mert hűséges jóbarátunk megmakacsolja ma­gát, és leállt. Megkezdődött a totózás, hogy tengelytörés-e a hiba, vagy pedig csak a hűtővíz folyt el. Körülrajozta a sok fiú a motorházat, de ügyes vezetőnk hamar orvosolta a bajt, s gyorsan továbbrobogtunk. Utunk következő állomása Szilvásvárad volt. Ez már a Bükk, annak is a leg­szebb, legromantikusabb üdülőhelye. Kiszálltunk az autóbuszból, s gyalog indultunk el a keskeny, sziklás Szalajkavölgybe. Középen hatalmas, meredek sziklafalból tör elő a bővizű forrás, mely az itt lévő pisztrángos tavakat táplálja. Tovább haladva találkoztunk a hegyi patakkal, mely hosszú évezredek alatt szabályos tufalépcsőket rakott alá, s most ezen rohannak végig a „sellők", a Szalajkavölgy híres zuhatagjai. Sajnos, itt nem tudtunk fényképezni, ugyanis az ég beborult. Visszafelé pedig már esőtől kergetve tettük meg az utat az autóbuszig. Szerencésre az út mellett ha­talmas levelű „lapuk" nőttek, ezek igen jó szolgálatot tettek az eső ellen. Sajnos, ezen a napon az idő egyre rosszabbodott, s így zuhogó esőben érkeztünk meg Jósvafőre. Másnap tiszta levegőben, madárcsicsergésre ébredtünk. Délelőtt a jósvafői cseppkőbarlang megtekintése szerepelt műsoron. Az ősember régi szállás­helyére Jósvafő felől jutottunk be. Vezetőnk elmondotta a barlang keletkezését, fel­tárásának egyes mozzanatait, a cseppkövek kialakulását. A legmegkapóbb élményt a sokszínű, érdekes alakú cseppkövek nyújtották. Ezekben egy kis képzelőerővel különféle alakokat, jeleneteket lehet felismerni. A barlangon áthaladva úgy tűnt, hogy a föld teljes keresztmetszetét láttuk, a természet egyik múzeumát. Mindannyiunk számára egy életre szóló élmény volt ez! Sárospatak felé. vezetett az utunk. Fájó szívvel hagytuk el hazánk egyik legszebb táját, majd Miskolc mellett elhaladva feltűntek a hegyek jellegzetes sátor formái. Ezeken a hegyeken terem a világhírű aszú bornak való szőlő. Mi is megkóstoltuk a híres tokajit, ugyancsak ízlett. A ve­zető bácsi csak egy nagymálnával üdvözölhette a tájat, mert épségben akartunk el­jutni Sárospatakra. Már alkonyodott, mikor á távolban feltűnt a Bodrog ezüst csíkja. Néhány perc múlva megérkeztünk Sárospatakra. Szálláshelyünk egy ragyogó túris- taszállóban volt, ahol a fáradt társaság rövidesen nyugovóra tért. Patakon először a történelmi nevezetességű Rákóczi-kastélyba látogattunk el. Ebben a városban zajlott le I. Rákóczi Ferenc és Zrínyi Ilona díszes esküvője, itt született II. Rákóczi Ferenc, aki országgyűlést is tartott a híres Lovagteremben. Már a kastély udvarán gyönyörű látvány fogadott bennünket. Egy festett, árkádos, díszes lépcsőház, az úgynevezett Perényi-loggia a reneszánsz Ízlésnek egyik legszebb ma­gyarországi építménye. A vár patinás falai között a Rákóczi-szabadságharc sok fon­tos mozzanata játszódott le. Sárospatak másik büszkeségét, az ősi pataki kollégiumét szintén megcsodáltuk. Az épületben tanult Bessenyei, Kazinczy, Tompa Mihály s iro­dalmi, tudományos és politikai életünk sok más kiválósága. A nagymúltú iskola ma a Rákóczi-gimnázium otthona. Nekünk különösen az iskola hatalmas könyvtára tet­4?