Életünk, 2010 (48. évfolyam, 1-12. szám)

2010 / 6. szám - Tatay Sándor: Baleset a kék tavak között

vé változott. De mellettünk hegyesen az égbe szúrva szálfenyők magasodtak fel, elzárták a látóhatárt és helyette tövükben a sárga és vérpiros levelű bokrok, bogyók és a tűlevelek barna szőnyege új színpompát kínált. Később egy törésben a fenyőfák is elmaradtak alattunk és akkor már a tavak, fasorok, falvak elmerültek egészen a kékesszürke párában, csak helyüket lehetett sejteni, de annál határozottabban emelkedtek ki a medencéből a környező hegyek s csúcsaikon kirajzolódtak a kopasz sziklák ákombákomjai. Váratlanul zökkentünk bele a felső állomás épületébe és amint a kapun kiléptünk, barátsá­gos hegyi üdülőtelepen találtuk magunkat. Szabályos erdei sétányon kellett megtennünk két-három kilométert, hogy elérjünk az átszállóhelyhez. Ezen az úton hozzánk csatlakozott két idősebb nyugatnémet hölgy. Mindketten magá­nyos hadiözvegyek voltak. Mindketten tanárnők és az elmúlt tanév végén men­tek nyugdíjba. Félrerakott pénzükből most járták a világot. Büszkék voltak rá, hogy a nyugatnémet márka nagyszerű valuta az egész világon. És különösen jó vele kelet felé utazni, mert ahogy haladnak, mindig nagyobb lesz az értéke. Bul­gáriában, Görögországban és Jugoszláviában jártak. Le kellett ülnünk egy útszé- li padra, hogy megmutogathassák kirándulásukon készült színes felvételeiket. Megnéztük és megdicsértük. Karintiát most azért járták, mert azzal a gondolat­tal foglalkoztak, hogy itt telepednek meg valahol a kék tavak környékén. De már le is mondtak róla.- Pedig, úgy gondolom - mondtam hogy ez valóban a világ egyik legszebb tája. A nyugdíjasok paradicsoma lehet.- Oh, a táj igen - hagyták helybe -, csak az emberek. Nem mintha barátságta­lanok volnának az idegen turistákhoz. Erről szó sincs. De két hét elég volt megta­nulni, hogy maguk közé igazában sohasem fogadnak.- Ez így van minden valószínűség szerint az egész világban. Otthon érezni magát az embernek, az más...- Nem. Vannak különbségek. És mi németek most választhatunk. A háború rettenetes volt. Férjeink halála rettenetes volt. A háborút rettenetesen elvesztet­tük, de elértük azt, ami mind ez ideig csak vágyálom volt, hogy a pénzünk a világ legjobb valutáival egyenértékű és a pénzünkért nem tesznek különbséget köztünk és az angolszász turisták között.- Ez mindenesetre nagy szó.- Nem is gondolják milyen nagy szó!- Ez valóságos győzelemnek számít.- Na, legyenek mellékgondolatai. Valóban annak számít. Rosszul ítélt meg, nem voltak mellékgondolataim. Sőt, azt ajánlottam, utazzanak, ha megint összegyűlik egy kis pénzük Magyar- országra. Utazzanak Romániába, utazzanak a Szovjetunióba. Csodálatos tájakat láthatnak és még sok mindent. Tanárok voltak, művelt emberek... Boldogok lehetnek, hogy jó egészségben megérték nyugdíjas korukat.- Utazunk is - mondták -, független lelkek vagyunk, nincsenek előítéleteink.- Még egy ok, hogy szívből ajánljam hazánkat és a szomszédjainkat. Az ég innen már sokkal mélyebb kék volt, mint lentről. Felnéztünk és az űrku­tatásról kezdtünk beszélgetni. Erről folytattunk vitát, míg meg nem érkeztünk az átszállóhelyig, ahol rendkívüli meglepetés ért bennünket. 27