Egri Dohánygyár, 1972 (1. évfolyam, 1-12. szám)

1972-08-01 / 8. szám

Iim A rilai monostor kápolnája. A monostor egy szép részlete. Az Arabela fedélzetén. li II 1972. június 21-én éjfélkor egy kicsi, de vidám csoport gyülekezett a Dobó téren. A busz a jelzett időpontban fel­tűnt e láthatáron. A parkolóhelyre állása után villámgyor­san felpakoltuk a buszra a nem elenyésző csomag mennyi­ségét. Ezután kezdetét vette a 15 |napos kirándulás, mely­nek keretében Románia, Bulgária és Jugoszlávia természeti szépségével, városaival ismerkedtünk meg. A határt Bors­nál léptük át, ahol a vámőrség nagyon előzékenyen kezelte a dohánygyári csoportot. Nagyváradon rövid pihenőt tar­tottunk, mert kirándulásunk első napi úticélja a Tordai-ha­sadék volt. Utunk a Király-hágón keresztül vezetett. A cso­dálatos szépségű táj az első olyan élményt nyújtotta a cso­portnak, amibe nem mindennap van részünk. Kőrősfőn a kalotaszegi hímzés hazájában megcsodáltuk a gyönyörű hím­zéseket. A lal-cosság a ház oldalára teríti a Ikézi készítésű hímzéseket. A csoport tagjai közül többnek annyira meg­tetszett egy-egy remekmű, hogy azt azonnal meg is vásá­rolta. Kolozsvár régi műemlékei a város rendezettsége, mindenkit ámulatba ejtett. A városnéző séta után tovább indultunk a Tordai-hasadék felé, ahol először kellett sát­rat vernünk éjszakára. Az első sátorverésünk után elmen­tünk megnézni a Tordai-hasadékot. 400—500 méteres mély­ségben haladtunk. ítt-ott átkeltünk egy-egy függöhídon, melyek a hasadék két oldalának szélére voltak kifeszítve, a mélységben egy gyors folyású hegyi patak vize csillogott. Amikor felnéztünk az összeszűkölő két sziklafal között, alig pár méteres nyíláson át láttuk a itiszta kék égboltot. Nagy­szerű látvány volt a gyalogtúra. Másnap reggel indultunk Sovátára, ahol megmártóztunk az igen magas sótartalmú festői környezetben levő tóban, és megtekintettük a csodá­latos fafaragású templomokat és épületeket. Túránk során a Gyilkos-tavat és a Békás-szorost is megnéztük. A látvány a Tordai-hasadék szépségével vetekedett. Gyergyószentmik- lóson igen kedves fogadtatásban részesültünk. Az iskola diákotthonában ingyenes szállást kaptunk. Harmadik nap Brassót és Bukarestet tekintettük meg, mely városok szép látványt nyújtottak. A kövekező reggeli nap már a tengerparton talált ben­nünket. Bulgáriában Várnában az Exotic-campingben ver­tük fel sátrunkat. Itt hét napon keresztül élveztük a cso­dálatosan szép tengert. A napi program: reggelikészítés, für­dés a tengerben, ebéd, majd ismét fürdés, napozás. Akinek vigyáznia kellett, hogy fel ne égjen, az az árnyékban az igen jól felszerelt főzőszínekben az ebéd, vagy vacsora készítésével foglalatoskodott. A közelben levő Várnát két­szer is meglátogattuk, Ellátogattunk a hadtörténeti múze­umba, és a tengeri akváriumba stb. A tenger partján elsé­táltunk a négy kilométerre levő Albenába. ahol Bulgária 'egyik legmodernebb üdülőkombinátját építették fel. Augusztus 1-én reggel lebontottuk sátrainkat, és elin­dultunk hazafelé. Útközben megtekintettük Nesebart, ahol több szélmalmot és az 1700—1800-as évek idején épült fafa­ragású lakóházakat, melyek a néhány méter széles út két oldalán sorakoztak, s így szűk sikátorokat alakítottak ki a tengerparti város jelenlegi műemlék negyedében. A nap folyamán még megtekintettük Bulgária két nagyobb váro­sát, Burgast és Plovdivot. Másnap reggel pedig autóbusszal elindultunk a 2700 m magasan épült Rillai-monostor felé. Eles szerpentinek leküzdése után elénk tárult az egyik hegyoldal mögül a Rillai-monostor csodálatos látképe, mely mögött még csaknem 1000 méter magas hegy húzódott. A monostor 1400-as években épült fel, melyet a mai formá­jára az 1800-as években építettek át. A monostor kápolnájá­ban gyönyörű és igen nagy értékű eredeti freskókat lát­tunk. — De mint érdekességet megemlítem, hogy a mo­nostor területére és a kápolnába a hölgyeknek forrónad­rágban tilos volt a belépés. A monostor udvarán 6 for­rásból csörgedezett a kristálytiszta víz. Az épület mögött egy nagyobb, gyors folyású hegyi patak folyt, ami régeb­ben kisebb vízimalmot hajtott. A Szófiába vezető úton a kisebb falvakban találkoz­tunk a keleti dohány szárításának ősi formájával is. A 2700 méter magas Rilai-fennsíkról leereszkedve Szófiába értünk. Szófia világvárosi szépsége, tisztasága és az emberek nyu­godtsága meglepte a csoportot. Belgrádban, Jugoszlávia fővárosában, sajnos csak néhány órát tölthettünk, de így is ízelítőt kaptunk a város nagy for­galmáról, és fő vonásairól. Imiét Novisadra (Újvidékre) utaztunk. Másnap délelőtt léptük át a magyar határt, és estére érkeztünk haza, két élményekben gazdag hét emlékeivel. Szigeti Zoltán Sátortáborunk a rilai hegyekben. Szárítják a dohányt az egyik kis faluban. Görögkeleti templom Szófiában. (Képes riport: Szigeti Zoltán) A forró nyári napot a tenger vizével hűtjük. Napozás a Fekete-tenger partján.