Diakonia - Evangélikus Szemle, 1982

1982 / 2. szám - Aus dem Inhalt

Contents Tibor Fabiny: Outstanding Students at the Sopron Grammar School During the Reform Period.* Interview with József Bognár about Problems in World Economy Today.* Sándor Szokolay: Life Work that Fulfilled a Mission — About Zoltán Kodály’s Choral Works. Imre Magyar: About Old Age.* István Jánosy: In the Cemetery at Magasi (poem). Hans Wildberger: Contemporary Theologians — Emil Brunner.* László Beke: Art, History, Religion — Interview with Adam Kéri. János Reisinger: About Simone Weil. From Simone Weil’s ‘Notebooks’ (translated by János Reisinger). From Rezső Szalatnai’s Writer’s Legacy: Nation and Remembrance (Continued). Data and Findings from the Demographic Literature: Population Problems in Hungary (compiled by Rudolf Andorka) — Theological Remarks (Imre Veöreös).* Mrs. Albrecht née Klára Erdei: French Meditations from the Century of the Reformation. Theodore de Beze: Meditation on Psalm No. 6 (translated by Mrs. Albrecht née Klára Erdei). Endre Dér: In a White Shirt (short story from real life). Etelka Szőnyi: Name Hidden in First Letters of Poem. General Inquiry: Christian Way of Life Today (Pastor’s Wife; P. G. aged 32). Cultural Review: T. S. Eliot: Chaos in Order (Tibor Fabiny Jr.) — Searchlight (Imre Sulyok, Jenő Szigeti, Éva Bozóky, Mrs. Takács née Zelma Kovácsházi) — György Walkó: Faust and Mephisto (Imre Veöreös) — Church Press Abroad: Reaction to the Peace Conference of the World Religions in Moscow (András Reuss). Let Us Pray Together with Luther! (translated by Károly Hafenscher). Poems by Miklós Bodrog and Roberto Rossner. Poems by Pierre Emmanuel and Stefan George (translations by István Németh and Ernő Hárs). * See brief résumé of article on page 95. Inhaltsverzeichnis Tibor Fabiny: Die Schüler des Sopro- ner Lyzeums in der Reformzeit.* Interview mit József Bognár über die heutigen Probleme der Weltwirtschaft.* Sándor Szokolay: Lebenswerk einer erfüllten Sendung — Bekenntnis über die Chorwerkskunst Zoltán Kodálys. Imre Magyar: Über das Altern.* István Jánosy: Auf dem Friedhof von Magasi (Gedicht). Hans Wildberger: Theologen unserer Zeit — Emil Brunner.* László Beke: Kunst, Geschichte, Glaube — Gespräch mit Ádám Kéri. János Reisinger: Über Simone Weil. Aus den „Heften” von Simone Weil (Übersetzung von János Reisinger). Rezső Szalatnai, aus seiner literarischen Nachlassenschaft: Nation und Gedenken (Fortsetzung). Daten und Feststellungen aus der demographischen Fachliteratur: Sorgen über das Bevölkerungswachstum in Ungarn (zusammengestellt von Rudolf Andorka) — Theologischer Beitrag (Imre Veöreös). Frau dr. Klára Albrecht-Erdei: Französische Meditationen aus dem Jahrhundert der Reformation. Théodore de Béze: Meditation über den 6. Psalm (Übersetzung von Klára Albrecht-Erdei). Endre Dér: Im weißen Hemd (Faktennovelle). Etelka Szőnyi: Akrostichon — ein unbekannter Prediger. Umfrage: Christliche Lebensführung heute („nichtberufstätige” Pfarrfrau; P. G. 32 Jahre). Kulturelle Rundschau: T. S. Eliot: Chaos in der Ordnung (Tibor Fabiny jun.) — Scheinwerfer (Imre Sulyok, Jenő Szigeti, Eva Bozóky, Frau Zelma Takács-Kovácsházi) — György Walkó: Faust und Mephisto (Imre Veöreös) — Aus der kirchlichen Auslandspresse: Echo auf die Moskauer Friedenskonferenz der Religionen der Welt (András Reuss). Heute mit Luther beten! (Übersetzungen von Károly Hafenscher). Gedichte von Pierre Emmanuel und Stefan George, übertragen von István Németh und Ernő Hárs. Gedichte von Miklós Bodrog und Roberto Rossner. * Kurze Zusammenfassung des Artikels siehe Seite 96. Ära: 55,- Ft ~i